Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

tips til ny metal forsterker


Andmir

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha en ny rørforsterker, tenker å bruke den til home recording og live bruk, så jeg må ha en som ikke bråker alt for mye. Jeg har ingen budsjett så sleng på alle forsterkere dere kommer på :)

Dette er de jeg har tenkt over:

Mesa boogie mark V

Fryette sig x

Diezel VH4/herbert

ENGL powerball/invader

noen som vet på et bra 2x12 cab også?

har tenkt selv på 2x12 mesa rectifier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ampene du har listet opp her er veldig forskjellige i karakteristikk.

Hva legger du i det at den ikke skal bråke mye?

Hva slags metal spiller du?

Hva slags sound er du ute etter?

Jeg lover å gi deg et utfyllende svar når jeg er ferdig på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

h

De ampene du har listet opp her er veldig forskjellige i karakteristikk.

Hva legger du i det at den ikke skal bråke mye?

Hva slags metal spiller du?

Hva slags sound er du ute etter?

Jeg lover å gi deg et utfyllende svar når jeg er ferdig på jobb.

hei, det jeg mente med at den ikke skal bråke for mye er at jeg vil at den skal den skal låte bra, på ikke alt for høyt volum sånn at jeg kan spille inn hjemme. Jeg spiller death metal og er ute etter en mørk heavy lyd, litt sånn som denne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil ha noe som låter bra på lavt volum kan du bare utelukke Diezel Herbert med en gang.

Jeg har hatt herbert i 6 år nå, og i løpet av de årene har det vært temmelig høy fraflytningsratio i nabolaget.

Sånn helt seriøst. Herberten låter ikke noe særlig med mindre du skrur opp temmelig høyt. Det er en 180W amp, og til vanlig hjemmespilling og øving får du bare brukt en brøkdel av den brutale kraften i denne ampen. Selv skal jeg skaffe meg en ny amp i tillegg til herberten. Det blir da en amp på godt under 100W.

Jeg støtter død i at Bogner Überschall er et godt valg. Bogner Überschall låter dritfett, og knuser ENGL glatt ned i støvlene. Min personlige mening er at ENGL ikke låter særlig, men det er jo bare min mening.

Mesa Mk.V er jo også et alternativ. I forhold til Überschall, låter denne et par hakk mer vintage, men igjen er nok Mk.V mere anvendbar til flere sjangere.

Hva kabinetter angår, så vil jeg si at du ikke trenger mer enn et 2x12" kabinett. Bogner 2x12" Oversized er feite kabinetter med mye bunn. Dette gir deg større frihet på EQ'en (iallefall etter hva jeg har erfart.)

Når det er sagt, er de fleste mesa kabinettene jeg har prøvd, blodtighte. Skulle ønske jeg hadde et mesakabinett sjæl.

Konklusjon:

-Jeg foreslår at du utelukker Herbert, i og med at denne ikke kan spille lavt og låte dritfett.

-Bogner Überschall eller Mesa Boogie Mk.V er bunnsolide valg. Av disse ville jeg gått for Bogner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar : )

jeg skal dønn se etter denne Bogner uberschall. jeg hadde faktisk vurdert den, men den viste seg vanskelig å finne :/

Ganske enig med det du tenker om ENGL faktisk

så tror det blir enten fryette sig x eller bogner :D

kan noen sende link visst de vet om en bra forhandler av bogner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vintagegitar er nok den sikreste forhandleren av bogner i landet.

Om du har litt is i magen, ligger de støtt og stadig ute på finn til en helt grei penge :)

Du får si fra om du befinner deg i trøndelag en eller annen gang, så kan du få komme innom å teste Diezelen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ola Englund er vill... Hvor mye penger er du ute etter å bruke... Regner med vet hva bogner koster :P VHTen kosta skjorta den og, sist gang jeg sjekka.

I forhold til de andre forslagene til trådstarter, er Bogner greit priset.

Diezel Herbert gikk for 35000 kr (kun toppen) da jeg kjøpte min. Den ligger vel på rundt 28-30 nå om dagen.

Bogner Überschall ligger ny på 19500 sånn ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.