Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Overflatekomponenter?


Anbefalte innlegg

Må kommunisere med engelsktalende ang modifikasjon på nyere effektenhet, så....noen som vet hva dette heter på engelsk? Hva er egentlig forskjellen på komponent og overflatekomponent, forresten?

(Tekniker lurer på om kondensator er av typen "overflatekomponent"...hvis jeg forsto riktig)

Og jeg tenker videre for meg selv....det er kanskje komponenter/kort som ikke har ben/hull, men festes direkte til overflate...?

Endret av trazan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, du er inne på det!

SMD er Surface Mount Device som på norsk kalles overflatemonterte komponenter.

Det er bitte små komponenter som ikke trenger hull og er loddet på samme side som

kobberbanene/kretskortbanene.

Disse er brukt for å spare plass og gjøre elektronikken mindre, men tåler mindre "guffe" enn de store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøyaktig hva er det du skal gjøre, og på hvilken effekt?

Folk som kan SMD har ofte bakgrunn som produksjons-/serviceelektroniker eller data-/elektroingeniør.

Det er mulig du får kontakt med serviceelektronikere gjennom butikker som selger ulike typer elektronikk, eller kanskje du har noen produksjonsbedrifter i nærheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det blir vell ikke så billig.. Det går vell strengt tatt an å lodde også, men det høres tungvint ut.

Jeg har såvidt vært borti det, da limte vi komponentene på brettet med spesialpasta og putta kretsen i en dedikert ovn for lodding.. I tillegg til at det ikke var barebare å lage skjema til disse, da komponentene har sine størrelser som bør passe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem å lodde SMD (eller OFM som man liker å kalle det på norsk) så lenge det ikke er det aller minste, men det er greit å ha loddet en del før og være stø på hånda når man gjør det. En god bolt med jevn varme og liten spiss så er det betydelig lettere enn å f.eks lodde en ledning fast i et potmeter uten å bruke flussmiddel og med billigste Biltemabolt, slik folk gjør over en lav sko uten å ofre det en eneste bekymring. De miste OFM-komponentene kan det være lurt å bruke mikroskop på, men om man kan å lodde så er heller ikke dette noe problem å gjøre uten.

En pinsett for å holde komponenten mens man lodder den er heller ikke dumt.

Når man lodder med pasta i ovn i bedrift så blir pastaen som regel lagt på kortet i en maskin, og her kan det forekomme at ikke alle punktene får perfekt pastamengde, så noen punkter kan få for lite pasta, andre for mye. Dette gjør da at noen komponenter f.eks ikke blir loddet ordentlig fast i den ene pad'en, mens man kan få loddebroer på små komponenter og IC-pakker hvis man har fått for mye pasta på en pad, så det er ikke uvanlig at man må håndlodde litt under inspeksjonen av kortene for å rette opp feil.

Dersom man bare skal bytte ut noen komponenter på et kort så er håndlodding absolutt veien å gå. Hadde jeg hatt tilgjengelig utstyr for jobben så skulle jeg gjerne gjort den for trådstarter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skal gjøres er visstnok å lodde 8 kondensatorer "piggyback" med 8 motstander. Ser bare baksiden av kortet, ikke komponentene, når jeg åpner enheten (må skru ut alt av inn/utganger ++ whatnot for å få ut kortet, og det holder jeg meg unna...). Kan en OFM komponent loddes oppå en annen OFM komponent?

Dette går på garanti, prøver bare å få det gjort her til lands fremfor å sende den over grenser og tollkontorer og papirarbeid og... B)

Er forøvrig en velkjent gitarprosessor det er snakk om!

Endret av trazan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Modifikasjon av en enhet som gjøres på garanti, altså at du ikke trenger å betale for det? Eller at du vil ha det gjort uten at det går ut over garantien på produktet? Førstnevnte hørtes rart ut, sistnevnte tror jeg ikke er mulig.

Ja, OFM-komponenter som motstander og kondensatorer kan loddes oppå hverandre, selv om det ikke er så vanlig da de tar såpass liten plass og det er mer kostnadseffektivt å sette de ved siden av hverandre så begge kan trykkes, plukkes og loddes automatisk. Skal de loddes oppå hverandre (dette som er piggyback?) så må det gjøres for hånd, og tar dermed mye lenger tid når det er mange enheter som skal produseres. Jeg har jobbet i et halvår i OFM-produksjon, og aldri vært borti et kortdesign med komponenter loddet oppå hverandre, men det er fullt mulig da "beina" (er noen år siden jeg drev med det, så husker ikke hva loddepunktene på komponenten heter) er større enn resten av komponenten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Modifikasjon av en enhet som gjøres på garanti, altså at du ikke trenger å betale for det?

Japp ;) Jeg var ikke fornøyd med støynivået på en utgang, og produsenten fant årsaken og påtar seg å fikse... vet ikke helt om det var en batch, eller om det gjelder alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det da er en velkjent boks som du sier så kan det jo hende at du kan levere den inn hos en norsk sjappe som fører det merket? Evt ta kontakt direkte med norsk distributør og hør med dem om de kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det da er en velkjent boks som du sier så kan det jo hende at du kan levere den inn hos en norsk sjappe som fører det merket? Evt ta kontakt direkte med norsk distributør og hør med dem om de kan hjelpe deg.

Problemet er at eneste importør i Europa ligger nedi EU. De fikser det gjerne, men både de og jeg synes det virker fornuftig å få gjort det her, om mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.