Web Analytics
Jump to content

Modde, avmodde, eller bygge om?

Recommended Posts

Har en gammal Marshal Super PA her som er modda med mastervolum og SL og SB preamper.

Mastervolumet er nok ikke det helt store, og det er borra hull i frontpanelet til det. (huff og huff)

SL og SB inngangene blir heller ikke riktige på denne måten i en Super PA slik jeg har forstått det.

Derfor tenker jeg litt på forskjellige løsninger med denne ampen. Begge trafoene er originale Dagnall

som er helt like de Marshall brukte på 100watt ampene fra sent 1967. Alt annet ser også originalt ut.

Det som frister er å bygge den om til en Super Lead med specs fra 12-serien.

Det betyr at noe må fjernes og bygges om, og jeg må bore nye hull i chassis for pot'ene og bryterne.

Jeg har et fint Plexi frontpanel jeg kan bruke. Jeg tenkte også å bytte fronten i kabinettet slik at det stemte.

Noen innspill? Bør den settes tilbake i original stand, eller er den såpass herja med at den kan konverteres til SL?

superleaden er jo i mine øyne flaggskipet til marshall, så det er jo et safe bet ombyggingsmessig. å bygge om kabinett osv høres ikke bra ut.. er det ikke bedre å beholde boks og fronter originale, men forandre det som må på innmat og fjerne de unødvendige knotter. jack inputs kan jo bare stå tomme.....

post noen bilder!

gitrzn

Burde det, men alt ser jo stock ut så da bør du jo hive inn orginale deler. Mangler 500pF over mixer motstandene. Ellers er det 250pF/56k tonestack så da må du inn med 500pF/33 og en .0022 mustard hvis du vil ha SL spec. Jeg greier ike å lese hva som står på mustardene på bildene men det ser ut som alle er .022.

Vet ikke jeg, Gunnar.

Jeg så en orginal på ebay til $2299,- så det er jo litt verdi i dem.

Er det mulig å få tak i en annen faceplate er jo problemet egentlig løst, selv om den da ikke lenger er 100% orginal.

En annen mulighet er å sette den tilbake til orginal stand og la hullet være som det er, og ta det tapet dette vil medføre ved et evt. salg. Det er jo en gammel amp og mange av disse har fått hard medfart opp gjennom årene. Denne er nok ikke den verste.

En tredje mulighet er jo å beholde den for evig og modde livskiten ut av den. Her er det plass til f.eks en JTM og en JCM800 i samme chassis, eller seff. Super Lead, som kan switches med enten rele eller optokoplere.

Absolutt siste løsning (som kanskje er den aller beste) er rett og slett å gi den bort til meg. Da er du kvitt problemet enkelt og greit :)

Edited by Hank Annicke Noe

Kan du ikke snakke med "Krisa" å høre hva de brukte den til? Har jeg forstått det rett er denne laget for å forsterke sang.

Men jeg mener bestemt jeg har sett en annen flerkanals rørforsterker som Aunt Mary brukte til vokal. Den stod i Kjell Stensvik Musikk en gang rundt 1980.

Kan ikke huske navnet på den men det var ikke Marshall. Det kan ha vært Sound City, men jeg er svært usikker her.

Hei

Det var nok en Simms Watt forsterker. Ble brukt av Aunt Maty (og mange andre) til sanganlegg på 70-tallet.

Jeg er litt usikker, men tror de (Aunt Mary) brukte 3 forsterkere og 6 kabinetter.

Dette er rørforsterkere med store utgangstransformatorer, lineære, mye lyd før de begynner å vrenge.

Espen

PS

Tidsriktig diskusjon for en Herre i sin beste alder.