Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Intonering


vræl

Anbefalte innlegg

hei,

Jeg har en Les paul som jeg ikke får intonert den lyse E strengen på.

Det er original tune-o-matic bridge på den og jeg har justert den til den ikke går lengre framover.

Men e-strengen er fortsatt altfor lav i tonehøyde!

Det er snakk om en Gibson LP custom, så det er utrolig frustrerende å ha en såpass fin (og ikke minst dyr) gitar

som i mine ører er totalt ubrukelig..

Så kjære gitar kollegaer! Jeg er sikker på at noen har vært borti det her før.

Er det noe jeg kan gjøre? Justeringsmessig, har trussrod noe med dette og gjøre? strenge tykkelse?

Vil nødig kjøpe en bredere stol. veit at det kan løse problemet, men jeg mener at det må jo F... være unødvendig å kjøpe uoriginaqle deler til en gitar som er så dyr og anerkjent..

Dessuten har jeg fått en setup på den for ca. ett år siden, så den har vært intonert, ihvertfall "innafor", men nå er det ca. en kvart tone lavere,

og det går ikke an..resten av strengene er "perfekt" intonerte.

Hilsen kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok! Tusen takk for svar og hjelp!

skal prøve å bytte strengen, godt mulig den er gammal og skrall.. (skamme seg ;-)

Har hatt gitaren som backup, så veit ikke helt når den blei sur. Men prøver et strengeskift, Bruker heavy bottom (0.10 - 0.52).

Krysser fingra og har trua på at det kommer til å funke! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis hjelper det å¨skifte streng ja. Hvilken vei står forresten sadelen i brua? I fall ikke ny streng løser problemet, så kan det være en løsning å snu sadelen, da kan du få litt mer å gå på, men det kommer altså an på hvilken vei den står fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes!!!! TUSEN TAKK!! Det funka dønn!!

Nå kan jeg justere den litt tilbake tilogmed.. All ære og respekt til dere! Jeg har faktisk betalt for en bredere stol tidligere, på en annen gitar..

tsk tsk.. Sucker...

Ja, det er synd å skam og ha en så flott gitar som backup, jeg tør ikke ta den med meg engang, så den blir nesten bare stuespillt..

Ble frastjelt 2 stk customs (`74 & `76 mod. sunburst og cherry red) for ca. et år siden, hjerteknust og jævli har jeg ikke helt klart å gå tilbake til Les paul..

Er jo litt svekka kanskje men..

Men jeg har altså en Gibson LP Custom fra `86 (cherry red, med Seymour duncan distortion pups. )

Jeg kan selge den (gi bud) siden den fortjener å komme seg ut. Gitarer skal spilles på goddammit!

(jeg har en SG firebrand som jeg koser meg med..)

Hvis det er noen som er interreserte så bare si ifra.

Kan godt tenke meg en eldre LP i bytte, med evnt. mellomlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En les paul har egentlig ikke "orginaldeler" i utgangspunktet, men billige deler som ikke stemmer helt med skalalengden/bredden på halsen. så det er ikke rart du sliter med intoneringen.

Skriv til gitarist.no, så vil dette ordne seg kjapt og smertefritt. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI fellows.

Jeg har akkurat samme problemet som vræl har, bare at jeg har skiftet strenger to ganer for å se om det hjalp, og intoneringen på SAMTLIGE strenger er fortsatt en halvnote før høy på 12.bånd give or take. Harmonitonen og grunntonen er perfectly in tone, men med en gang jeg passerer 12.bånd så er det en halvtone give or take over. Nå spiller jeg riktignok ganske heavy musikk og bruker Zakk Wyldes 60. sett, så jeg forstår at det har en del å si, men, finnes det ingenting å gjøre når jeg når "veggen" på justeringene uansett? Jeg fikk to til å stemme på intoneringen da jeg hadde stilt gjengene HELT bak, men hvordan får jeg til å ta med den innstillingen frem på gitaren og så "fortsette bakover fra midtpunktet igjen"?

Håper jeg ble forstått, for detta driver meg til vanvidd :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mogleg at .60 som tjukkaste streng er for tjukt i forhold til kva ein Les Paul er bygd for å kunne intonere.

Eg trur du rett og slett at sadlane må lengre bak en dei har kapasitet til.

Elles kan eg nemne at om halsen ikkje er snor-rett så kan du vinne litt terreng på å justere den bein og senke strengehøgda så lågt som du er komfortabel med.

Etter mi erfaring så vinn du nokre mm med stolsadel på det.

Håper dette kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.