Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spille inn vokal


newbie

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal spille inn vokal på noen backingtracks jeg har liggende.

Hva er den greieste måten å gjøre det på?

Jeg har en AKG stormembran mikrofon som skal brukes til formålet.

Må jeg da ha phantom power?

Finnes det noen lydkort med XLR input og phantom power?

Går det an å bruke en slags preamp?

Kan jeg bruke Audacity som software?

Som dere skjønner er jeg ganske blank på dette.

Hadde blitt kjempeglad hvis noen har noe forslag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Okei Audun :-)

Må jeg ha både et eksternt lydkort og en preamp? Eller kan en preamp kobles direkte i datamaskinen?

Har du/dere noen anbefalinger?

Vet det blit vanvittig mye spørsmål her nå. Men er det ikke det vi har forum til? :-)

-Steffen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan koble preampen direkte til datamaskinen.

Det du kan få problemer med er å få "synket" backingtracket med det du synger hvis du bruker monitorfunksjonen. La være det, så kan du få et akseptabelt resultat. Like bra som et eksternt lydkort blir det ikke, men det kan fungere. Det avhenger en god del av datamaskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei skjønner.

Jeg har en Zoom H4n liggende her. Den skal ha en "lydkort" funksjon.

Har den koblet til PC nå med en AKG Perception 220 mic. Men det ser ikke til at Cubase registerer den.

Den står i hvertfall ikke i lista på "devices". Under Control Panel så står den som default i recording taben, så det er ikke der det ligger.

Noen forslag?

Regner med at Zoomen ikke er noe fullgodt lydkort, men det kunne vært moro å prøve :)

Endret av newbie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, Zoomen er et fullgodt lydkort. Sikkert mye bedre enn det du har i maskinen din.

Men hvorfor tar du bare ikke opp direkte inn i Zoomen? Bare plugge inn AKGen. Den har jo støtte for phantom-innmating. Bare sørg for at den får rikelig med strøm, helst bruk batterieliminatoren.

ps : At du har en Zoom er en sånn type opplysning som kanskje skulle vært med i første post ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Husket ikke at jeg hadde den liggende skjønneru :)

Jo, jeg kan ta opp bare me zoomen selvsagt. Det funker fint. Shit, hva er batterieliminatoren? Jeg satte phantom-matinga til 48v i hvertfall.

Greia er at jeg skal legge vokal på backingtracks. Det greier jeg vel ikke uten å bruke noe software?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En batterieliminator er et strømadapter. Dette følger med Zoomen. Grunnen til at jeg sier dette er fordi at når du bruker phantom power på zoomen så yter den best når den får rikelig med strøm, og hvis du kjører på batteri begynner du å miste effekt allerede når batteriet er på 50% kapasitet.

Når du har fått tatt opp vokalen på Zoomen, så kan du i fred og ro legge på (og mikse) dette sporet inn på sangen du skal bruke. Her finnes det drøssevis av løsninger. Audacity er gratis og sikkert bra nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesus Christ! Nå så jeg nettopp lyset. At det går an :) Takker så mye for hjelpa Davidsen!

Men det er kanskje et problem da også. Monitor på min egen vokal blir da vanskelig å få til.

REC knappen på zoomen fungerer ikke når den er koblet opp mot PC'n.

Endret av newbie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herr Davidsen.

Jeg må ha backingtracket og min egen stemme på øret når jeg tar opp.

Så vidt jeg skjønner er ikke det mulig å få til UTEN at Zoomen er koblet til? Eller tar jeg feil her?

Audun: Jeg lastet ned en driver nå og det så ut til å funke fint. Men det bare krasjer Cubase på et eller annet vis. Det samme skjer med Audacity. Alt blir megatregt også

krasjer det. Det skal jammen ikke være enkelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herr Davidsen.

Jeg må ha backingtracket og min egen stemme på øret når jeg tar opp.

Så vidt jeg skjønner er ikke det mulig å få til UTEN at Zoomen er koblet til? Eller tar jeg feil her?

Audun: Jeg lastet ned en driver nå og det så ut til å funke fint. Men det bare krasjer Cubase på et eller annet vis. Det samme skjer med Audacity. Alt blir megatregt også

krasjer det. Det skal jammen ikke være enkelt :)

Akkurat det kan det jo være mange årsaker til, og jeg er ingen ekspert på området, men det kan muligens hjelpe å sette zoom'en som hovedlydenhet både på innspilling og avspilling osv i Windows? (samt restarte maskina naturligvis, men det regner jeg med du har gjort.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.