Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

DIY aktive PA-høyttalere - hvor finne forsterkere og deler utenom elementer?


Anbefalte innlegg

Sjekk http://www.parts-express.com/ de hadde i alle fall tidligere masse plate forsterkere og slikt.

Sånn egentlig, så vil ikke det prosjektet ditt lønne seg med mindre du bygger det meste selv og får en solid deal på elementer. Da kan du jo forsvare byggekostnadene ved å få bedre kvalitet på kasser, elementer og ikke minst elektronikk. Og ikke minst kan du tidvis lage bedre produkter hvis du måler ut dine elementer og ferdige kasser slik at du kan fin-tilpasse delingen, tidsdifferansen (fase) osv. Da kan du nemlig bygge noe som blir meget bra. Men billig blir det ikke..

For 10 år siden kunne jeg bygge relativt rimelige hi-fi høyttalere som fint kunne konkurrere med tilsvarende ferdige produkter. I dag har jeg ikke sjans, med mindre vi snakker om ting med utsalgspris på +10-20k - men da gjenstår det også en relativt omfattende produktutviklingsjobb som kan ta årevis for en som driver med slikt på hobbybasis.

Problemet er jo at i dag både bygges og utvikles det relativt gode komponenter og ferdige produkter i lavkostland. De har i dag know-how og ikke minst utstyret og produksjonsfasilitetene for denne typen produkter som er helt på nivå med det vi rotet med i europa for 10-20 år siden. Men High-End kommer de neppe til å kunne konkurrere med noensinne. Det ligger ikke for lavkostland å produsere eksklusive ting i små kvanta med tilhørende lang utviklingstid.

Et annet eksempel - Jeg kunne laget bedre kopier (helt eller delvis) av velkjent pedaler (slik de fleste "boutique" produsentene gjør) som ville blitt bedre produkter enn de kinesiske billig-pedalene vi i dag får kjøpt. Forskjellen er at jeg hadde måtte jobbet gratis og omtrent tapt penger på å selge la oss si 50 enheter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket parts-express, men fant ikke slike forsterkere der lenger, heller.

Når det gjelder å bygge selv, så er det mange grunner til å gjøre det. Spare tid og/eller penger er ikke en av dem. Her er noen grunner:

  • Moro å lage noe selv - selvgjort er velgjort.
  • Man vet hvordan ting fungerer og kan tweake ved behov.
  • Man kan få til noe som ikke er å få kjøpt.
  • Spare penger ift. ytelse? Neppe... men man vinner neppe i lotto heller. Likevel forsøker man. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næsj, sarge opererer med samme type argumenter som jeg gjør angående DIY, det er sjeldent man sparer penger, men ofte ekstremt tilfredsstillende å lage ting selv, samt å lære seg ting. Noe som er betydelig enklere når man har en så konkret bruk for kunnskapen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.