Web Analytics
Jump to content

Poweramp VS Preamp

Flusani

Recommended Posts

I høst kjøpte jeg meg min første rørforsterker, en H&K trilogy

Etter å ha skrudd og prøvd å skape meg en fet metallyd i noen måneder nå så har jeg kommet frem til en setting jeg er tålig fornøyd med....og det innebærer at jeg kjører mastervolumet på alt fra kl 14-23, og kanalvolumen så lavt så mulig.....så lavt at det virker som den nesten gir litt for lavt signal ut...har derfor prøvd å dra ned master og opp kanalvolum/level men da får jeg en slags ullen lyd.

så hforhørte jeg meg men en som driver gitarbutikk og han sa at man skal kjøre opp kanalvolumen for å gi et høyt signal til poweramp røra, og bruke Mastervolumen som bare en volumbryter.

Dette prøvde jeg og resultatet ble en vepsete vrenglyd, med lite dynamikk (følte anslagene hørtes helt like ut) og fryktelig feedback........

Hvordan gjør dere det? Håper noen er villig til å utbrodere dette med poweramp og preamp og deres forhold

• Replies 30
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Altså, det "vanlige" er jo å gjøre som mannen i butikken sa. Men det spørs hvor mye gain du vil ha da. Prøv på 2b istedet for 3a for eksempel, om jeg husker riktig.

Skjønner ikke helt hva du mener med 2b og 3a..:-/

Jeg har jo forsåvidt lyst til å høre på mannen i butikken hehe, men synes ikke det låt bra

Føkk mannen i butikken. Skru på knottene til det låter bra for deg. Alt annet er helt uinteressant. Det er din amp er det ikke? Med mastervolum så lavt blir ampen veldig "død" som du sier. Da er det mer snakk om å ha "lyd" kontra det å spille uten amp.

Føkk mannen i butikken. Skru på knottene til det låter bra for deg. Alt annet er helt uinteressant. Det er din amp er det ikke? Med mastervolum så lavt blir ampen veldig "død" som du sier. Da er det mer snakk om å ha "lyd" kontra det å spille uten amp.

Ja, og med mastern lavt så måtte jeg jo selvfølgelig volumen på cleankanalen min veldig opp. og jeg likte ikke hvordan det låt. låt liksom ikke like stort og livlig.

så hforhørte jeg meg men en som driver gitarbutikk og han sa at man skal kjøre opp kanalvolumen for å gi et høyt signal til poweramp røra, og bruke Mastervolumen som bare en volumbryter.

Er det ikke stikk motsatt? Hadde mastervolumen fungert som en attentuator så, men når den ikke gjør det så er det vel den som bestemmer output til powerampen. Om man cranker kanalvolum så cranker man jo preamprøra, mens powerampen ligger å sover. Hvis du gjør som du gjorde, og som jeg vet f. eks Lars Haavard Haugen gjør med sin DC30, så vil du kjøre powerampen hardt, mens preampen jobber minimalt = godlyd. (Kanalvolum så det såvidt gir lyd og master på fullt)

Tar jeg feil her? Siden ingen har kommentert dette før?

Det er helt rettsom du sier, sjarmen i en røramp kommer fra powerampen og ikke i preampen.

Derfor er løsningen som foreslått tidligere, enten en lav-wattsamp eller skaffe seg en attenuator til ampen han har nå. :)

Sistnevnte er en god løsning for å kjøre ampen på full guffe, uten å sprenge ørene.

Edited by Troll

Er det ikke stikk motsatt? Hadde mastervolumen fungert som en attentuator så, men når den ikke gjør det så er det vel den som bestemmer output til powerampen. Om man cranker kanalvolum så cranker man jo preamprøra, mens powerampen ligger å sover. Hvis du gjør som du gjorde, og som jeg vet f. eks Lars Haavard Haugen gjør med sin DC30, så vil du kjøre powerampen hardt, mens preampen jobber minimalt = godlyd. (Kanalvolum så det såvidt gir lyd og master på fullt)

Tar jeg feil her? Siden ingen har kommentert dette før?

Når jeg gjør som du sier her så er det akkurat som lyden "brekker opp" (på en god måte). Det er som er litt upraktisk er det at med master på full guffe så kan jeg omtrent ikke skru 0.001 på kanalvolumen uten at det gir enormt utslag.

Når jeg gjør som du sier her så er det akkurat som lyden "brekker opp" (på en god måte). Det er som er litt upraktisk er det at med master på full guffe så kan jeg omtrent ikke skru 0.001 på kanalvolumen uten at det gir enormt utslag.

Det er vel ikke så jævla rart hvis ampen står på fullt?