Gå til innhold
Soundmannen

Fender Custom Shop Bass VI

Anbefalte innlegg

Hei!

Dette er en bass seg har sett på i mange år nå, men aldri fått muligheten til å prøve. Noen som har prøvd denne? Kan den konkureres med andre 6 strengsbasser til 30 tusen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, Fender VI brukes da som bass også. Jørun bøgeberg, Sveinung Hovensjø f eks

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får prøve med et konstruktivt svar

Den var i utgangspunktet ikke tenkt på som bariton men som en seks strengs bass, stemt E-E (en oktav under gitar) i motsetning til andre, moderne seksere som er stemt BEADGC. At den (ved hjelp av tynnere strenger) fungerer som bariton er en kjennsgjerning, alikevel er de fleste baritons 27-28" mens denne er 30". Jeg har hørt mye tøff bassing med denne i bruk men den krever noe annerledes spillestil enn vanlig bass pga tynnere strenger og smal string spacing. Tenk plekter :) (det finnes selvsagt unntak og har sett flere, bla nevte Bøgeberg, bruke fingrer)

Om et nisjeinstrument (som dette strengt tatt er) er verd 30k får heller være opp til kjøper :)

Endret av germaniumkid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne mannen har jeg hatt basstimer med i sammenheng med nå ungdumsklubbgreier for noen år siden! Var siden da jeg fikk lyst på denne bassen:P så var litt tilfeldig at du sendte en link fra han :P

Men synes bassn (iværtfall på optaket) høres veldi tynn ut?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den ble opprinnelig kalt tic tac bass og ble i riktig gamle dager brukt til å dubbe kontrabass i studio for å få mer attack i lyden. Den vil nok aldri bli like fyldig som en prec. bass men tipper Bøgeberg velger en slik type lyd pga definisjon siden han spiller mye fingerspill.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når man først er inne på Bøgeberg, så er det mye fint Bass VI-spill på en god del Reiersrud-utgivelser. Ikke all verdens mye brukt som bassgitar, men fantastisk når han trakterer den 'melodisk'.

Endret av Truckstop Chuckie

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det går vel an å få tak i den japanske reissuen til langt under Custom Shop-priser? Jeg har spilt en japansk Bass VI i studio, det er et skikkelig gøyalt instrument med instant 60-talls lyd. Det den gjør, gjør den veldig bra, men jeg ville ikke satset på den som hovedbass.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.