Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

5 strenger?


Aristillius

Anbefalte innlegg

Bruker nesten aldri mine 4 strengere.

Har alltid bruk for H strengen i løpet av kvelden, men bruker den ikke så altfor mye.

På "vandringer" går jeg oftere opp enn ned.

For meg var heller ikke overgangen til 5 fra 4 vanskelig.

Som sagt så er det dette med strengemellomrommet.

Synes det er utmerket med saml hals på 5 streneger, men at det sjelden er en mellomting på 4.

Enten for bred eller for smal.

Bortsett fra Høfner haslen på Kawai'en min, men bruker den sjelden da det er en halvakkustisk.

Vikunja:

Du vil ikke bytte mot enten en Listerud eller Ibanez Musician da?

Listeruden er en Basic 5, Ibanezen er 4.

Ibanezen er forresten av de første med aktiv elektronikk. -låter kule..

Kosta visstnok 12.000.- ny i 79.

Har hvit perlemor lakk, og har "Gibson hode".

(Er egentlig usikker på å kvitte meg med den, men er helfrelst på Musicman....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ibanez Musician er kjempebasser! Den første fretlessen min var en Ibanez Musician, og som Olemeg sier, låter de helt utrolig fint. :) Jeg kjøpte den den gangen for 3500 brukt, det var så langt tilbake som i 1984-85, tenker jeg. Den er en annen av alle de bassene jeg har solgt som jeg har angret på i ettertid. :D Men nå gjelder det i grunnen for flertallet av de bassene jeg har solgt.... :D :D

Når det gjelder overgang mellom 4 og 5 så blir det en vane. Selv har jeg alt fra 4 til 7 strenger, og jeg hopper frem og tilbake etter dagsformen. :) Det handler egentlig mest om å ha et "ens" referansepunkt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vikunja:

Du vil ikke bytte mot enten en Listerud eller Ibanez Musician da?

Listeruden er en Basic 5, Ibanezen er 4.

Ibanezen er forresten av de første med aktiv elektronikk. -låter kule..

Kosta visstnok 12.000.- ny i 79.

Har hvit perlemor lakk, og har "Gibson hode".  

(Er egentlig usikker på å kvitte meg med den, men er helfrelst på Musicman....)

Takk for tilbudet og sko gjerna hjulpet oss begge:), men jeg er helst ute etter penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vikunja:

Du vil ikke bytte mot enten en Listerud eller Ibanez Musician da?

Listeruden er en Basic 5, Ibanezen er 4.

Ibanezen er forresten av de første med aktiv elektronikk. -låter kule..

Kosta visstnok 12.000.- ny i 79.

Har hvit perlemor lakk, og har "Gibson hode".  

(Er egentlig usikker på å kvitte meg med den, men er helfrelst på Musicman....)

Takk for tilbudet og sko gjerna hjulpet oss begge:), men jeg er helst ute etter penger.

Jeps.

Det gjelder vel oss alle.. :wink:

Mr Walker:

Hadde du den med bolt on, eller neck through?

Min er neck through.

Maken til den som brukes i Rosanna musikkvideoen. :lol:

Rett å slett en konge bass, som jeg helt sikkert hadde angra som ei bikkje på hvis jeg hadde bytta den bort.

Hadde også en Ibanez Roadstar jeg likte godt.

Men det var jo en prisklasse.

Tror ikke de kosta rare greiene da de kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole, jeg hadde neck-through modellen med aktiv, tre-bånds eq. Det var den "store" varianten, ikke den lille "bønna" som kom senere (som faktisk kalles "the Bean Bass" den dag i dag). Min var i naturell finish. Tre lags lønnehals, og vingene var av valnøtt eller mahogny, tror jeg.

Aner ikke hva nyprisen var... :)

Det eneste jeg ikke likte var at halsen var tiltet litt mye, så strengene var litt høye ved stolen. Ikke noe stort problem, men ikke helt etter min smak, om jeg skal velge oppsettet HELT etter eget hjerte! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
æsj' date=' kan ikke bare gitarer ha 6 strenger, ev 12, og bass 4 da? Det virker så mye mer ordentlig for meg. :?[/quote']

:mrgreen:

Mye som ikke akkurat er ordentlig da, schpangen. Dessuten er jeg helt uenig med deg. ;) Det er plass og rom for alle basser, fra 4 til 11-12 strenger. Det at gitarverden ikke har skjønt at det går an å spille på flere strenger (bokstavelig talt) betyr vel ikke at vi bassister må begrense oss til gamle myter og normer? :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

æsj' date=' kan ikke bare gitarer ha 6 strenger' date=' ev 12, og bass 4 da? Det virker så mye mer ordentlig for meg. :?[/quote'']

:mrgreen:

Mye som ikke akkurat er ordentlig da, schpangen. Dessuten er jeg helt uenig med deg. ;) Det er plass og rom for alle basser, fra 4 til 11-12 strenger. Det at gitarverden ikke har skjønt at det går an å spille på flere strenger (bokstavelig talt) betyr vel ikke at vi bassister må begrense oss til gamle myter og normer? :mrgreen:

nei, sånn og sånn har det alltid vært og det er farlig å forandre på , skal vite! leste om en fyr i usa som hadde gjennomført en tuning på en firestrengs hvor E var høyeste strengen. altså fra dypeste C# , F# , H , E . da snakker man BASS i ordets rette betydning. men siden det er bare fire strenger så er den vel godkjent av 5-strengs motstanderne her :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

æsj' date=' kan ikke bare gitarer ha 6 strenger' date=' ev 12, og bass 4 da? Det virker så mye mer ordentlig for meg. :?[/quote'']

:mrgreen:

Mye som ikke akkurat er ordentlig da, schpangen. Dessuten er jeg helt uenig med deg. ;) Det er plass og rom for alle basser, fra 4 til 11-12 strenger. Det at gitarverden ikke har skjønt at det går an å spille på flere strenger (bokstavelig talt) betyr vel ikke at vi bassister må begrense oss til gamle myter og normer? :mrgreen:

nei, sånn og sånn har det alltid vært og det er farlig å forandre på , skal vite! leste om en fyr i usa som hadde gjennomført en tuning på en firestrengs hvor E var høyeste strengen. altså fra dypeste C# , F# , H , E . da snakker man BASS i ordets rette betydning. men siden det er bare fire strenger så er den vel godkjent av 5-strengs motstanderne her :wink:

edith piaf - ups,dobbelt opp . satans 486!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så mange gitarister som blir sure når bassen nærmer seg gitarens tessitura? Jeg tror det er hovedgrunnen til at noen gitarister missliker sekstrengs. La oss si at man spiller i et jazzband uten gitar, da må man jo noen ganger fylle den rollen (det kommer jo an på hva slags jazz, men vær litt velvillige da)! Jeg likte heller ikke sekstrengs før, men det var fordi jeg syntes det var litt feigt.. Hehe

Jeg tror de fleste med 5 eller flere strenger spiller det for å få større muligheter. Noen ganger passer det rett og slett dårlig å gå opp en oktav, og da er h-strengen hendig. Jeg spiller mer 5 enn 4, fordi jeg vil spare 4str bassen min litt, på grunn av økte muligheter og så er det jo litt digg med tettere avstand mellom strengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har det blitt så mange dobbeltposter her på forumet i det siste? Det virker som internetten går så veldig mye treigere når man er her...
Trykk "ok" 1 gang neste gang du poster.

Vi opplever alle litt problemer med dobbelposter osv for tiden. Dette er noe admin'ene prøver å få rettet opp.

Det som skjer er at det ser ut som det "henger" når du trykker ok, på en post, dette samme problemer gjelder for PM'er.

Men gjør som Morph sier, trykk èn gang, og posten vil komme frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet det....har erfaringer med slike problemer fra andre forum(RBK- forumet er slik bestandig), men det var så mange andre og som hadde de samme problemene, så jeg tenkte det var noe med telenor eller noe som gjorde at det hang....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.