Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

tips til ny metal forsterker


Andmir

Anbefalte innlegg

Introduced on the 2009 Winter Namm Show the TWIN JET entered the market by Summer 2009. With the term TWIN JET we refer to having two powerfull gain channels on tap versus the more traditional clean and gain channel configuration on our standard Uberschall.

Here are the main differences, details are explained below.

Revoiced clean channel which can deliver semi cleans to hot rodded high gain flavoured sounds

Super high gain channel retained but additional flexablility

KT88 power amp section with expanded controls

White front panel (original black mirrow polished panel available as special order)

The new clean channel features the same controls like the standard Uberschall but with an entire new circuit. You will be able to dial in clean sounds but the ability of super clean ones are diminished, while this is true for humbucker equipt guitars with sigle coils you still be able to get fairly cleans. In addition now you can use this channel as a second gain channel, the gain of this channel does not match the super high gain of the other channel but it will give you the ability to set it anywhere from Semi Clean to Plexi to JCM to Hot Rodded. Please note if you are in the market for a used TwinJet that in November 2009 a revision on the gain control was made. The gain control was changed for better control clean sound.

The super high gain channel is identical to the standard Uberschall with the exception that the presence control is now in the channel circuit itself then rather the power amp. The power amp presence control from the standard Uberschall is the same as the TwinJet's master presence control which affects both channels on the TwinJet. So the super high gain channel's presence control is an additional tone and feel shaping control.

The power amp section of the TWIN JET has a quartet of KT88's which run on higher plate voltage then the standard Uberschall, this gives you a raging 150+ watts with more articulation and quicker response. Control over the power amp was expanded via a depth and presence control besides the master volume control already found on the standard Uberschall. These controls affect both channels and let you dial in overall low end response and presence.

..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er iallefall veldig viktig at du ikke forhaster deg i valget av amp.

Når du først skal bruke så mye penger, anbefaler jeg deg å prøve en hel haug med forsterkere (tilogmed forsterkere du i utgangspunktet ikke er interessert i) slik at du får forskjellige intrykk over hva som finnes der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil ha noe som låter bra på lavt volum kan du bare utelukke Diezel Herbert med en gang. Jeg har hatt herbert i 6 år nå, og i løpet av de årene har det vært temmelig høy fraflytningsratio i nabolaget. Sånn helt seriøst. Herberten låter ikke noe særlig med mindre du skrur opp temmelig høyt. Det er en 180W amp, og til vanlig hjemmespilling og øving får du bare brukt en brøkdel av den brutale kraften i denne ampen.

Nå aner jeg ikke hva som feiler ampen din, men det er jo nettopp det Herberten gjør, låter knall på lavt volum også. Har også hatt min i 6 år, og den låter knall på lavt volum. Men selvsagt låter den enda fetere når den blir vrengt opp.

Av ampene nevnt her ville jeg sett nærmere på disse:

Herberten

VHT/Fryette Sig: X

Mark V

Har selv vært gjennom runden med de fleste nevnt her. Ikke testa Laboga ampene, men de virker som kule amper.

Sig: X er vel den eneste ampen som har gitt meg noe lignende av det som Herberten gir, solid rent trykk. Minnet meg om en Herbert light på mange måter. Nå har jeg ikke testa den over så altfor lang tid, så fikk ikke prøvd ut alle av haugen med innstillingsmuligheter. Mark V er en fet amp, den leverer det den skal, og de fleste vet vel sånn høvelig hva man får av Mesa's Mark serie. I V har man jo simulieringer/varianter av flere av klassikerne fra Mark serien, og det høres slett ikke verst ut.

Herberten er jo en veldig mye tightere amp enn alle de andre nevnte, inkl. Sig: X, selv om den også er meget tight. Det er en rimelig lite tilgivende amp, da alle toner er krystallklare. Opp mot Engl og Bogner ampene er dette spesielt merkbart. Har A/B testa Herberten opp mot både Ubershall, Powerball og Savage, og forskjellen er ganske stor. Nå har jeg en kombo av 6L6 og EL84 i min Herbert, noe som gir den litt variasjon fra en med kun EL34. Har ikke prøvd den med andre kombinasjoner av rør enn disse to. Stiller, mindre hiss, og gir generelt en renere tone, selv med enorme mengder gain om det er ønskelig. Mid-cut funksjonen på Herberten er det jeg mener løfter den forbi alle de andre nevnte her, samt at den er en av få high-gain amper som har en krystallklar clean. Men selvsagt, du må teste å se hva du liker. Jeg mener Herbert'n er den ultimate ampen til mere brutal metal, samt mye annet, mens andre ikke liker den moderne lyden denne ampen gir. Men du får vel ikke alt i noen av de, så jeg er også gira på f.eks en Mark V i tillegg til Diezelen, men det får bli en dag jeg sitter på en liten slump med penger jeg kan hive ut vinduet, for jeg vil nok primært bruke Herberten alikevel;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå aner jeg ikke hva som feiler ampen din, men det er jo nettopp det Herberten gjør, låter knall på lavt volum også. Har også hatt min i 6 år, og den låter knall på lavt volum. Men selvsagt låter den enda fetere når den blir vrengt opp.

Av ampene nevnt her ville jeg sett nærmere på disse:

Herberten

VHT/Fryette Sig: X

Mark V

Har selv vært gjennom runden med de fleste nevnt her. Ikke testa Laboga ampene, men de virker som kule amper.

Sig: X er vel den eneste ampen som har gitt meg noe lignende av det som Herberten gir, solid rent trykk. Minnet meg om en Herbert light på mange måter. Nå har jeg ikke testa den over så altfor lang tid, så fikk ikke prøvd ut alle av haugen med innstillingsmuligheter. Mark V er en fet amp, den leverer det den skal, og de fleste vet vel sånn høvelig hva man får av Mesa's Mark serie. I V har man jo simulieringer/varianter av flere av klassikerne fra Mark serien, og det høres slett ikke verst ut.

Herberten er jo en veldig mye tightere amp enn alle de andre nevnte, inkl. Sig: X, selv om den også er meget tight. Det er en rimelig lite tilgivende amp, da alle toner er krystallklare. Opp mot Engl og Bogner ampene er dette spesielt merkbart. Har A/B testa Herberten opp mot både Ubershall, Powerball og Savage, og forskjellen er ganske stor. Nå har jeg en kombo av 6L6 og EL84 i min Herbert, noe som gir den litt variasjon fra en med kun EL34. Har ikke prøvd den med andre kombinasjoner av rør enn disse to. Stiller, mindre hiss, og gir generelt en renere tone, selv med enorme mengder gain om det er ønskelig. Mid-cut funksjonen på Herberten er det jeg mener løfter den forbi alle de andre nevnte her, samt at den er en av få high-gain amper som har en krystallklar clean. Men selvsagt, du må teste å se hva du liker. Jeg mener Herbert'n er den ultimate ampen til mere brutal metal, samt mye annet, mens andre ikke liker den moderne lyden denne ampen gir. Men du får vel ikke alt i noen av de, så jeg er også gira på f.eks en Mark V i tillegg til Diezelen, men det får bli en dag jeg sitter på en liten slump med penger jeg kan hive ut vinduet, for jeg vil nok primært bruke Herberten alikevel;)

Jeg er ute etter en moderne amp ja, nettopp derfor lener jeg meg litt vekk fra mark v nå, testet den i butikken og låt veldig vintage men skal si at jeg fikk den SYKT FETE metallica/black album lyden ut av den og låt drit fet på lavt volum ;)

Jeg er litt usikker på om jeg skal nå skaffe en Herbert eller en vh4? Folk sier herbert er mer brutal, men jeg skal nå tro at jeg klarer å levere like brutalt på en VH4? Eller er det Herbert all the way?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå aner jeg ikke hva som feiler ampen din, men det er jo nettopp det Herberten gjør, låter knall på lavt volum også. Har også hatt min i 6 år, og den låter knall på lavt volum. Men selvsagt låter den enda fetere når den blir vrengt opp.

Av ampene nevnt her ville jeg sett nærmere på disse:

Herberten

VHT/Fryette Sig: X

Mark V

Har selv vært gjennom runden med de fleste nevnt her. Ikke testa Laboga ampene, men de virker som kule amper.

Sig: X er vel den eneste ampen som har gitt meg noe lignende av det som Herberten gir, solid rent trykk. Minnet meg om en Herbert light på mange måter. Nå har jeg ikke testa den over så altfor lang tid, så fikk ikke prøvd ut alle av haugen med innstillingsmuligheter. Mark V er en fet amp, den leverer det den skal, og de fleste vet vel sånn høvelig hva man får av Mesa's Mark serie. I V har man jo simulieringer/varianter av flere av klassikerne fra Mark serien, og det høres slett ikke verst ut.

Herberten er jo en veldig mye tightere amp enn alle de andre nevnte, inkl. Sig: X, selv om den også er meget tight. Det er en rimelig lite tilgivende amp, da alle toner er krystallklare. Opp mot Engl og Bogner ampene er dette spesielt merkbart. Har A/B testa Herberten opp mot både Ubershall, Powerball og Savage, og forskjellen er ganske stor. Nå har jeg en kombo av 6L6 og EL84 i min Herbert, noe som gir den litt variasjon fra en med kun EL34. Har ikke prøvd den med andre kombinasjoner av rør enn disse to. Stiller, mindre hiss, og gir generelt en renere tone, selv med enorme mengder gain om det er ønskelig. Mid-cut funksjonen på Herberten er det jeg mener løfter den forbi alle de andre nevnte her, samt at den er en av få high-gain amper som har en krystallklar clean. Men selvsagt, du må teste å se hva du liker. Jeg mener Herbert'n er den ultimate ampen til mere brutal metal, samt mye annet, mens andre ikke liker den moderne lyden denne ampen gir. Men du får vel ikke alt i noen av de, så jeg er også gira på f.eks en Mark V i tillegg til Diezelen, men det får bli en dag jeg sitter på en liten slump med penger jeg kan hive ut vinduet, for jeg vil nok primært bruke Herberten alikevel;)

Jeg skal egentlig si meg enig der, og beklager at jeg muligens formulerte det feil. Såklart låter den dritfett på høyere volum. Selv har jeg gleden av å ha ekstremt tålmodige naboer, så jeg lider vel heller av det faktum at jeg blir deprimert når jeg må skru ned volumet på ampen. Du har jo helt rett, når jeg tenker meg om - den er jo ganske konge på lavt volum.

Sånn går det når man er vandt til å kjøre preamp på kl. 13:00-14:00 og sluttrinn på rundt 10:00 til vanlig... :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lette gjennom youtubekanalen min nå nettopp for å sjekke om jeg hadde noen opptak av ampen på lavt volum. Fant et her, hvor jeg spiller så lavt at man hører lyden av at plekteret slår mot strengene.

Jeg biter vitterligen i meg det jeg sa om at herberten ikke låter bra på lavt volum!

Jeg har forøvrig EL34 i min, og dette klippet ble spilt inn før jeg fikk justert bias til optimalisert cleanlyd.

Uansett savner jeg en amp som kan låte litt mer vintage, så jeg går og sikler på en mesa boogie lonestar om dagene :D

Endret av condemned
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.