Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Første giggen!


Tell

Anbefalte innlegg

Tjobing folket

Det er jo en haug av mennesker her som har kortere eller lengre erfaring med å spille live, så jeg har et spørsmål, som gjerne kan ha mange svar.

Jeg skal spelle min første gig den 26. mars, hva er det viktig å tenke på? (Det er på et personlig plan, ikke at bandet skal klare å spille i takt og slikt jeg er ute etter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste, synes jeg, er at du kan sangene så godt at de sitter i fingra. Da kan du slå deg løs på scenen. Det må se ut som du har det gøy, ikke at du strever. Hvis du spiller noe feil, ikke skjær grimaser og stopp. Da blir det enda tydeligere. Oppfør deg naturlig, og gjør det du syns er kult til musikken.

Hvis du har vært på konserter selv vet du vel sånn cirka hva som er kult og ikke. Ikke stå stille, i alle fall. Det er kjedelig å se på ;)

Kort oppsummert: kos deg og ha det moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du spiller noe feil, ikke skjær grimaser og stopp.

Kort oppsummert: kos deg og ha det moro.

Veldig enig, det er ikke krise om du spiller noe feil, bruk det å gjør noe arti/kult ut av det.. om det så skulle ryke en streng så gjelder det samme.

bare kos deg å hygg deg med musikken, det teller mer en alt annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg veldig enig med Knewt her.

En annen viktig ting er hva du gjør med nervøsiteten før du skal på.

Jeg har hatt ca. 2 spillinger i måneden i noen år nå, men har fremdeles den

lille nervøsiteten før jeg skal på.

Den har jeg lært meg å gjøre om til nå positivt. Tenk på at nervøsiteten skal "fuele" deg på

scenen. Funker knall for meg! :)

Knewt er inne på dette med at det hender seg man spiller feil. Det gjelder også

vis noen andre i bandet fucker det opp litt. Da er det viktig å bare gunne på å late som ingenting! :)

Også har du jo det opplagte som å sjekke at batterier, strenger og sånt er i orden før spilling.

Men det viktigste av alt: Have fun! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke drikk for mye øl før du er ferdig med å spille. Mange tror de fortsatt spiller knallbra selv om de er fulle. Dette er sjeldent tilfelle. Jeg trodde også jeg spilte bra i fylla, helt til jeg hørte opptak av en fuktig konsert i ettertid...

Ellers er det som de andre sier; kan sangene så godt at du ikke er usikker på noe som helst, og ikke bli satt ut av småfeil. Så lenge du ikke spiller en hel skala i feil toneart så er det sjelden noen legger spesielt merke til det. Har selv hatt en del spillejobber de siste årene, og det har vel ennå ikke gått 100% feilfritt, men det er likevel aldri noen i publikum som tenker noe særlig over det, bortsett fra de gangene jeg har startet låter i feil toneart, men da er det bare å stoppe, flire av det, og starte på nytt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde min første gig i 1978!

Den gang var også jeg dritnervøs, men ble fortalt av de de eldre drevne musikerne at man skal ha litt sommerfugker i maven.

Sommerfuglene og nervøsiteten SKAL være der! Det er da du blir skjerpa!

Når du kanskje etterhvert gjør dette seks kvelder i uka forsvinner den følelsen. Men da er faren for å bli uinspirert absolutt tilstede! Se på det som en veldig positiv følelse, det du har nå :)

Og for all del: Lykke til :) Det kommer til å bli skikkelig moro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skrevet mye bra her allerede. Men et par ting til...

Husk at du spiller for et publikum. Ikke overse dem. Kommuniser med dem. Opprett øyekontakt, nikk, smil, kommentér, osv etc..... <_<

Litt sommerfugler er bra, for det utløser skjerpings. Men pass på så du ikke stivner. Slipp ned skuldra, husk at det ikke står om livet, det er bare leik og moro i et kosmopolitisk perpektiv... :D

Go cat... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se opp fra gitarhalsen, ha øyekontakt med publikum og bandkompiser, smil. Ha med backup på strenger og kabler. Hold alkoholinntaket under kontroll. Beveg deg i takt med musikken, ikke stå der som en saltstøtte.

Endret av Brötthäst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Skal vi se.

- Ikke heng deg opp i at alt ikke fungerer teknisk. Publikum driter i at en eller annen detalj ikke er helt slik du vil ha det. Gjør det beste ut av det, og ta det som en utfordring.

- Forbered deg godt. Ha alt, og da mener jeg alt, i orden. Gå gjennom utstyret ditt, skift batterier, sørg for at plektret er der det skal være, og at du har noe i reserve, at kabler virker osvosv. Ha alt på plass, slik at du slipper å bruke tid på å "bare fikse et par detaljer" før du skal spille. Tro meg, hodet blir fullt nok som det er.

- Vask hendene og tørk de godt før du skal spille. Ikke noe er så ekkelt og hemmende som plutselig å stå der med seige hender, møkkete og gode etter å ha bært utstyr og stresset. Ta med en vaskeklut og en flaske kaldt vann.

- Ikke heng det for mye opp i at andre gjør feil. Tenk på dine egne prestasjoner, og ikke bli sur på andre som kanskje ikke får det til. De blir ikke flinkere av at du er sur og kjefter. Tvert i mot. De gjør trolig så godt de kan de også.

Det er vel noe av det som ikke er nevnt allerede. Husk å kose deg og se på publikum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kødder ikke. For mange lever etter "close enough for rock n roll"-stemming.

Da forstår jeg innlegget xD For jeg har ikke vært borti det før (kanskje fordi jeg strengt tatt bare har sittet og nerdet gitar på gutterommet)

Til alle andre, takker så meget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.