Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp med nye rør


Anbefalte innlegg

Hei

Har begynt å fått ulyder i forsterkeren og mener jeg har lest beskrivelse av denne typen lyd tidligere som lyden av utslitte rør. Derfor må jeg få byttet.

Ampen er en Black Heart Little Giant (5 watt), så det er bare ett poweramp rør og ett preamprør. Jeg vet at det er at det er poweramp som er problemet når rør går, men jeg vil bytte preamprøret i samme slengen, ettersom stock-røra i Black Heart ampene ikke får mye skryt.

Powerampen har et EL84-rør og pre et 12AX7-rør. Jeg er så godt som helt grønn på rør så derfor lurer jeg på; hva kan jeg bytte i?

Preferanser som er å gå etter er igrun en vintage tone, i retning Vox, om dette er mulig å kunne gjøre med et rørbytte.

En siste ting, hvor kjøper folk rør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De rørene du kan bytte i er stort sett det samme, det er ikke veldig mye variasjon...

Alle rør høres forskjellige ut, men det er ikke noen standard innenfor hvilken rør du er nødt til å bruke så prøv deg litt frem...

I VOX'en min bruker jeg EH 12AX7 i preampen, og tungsol i sluttrinnet, meget bra og dynamisk lyd :)

Banzaimusic.com har en god del forskjellige rør til fornuftige priser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Du kan bruke noen andre typer rør enn de som står i, EL84 kan brukes om hverandre med rør av type 6BQ5 og 7189. 12AX7 kan brukes om hverandre med feks ECC83.

Jeg anbefaler deg Tung Sol gold pin 12AX7 og EL84 fra Electro Harmonix. Dette er gode rør som ikke ruinerer deg.

Gode priser, god oversikt og rask levering fra www.tubedepot.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytta rør i en Little Giant selv som jeg hadde tidligere. Kjøpte da et EH 12ax7 og et EH EL84 rør. Poweramprøret var det ikke problem med, men etter jeg satte inn 12ax7 røret så var det kun en lav summelyd i forsterkeren. La da merke til at det stod trykket 12at7 ved siden av rørsokkelen, selv om ampen var opplyst til å ha et 12ax7 rør. Satte derfor det gamle tilbake, og ampen fungerte normalt. Det andre røret ble satt inn i en annen forsterker, så det var ikke feil på det.

Beklager hvis jeg kaprer tråden din litt nå, men siden det er snakk om rørbytte i samme forsterker så.... ^_^

Edit: (kjøpte btw rørene på Sound1.com)

Endret av Erkny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, takker for opplysninger.

Det var merkelig. Jeg har ikke tatt ut de gamle rørene, men på hjemmesiden deres står det at det er 12AX7 den kommer med. Jeg får se hvordan det blir, får eventuelt få tak i meg et annet preamp-rør om det skulle summe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får vi håpe at noen amp-guruer kan opplyse oss litt.

Uansett, jeg tror du må ha blandet her, for jeg åpnet opp ampen nå og sjekket, der står det 12AX7, slik som i manualen, og det samme står det på originalrøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.