Web Analytics
Jump to content

Pusse ned blanke gitarer?

o2903

Recommended Posts

Synes av en eller annen grunn at mange gitarer er finere med matt lakk enn klar. Usikker på om dette er et tema som har vært diskutert her før, men her er hvertfall spørsmålet; Er det mulig/en stor sak/vanskelig å pusse bort klarlakken på en gitar? Er dette noe man lar fagfolk gjøre, er det noe man gjør selv, eller er det i det hele tatt noe man gjør? Spørsmålet gjelder vel både kasse og elektrisk..

Jeg kan i utgangspunktet ikke se noen som helst grunn til at det ikke skal la seg gjøre, men jeg tror nok du må være veldig forsiktig idet du kommer gjennom klarlakken. Jeg antar at du er ute etter å gjøre f.eks. en blank svart om til en matt svart, og da kan du fort risikere å komme gjennom den svarte lakken så fort du kommer borti. Samtidig finnes det vel forskjellige typer lakk, og med mindre du er helt sikker, så kan det jo hende hatt du har en blank lakk i en farge, og ikke klarlakk oppå farge.

Dette er et svar med alle mulige forbehold om feil, da jeg ikke har mye kunnskaper om dette, og har bare gått utifra hva jeg antar. Siden ingen andre har svart per nå, tenkte jeg at jeg kunne nevne hva jeg tror.

Lakklaget på en moderne gitar med polylakk er svært tykt så lenge det er snakk om en plankegitar. Enkelte steder (og gitarer) kan lakken være tre-fire millimeter tykk. Skal man matte ned klarlakk, trenger man ikke slipe den vekk. Man kan bruke såpefri stålull, eller rubbing og en pad beregnet på biler. Det tar ikke lang tid, selvsagt litt avhengig av hvor matt gitaren skal være.

Slenger meg på. Jeg gjorde dette med min første ibanez gitar. Den var i utgangspunktet svart med klar lakk. Kjøpte bare sånn lakk rens/stripper(husker ikke hva den het). La et tynt lag på med klut. Lot det ligge på i ca. 30 min. Brukte deretter stålull og rubba forsiktig over heile gitaren. Da ble den mattere. Men ikke fabrikk bra.

Den er i dag lakka dårlig matt hvit.

Edited by Nielsemann92