Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stereo-forsterker kontra effektsløyfe


pms

Anbefalte innlegg

Jeg har et oppsett nå der jeg eksperimenterer med å kjøre stereo ut fra delaypedal inn i to amper, for å få ekte stereo.

Dette er jo flott i seg selv, men to amper kan noen ganger være litt upraktisk.

Har ikke amp med effektsløyfe nå, men vurderer å anskaffe dette.

Det jeg lurer på er hva som blir forskjellen med å kjøre sterodelay i effect loop kontra å kjøre et oppsett med to forsterkere. (Jeg snakker her om en comboforsterker med 2x12, så loopen har to høytalere å kjøre lyden til.)

Altså, jeg forstår at det å kjøre to amper gir et større lydbilde, der stereoen blir mer fyldig, mtp. at høytalerne har større avstand, men får man bedre lyd av å kjøre én 2x12 combo med effect loop på delay enn to comboer der man kjører lyden rett i hoved-input?

Beklager hvis dette var veldig knotete formulert..

Endret av pms
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kjøre stereodelay i effektsløyfa må du jo ha en stereo-effektsløyfe. Og to sluttrinn i ampen.

Den eneste ampen jeg kommer på i farten som har dette er JC-120. Det fins sikkert flere, men det er ikke vanlig.

Mitt råd vil være å bruke to amper til stereoeffekter i studio. Live er det like greit å droppe kompliserte rigger. Det er bare en person i rommet som legger merke til stereoeffekten, og det er lydmannen. Hvis du bruker in-ear-monitoring så hører kanskje gitaristen effekten.

Blant det vanlige publikum er det kanskje 1% som teoretisk sett kan høre stereoeffekter, fordi de står helt i ro i midtlinjen bakover fra PAen. I praksis er det ingen som merker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.