Web Analytics
Jump to content

Fender Custom Shop Bass VI

Soundmannen

Recommended Posts

Får prøve med et konstruktivt svar

Den var i utgangspunktet ikke tenkt på som bariton men som en seks strengs bass, stemt E-E (en oktav under gitar) i motsetning til andre, moderne seksere som er stemt BEADGC. At den (ved hjelp av tynnere strenger) fungerer som bariton er en kjennsgjerning, alikevel er de fleste baritons 27-28" mens denne er 30". Jeg har hørt mye tøff bassing med denne i bruk men den krever noe annerledes spillestil enn vanlig bass pga tynnere strenger og smal string spacing. Tenk plekter :) (det finnes selvsagt unntak og har sett flere, bla nevte Bøgeberg, bruke fingrer)

Om et nisjeinstrument (som dette strengt tatt er) er verd 30k får heller være opp til kjøper :)

Edited by germaniumkid

Den ble opprinnelig kalt tic tac bass og ble i riktig gamle dager brukt til å dubbe kontrabass i studio for å få mer attack i lyden. Den vil nok aldri bli like fyldig som en prec. bass men tipper Bøgeberg velger en slik type lyd pga definisjon siden han spiller mye fingerspill.

Det går vel an å få tak i den japanske reissuen til langt under Custom Shop-priser? Jeg har spilt en japansk Bass VI i studio, det er et skikkelig gøyalt instrument med instant 60-talls lyd. Det den gjør, gjør den veldig bra, men jeg ville ikke satset på den som hovedbass.