Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordans lage en sang uten og jamme, jamme, jamme, jamme?


Mastema

Anbefalte innlegg

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis jeg kommer på et bra riff i hodet, langt fra hjemme så spiller jeg det inn på mobilen og finner det ut hjemme foran gitaren! I dag fant jeg på et drit tøft riff slik! Bare at jeg var på dassen når jeg fant det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Dette er et veldig interessant tema! Selv bruker jeg nesten aldri gitaren når jeg lager musikk. Klart jeg har jammet fram riff på gitaren, men trolig kommer kun 20% av musikken min fra dette.

Jeg liker mye bedre og bare sette med ned å tenke. Da kommer som regel låta av seg selv, så lenge jeg har et riff og gå ut i fra. (Hvor mange ganger har du f.eks ikke hørt et fett gitarriff/solo i hodet?) Denne metoden fordrer dog at du har tålig bra gehør. Jeg lager/tenker musikken i hodet og skriver det rett inn i guitar pro slik at jeg kan arrangere trommene, bass, osv slik jeg vil. Er jeg litt usikker på hvordan noe spilles tar jeg bare fram gitaren.

Et eks: Tidligere i år så jeg et program på TV om apacheindianere og ut i fra dette fikk jeg umiddelbart en låttittel "Their spirits ride with the wind". Programverten sa at når han bevegde seg i landskapet der apacheindianerne tidligere levde var det så spesiell stemning der at han "kunne føle deres nærvær". Dette gav meg med en gang inspirasjon til en tekst. Det hjalp selvsagt på at jeg har lest masse om indianere og er veldig interessert i deres kultur, kamp og historie. Musikken til sangen kom til meg når jeg var på ferie i kenya (faktisk). Da gjaldt det bare å høre riffet for seg noen ganger i hodet, og så husket jeg det og visste akkurat hvordan jeg skulle spille det på gitaren når jeg kom hjem. Denne sangen kommer forøvrig på kommende fullengder og er en veldig atmosfærisk og utrolig gjennomført låt. Kan dra en paralell og si at Jay-Z (som mange mener er en av de beste lyricsistene ever) aldri skriver ned sine rim, men har alt i hodet.

Ellers så synes jeg musikkteori er vel verd å lære seg! Er også utrolig lurt å vite hvilke akkorder man bruker for å skape ulike effekter. Kontraster er en annen ting. Lager en en fet sang kan det også være en ide og analysere sangen og finne ut hvilke intervaller/akkorder, osv.. en brukte. Da vet du mye kjappere hva du er på jagt etter neste gang du hører noe fet i hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først bestemmer vi oss hva slags låt vi har lyst til å lage. Stil, struktur, etc. Det første er å lage låtens ”skjelett” og ikke akkurat det ferdige produktet. Dét kommer av seg selv etter tid. Så finner vi på forskjellige passende riff, melodier, beats, tempoer, og eksperimentérer med instrumentene. Kanskje en keyboard passer inn, eller hvilke gitareffekter skal brukes, etc.

Så trenger vi tekst. Det første vi skriver er refrenget, hvis låten skal ha refreng. Refrenget skal være sangens høydepunkt, og ikke en kort enkel ting med 4 like setninger som blir sagt etter hverandre liksom. Så skriver vi masse dritt vi syns er aktuelt, som ikke er sugent, cheezy, gramatisk feil, og som passer med refrenget. Så plukker vi ut det beste. Men noen ganger har det seg sånn at teksten skrives først av alt.

Så prøver vi teksten med et riff og ser om det funker og lar melodiene forme seg. Våre låter er som levende ting, på en måte. De er først babyer, så vokser de seg og blir bedre og bedre. Vi finner på noen nye idéer, forbedringer, og endrer eventuelt litt på dem om vi syns noe mangler. De oppgraderes over tid, og det kan gjerne være flere måneder eller noe.

Det å jamme vil jeg ikke si er en metode får å lage låter, akkurat. Det er bare noe som kan være gøy og lærerikt en gang iblant. Hender ofte vi ved tilfeldighet jammer og lærer noe nytt av jammingen eller finner på et riff eller en melodi som vi husker på og tar opp senere. Jamming er gøy, ja. Og jeg forstår meg på trommisen din!

Endret av Myú
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv lager jeg helst låter når jeg kommer på en god idé. Ofte er det i lite passende situasjoner, som feks når jeg sitter på bussen og hører på musikk. Er da bare å snike frem mobilen og nynne det rolig inn, evt skrive ned om jeg har akkordene klart for meg.

Jamming handler om å bygge videre på hverdandres idéer. Husk det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier som regel å skrive en bunch med riff, for siden å sette de sammen til en låt, og finpusse på ting derfra.

Nå har jeg hørt igjennom alle låtene dine på Myspace. Masse fett her! :)

Og om å jamme er noe som kan brukes positivt er jo litt individuelt. Jeg hadde noen venner. Han ene kom til finalen i UKM med bandet sitt. På 2 år hadde de laget 5 sanger men de var utrolig gjennomførte. Så han andre vennen, de bare jammet og lagde 40 sanger på en helg og var drit stolte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.