Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

5 strenger?


Aristillius

Anbefalte innlegg

Hvorfor kjøpe en 5 strenger? Har inntrykk av at det er langt flere 5 strengs basser ute og går enn 7 strengs gitarer. Hva tror dere er grunnen til at det er mer hensiktsmessig for gitarene å tune ned og for bassene å ha en ekstra streng?

Lurer også på hva folk med 5 strenger har å si om spillbarhetem på en 5 strengs bass i forhold til en 4 og for den saks skyld en 6 strengs bass. Er det mye vanskeligere å spille på flere strenger? På en 6 strenger må en jo uansett strekke seg lenger opp til E strengen men på en 5 strenger så ligger den mørke B strengen over uansett....

Takk for alle svar :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jo, med en femstrengsbass slipper man å oktavere opp ved mange anledninger. En femstrengsbass har gjerne litt kortere strengeavstand, og er da etter min mening lettere å spille på. En seksstrenger gir igjen enda flere muligheter ved improvisasjon.

Men jeg bruker veldig veldig sjelden den femte strengen min - har bare femstrenger fordi jeg synes bassen er så digg å spille på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiller 5-strenger, og jeg bruker 5. streng oftere enn 1. streng, og kanskje oftere enn 2. streng tilogmed. Enkelt og greit fordi jeg hater å måtte gå opp når jeg jskal spille en nedgang som ender på C eller D...

Også synes jeg at det i de fleste tonearter passer mer inn å spille den dypeste D'en, for den lyse bli lissom veldig lyd. Gjelder gjerne A-dur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke da mulig å kjøpe en 4 strengers med små mellomrom mellom strengene? Det virker litt dumt å kjøpe en 5 strenger hvis en ikke bruker den

Så sant som det er sagt!

Men det kommer nok litt ann på hvilken type musikk man spiller...

Gnome foretrekker de dypeste tonene - jeg de lysere.

Det blir et spørsmål om smak.

Grunnen til at jeg har femstrenger, er som sagt fordi den er usedvanlig digg å spille på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke da mulig å kjøpe en 4 strengers med små mellomrom mellom strengene? Det virker litt dumt å kjøpe en 5 strenger hvis en ikke bruker den

Så sant som det er sagt!

Men det kommer nok litt ann på hvilken type musikk man spiller...

Gnome foretrekker de dypeste tonene - jeg de lysere.

Det blir et spørsmål om smak.

Grunnen til at jeg har femstrenger, er som sagt fordi den er usedvanlig digg å spille på.

Kunne ikke vært emr enig. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at 5-strengsbasser har en tendens å være mye mer lettspillte enn 4-strengsbassar. Utifra de jeg har testet. Har 5-strengs Stingray selv som er mye mer lettspillt enn de 4-strengs Stingray bassene jeg har prøvd. Det korte mellomrommet mellom strengene e noe en blir vant med etterhvert. Hadde ikke problemer med overgangen mellom 4 til 5-strengs. Husk; Bruk H-strengen med måte! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

5-strengere gir deg muligheten til å fortsette basslinjene på en naturlig måte, og du slipper å "hoppe opp" til D-en eller C-en når du finner ut at du trenger dem. Etterhvert som man blir vant til en 5-strenger (eller flere for den saks skyld) så bruker man dem uten å tenke på det. Skjønner ikke egentlig hvorfor man skal være "forsiktigere" med H-strengen enn andre strenger. Jeg henter de tonene jeg trenger når jeg trenger dem, uansett. :)

Tenker ikke på den som en "effekt!" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke egentlig hvorfor man skal være "forsiktigere" med H-strengen enn andre strenger. Jeg henter de tonene jeg trenger når jeg trenger dem, uansett. :)

Tenker ikke på den som en "effekt!" :)

Joda, men jeg tenkte at å bruke tonene fra D ned til H for mye kan gjør sangen mer grumsete. Burde kanskje har skrevet, bruk de mørkeste tonene med måte! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke egentlig hvorfor man skal være "forsiktigere" med H-strengen enn andre strenger. Jeg henter de tonene jeg trenger når jeg trenger dem, uansett. :)

Tenker ikke på den som en "effekt!" :)

Joda, men jeg tenkte at å bruke tonene fra D ned til H for mye kan gjør sangen mer grumsete. Burde kanskje har skrevet, bruk de mørkeste tonene med måte! :wink:

OK, skjønner. :)

Det er jo selvsagt noe med å bruke de tonene som passer best, noen ganger er det en fordel å legge seg en oktav høyere, osv.

Knuckle guitar works i USA bygger basser med 39" mensur (!!) som kan stemmes en oktav lavere enn en vanlig bass... ganske heftig! :Dhttp://www.knuckleguitarworks.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvorfor, men jeg har beveget meg drastisk vekk fra femtestrengen i det siste....bruker den nesten aldri nå...

Ahh, har lyst på en bass til....!

Og jeg som har 5-strengs Stingray til salgs......... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.