Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

DIY aktive PA-høyttalere - hvor finne forsterkere og deler utenom elementer?


Anbefalte innlegg

Ja, jeg vet: Man tjener neppe penger på å bygge egne høyttalere. Men det er noe med å gjøre ting selv også, siden man da kan gjøre "sære" spesialtipasninger. Er foreløpig kun på tegnebrettet, men tenker akkurat nå på en satelitthøyttaler som er en liten line source (mer om det dersom det blir noe av).

Jeg var for 10-15 år siden veldig opptatt av selvbygg av høyttalere, og såvidt jeg kan huske fantes det da flere forhandlere (f.eks. Eltek, som nå har blitt Dynabel) som hadde alt mellom himmel og jord av deler, inkludert plate-forsterkere for aktive PA-høyttalere.

Men nå virker det som det er vanskelig å finne delene. Det er ikke noe problem å finne passende høyttalerelementer, men hva med resten? Her er et par ting jeg ikke har funnet:

- Innbyggingsforsterkere, gjerne med aktive, justerbare delefiltre og bi-amping, men alt som gjør at jeg kan plugge inn en XLR-kabel gjelder.

- Stativadaptere, altså slike braketter som går inn i kassa og som gjør at høyttaleren kan festes på stativ.

I tillegg vil jeg selvfølgelig ikke gi voldsomt mye for det... Det bør ha en delepris slik at summen ikke blir dyrere enn tilsvarende ferdigprodukter, ihvertfall.

Vet du om noe, så er det fint om du poster et svar her.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at billebro.se har en god del til rimelige priser, det eneste problemet med å handle derifra, er tollen... selv er jeg så heldig at jeg kjenner en del folk i sverige, så jeg bestiller til dem, og unngår toll, veit ikke hvordan det er med deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at billebro.se har en god del til rimelige priser, det eneste problemet med å handle derifra, er tollen... selv er jeg så heldig at jeg kjenner en del folk i sverige, så jeg bestiller til dem, og unngår toll, veit ikke hvordan det er med deg...

Har lest veldig mye negativt om billebro. Det er folk som har forhåndsbetalt og aldri fått det de har betalt for. Holder meg unna dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ljudia.no har alt du trenger, egentlig. Har handlet der flere ganger, og deter helt knirkefritt. De har alt fra meget rimelige elementer til dyre godsaker. Det er bare å velge.

Subforsterkere ol har de også i forskjellige størrelser og prisklasser.

Subforsterkere er jo greit nok. Det har jeg bygget flere av til hjemmekino.

Men når det gjelder aktive høyttalere som skal gå "hele veien" og gjerne med ekte aktiv deling, så sliter jeg med å finne egnede produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest veldig mye negativt om billebro. Det er folk som har forhåndsbetalt og aldri fått det de har betalt for. Holder meg unna dem.

Hmmm, kanskje jeg skal styre unna selv i framtiden da... Selv har jeg da ikke hatt noen som helst problemer med dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye luft skal dette flytte da?

Snakker vi om mye trøkk eller et lite "pub"-anlegg?

Du ønsker aktiv deling, dermed trengs det to forsterkere i hver kasse. En for mellomtone/bass og en for diskant.

Diskantforsterkeren bør ikke være like kraftig som mellomtone/bass.

Ønsker du å bruke ferdige moduler eller har du planer om å bygge alt selv? Da mener jeg forsterkere, delefiltre osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok primært ferdige moduler jeg tenkte på, av samme type som plate-amper for subwoofere, bare for høyttalere med diskantenhet og woofer (tenker 2-veis). Skulle jeg bygget den aktive elektronikken selv, så finner jeg nok den informasjonen jeg trenger her: http://sound.westhost.com/

Jeg tenker nok først og fremst maks lydtrykk i størrelsesorden en litt stor pub eller 50-100 mennesker. Større enn det, så er vi nok ikke eneste band på plakaten og kan nok nyte godt av å låne kraften til felles arrangør-PA.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, da koster dette mye penger!

Jeg ville ikke begitt meg ut på det prosjektet der, men heller satset på å kjøpe ferdig PA.

Personlig har jeg tilgang til en fet PA på jobben. Men her snakker vi passive kasser. Vi har bygget det gradvis og har nå to 18" som bass på hver side, samt fire HK PR012 på hver side. Eh...... vi har aldri brukt hele anlegget samtidig. (for drøyt)

Men dette har ikke kostet all verden! Og jeg har ingen tro på at du klarer å matche prisen av et ferdig anlegg med å lage det selv.

Det er også derfor jeg aldri har gått på prosjektet å lage min egen mikser ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, da koster dette mye penger!

Jeg ville ikke begitt meg ut på det prosjektet der, men heller satset på å kjøpe ferdig PA.

Personlig har jeg tilgang til en fet PA på jobben. Men her snakker vi passive kasser. Vi har bygget det gradvis og har nå to 18" som bass på hver side, samt fire HK PR012 på hver side. Eh...... vi har aldri brukt hele anlegget samtidig. (for drøyt)

Men dette har ikke kostet all verden! Og jeg har ingen tro på at du klarer å matche prisen av et ferdig anlegg med å lage det selv.

Det er også derfor jeg aldri har gått på prosjektet å lage min egen mikser ;-)

Du har nok rett. Jeg bare synes det er så pussig at slike forsterkere ikke finnes lenger, for jeg er sikker på at jeg har sett dem før. Mulig passive kasser er veien å gå dersom man skal gjøre DIY.

Hva med stativmonteringsbrakett... hvor finnes slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok rett. Jeg bare synes det er så pussig at slike forsterkere ikke finnes lenger, for jeg er sikker på at jeg har sett dem før. Mulig passive kasser er veien å gå dersom man skal gjøre DIY.

Hva med stativmonteringsbrakett... hvor finnes slikt?

http://www.soundshop.no/american-audio-box-1-speaker-adapter-p-2505-c-243.aspx

Noe slikt du tenker på eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, så har jeg aldri handla derifra, men har vurdert det flere ganger. Jeg har heller ikke funnet ut noe om hvordan de er, jeg har ikke sett noen som har klaget, men heller ingen som skryter dem opp i skyene... Jeg vet ikke om jeg vil anbefale deg å handle derifra uten å ha funnet litt info om butikken først...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.