Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fikse skraping i potmeter på amp


Anbefalte innlegg

Søk så finner du MANGE svar på dette på forumet.

1. Tørk av støv med en fuktet Q-tip eller lignende

2. Spray i noe elektrorens eller oljer som ikke leder strøm og ikke kan fremtvinge rust

3. tørk lett av med en klut rundt på potmeteret.

4. om det ikke fungerer så bytt det ut (lite trolig på en amp, heller mer vanlig på en volume/wah pedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte er det bare å bytte. Men elektrorens kan lønne seg å prøve først, det koster da ikke stort. Husk at så lite som mulig er best.

De som prøver med CRC og så videre kanskje fikser problemet en liten stund, men det er som å tisse i buksa for å holde varmen. Etter kort tid er potmeteret ubrukelig.

Hva som er "best" av de forskjellige merkene av elektrorens har jeg ikke greie på. Jeg kjøpte en sprayboks med CRC elektrorens for mange år siden, og det er vel kun det jeg har erfaring med. Hadde en før det, men den husker jeg ikke hva het engang.

Og du trenger ikke ta ut potmeteret. Kommer du til der det er et lite "hull", enten et hakk på baksiden av potmeteret, eller så der loddeørene er festet, så er det bare å gi det en bestemt, men kort kort dusj. Så vrir du fram og tilbake noen ganger, fullt utslag begge veier. Ferdig.

Enten hjelper det, eller så hjelper det ikke. Hjelper det ikke bør man skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapt spørsmål, korleis går ein fram for å få rensa potmeter på ein amp? Alvorlig med skraping hos meg....

Du kan også ha i bakhodet at dersom det står DC på en pot kan det gi skrapelyder (f.eks en dårlig kondensator som ikke lenger blokkerer DC ordentlig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en sessionette som knapt fungerte pga skraping i alle potmetere. Tok av plastknottene og dusjet med elektrorens samtidlig som jeg vred potene frem og tilbake. Gjorde det for godt over et år siden , og de ble som nye.

Altså, du fekk fiksa det fra framsida?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.