Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Musikding Compressor


Anbefalte innlegg

Hadde en tråd om dette en stund tilbake, men kom ikke frem til mye. Så: Jeg har en fryktelig kjedelig fuzz pedal som jeg har tenkt å "kvitte meg med" DVS, pille ut elektronikken og bygge meg en egen pedal i den kule boksen.

Så, den har kun ferdig-drilla hull til 2 potmetere, så jeg tøyer Tubescreameren og tenker da heller å kjøre på med en Compressor, jeg trenger uansett en slik.. Ser at Musikding har to forskjellige compressorer. Hva er forskjellen på disse? Noen som vet hvilke pedaler de er basert på?

Prater om denne

Og den saken her.

Så har jeg heller ingen peiling på kretskort og slike komponenter, men lodding kan jeg bra. Er dette noe jeg kan gjennomføre? Er compressoren en grei start?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg kan huske er det minimal forskjell fra Dyna og Ross kompressoren.

De er nesten identiske men syntes selv Ross er å anbefale, holder selv på å lage et pcb til ross kompressoren.

Finnes mange klipp på uTube av de to, også kits fra musikding.

Jeg vil si den er middels vanskelig, det de fleste bommer på er ledningene ut fra kortet og polaritet.

Så lenge alle komponenter står riktig vei og du er nøye med at ledningene går riktig vei så burde du klare dette fint, du sier at du har erfaring med å lodde da burde kortet gå som en drøm ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Ser jo at det største problemet mitt kommer til å bli hvilken vei hver "komponent" skal stå. Er det et multimeter man bruker for å finne ut av slike ting? har et helt basic multimeter liggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer langt med et multimeter ja ;)

Polaritet er en ganske grei sak om du er litt nøye,

Kondensatorer har veldig tydelig merka - forbindelse, ellers er de upolariserte.

Dioder, sida med streken på er minus, dette er ofte merket på pcb'en.

Ofte så har også de komponentene forskjellige lengder på bena, den korte er minus den lengre er pluss...

IC'en vil ha en dott på en av sidene der den skal matche dotten på kortet.

Transistorer er ofte merka med en flat side og en halvrund... ellers må du sjekke opp i databladet på komponenten finne emitteren og plassere den utifra tegninga ^_^

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så!

Da startet man en tråd om en pedal, skulle bestille en annen, lagde denne tråden om en annen og bestilte da en helt annen.. Kjøpte meg Das Factory, og den er i hus allerede (4 dagers leveringstid, nais)

Fulgt mange av tipsene dine Andreas, men er et par av sakene er litt uklare. *Bilde av hva jeg driver med*

De med navn Q1 Q2 og Q3 er klin like begge veier. Det er tegn av at de er knekt av hverandre på den ene siden, men ellers ingen ting. Men oppi disse skal man jo putte noen andre ting, og jeg vet hvilken vei de skal stå... Spiller det noen rolle hvilken vei disse Q1 Q2 Q3 greiene står? så lenge de man putter oppi de andre riktig vei?

Endret av Carlsenth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker på holderne til transistorene? Nei, de har ingen bestemt retning. Dette er ikke komponenter, bare koblingspunkter slik at det skal være enklere å bytte transistorer og/eller ikke ødelegge de med varme når du lodder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

De med 3 hull i kalles "sockets" og er bare for å enkelt kunne bytte forskjellige transistorer og evnt. snu dem om de står feil...

Datablad 2n3904 (Q1)

http://www.fairchild...s/2N/2N3904.pdf

AC128 transistorene har merket Emittern med en liten tapp ut på hodet, denne skal matche merket som er på PCB'en.

Det samme gjelder for 2n3904'en, finn emitteren og sett den på tappen.

EDIT: kan vel også nevne at denne har positiv jording...

Endret av Andr3as
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satte sammen boksen før svarene rant inn, og nå er den oppe å går. Tok meg èn kveld å sette sammen, så det var lettere enn jeg trodde..

Trodde jo jeg hadde en boks å bygge den inn i, det hadde jeg altså ikke, så den er i en stor tress-is boks... øh..ja...

Hvis andre tenker på å bygge den kan jeg allerede anbefale den; Som nevnt, lett å sette sammen. Passer til folk som liker ekstrem fuzz med mange justeringsmuligheter!

Takker hele gjengen for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.