Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Redusere støy


Verbal Kint

Anbefalte innlegg

Hei.

Dette er vel et klassisk tema.

Jeg har i overkant mye støy når jeg bruker mitt pedalbrett.

Først, min trofaste Telecaster må ta noe av skylden.

Den sørger for en liten, høyfrekvent lyd, som reduseres hvis jeg f.eks fysisk berører volum/tone-kontrollene.

Har hørt noe snakk om jording tidligere. Er det noen som har hatt tilsvarende problem som har løst dette?

Så til brettet.

Jeg har følgende effekter:

Morley volumpedal

Mad Professor Little Green Wonder

Boss Equalizer

Boss Tremolo

Boss Digital Reverb

Boss Tuner

Line 6 DL4

Jackene er nokså gamle og slitte, og skal byttes ut.

Angående strøm så har DL 4 en egen strømforsyning, resten hentes fra et Boss-adapter med en ekstra extension.

Dersom jeg kjører all strøm på en Voodo Lab Pedal Power, vil dette ha en merkbar effekt?

Evt. noen her som har erfaring med et True Bypass-oppsett?

Takker for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det blir mindre støy når du tar på knottene, brua eller strengene, så betyr dette bare at gitaren er jordet og at alt er riktig der. Hvis det derimot IKKE blir mindre støy ved å ta på noe av dette, så kan det bety brudd på jordledningen. Mad professor-kompressoren er jo kjent for å støye lite, men den støyer jo den også, spesielt om du har full gass på sustain. Tynne kabler med dårlig isolering støyer mye, har du god skjerming så vil du redusere støyen.

Men er denne støyen merkbar når trommisen setter i gang? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Little Green Wonder er en OD- pedal, min er helt støyfri...

Støyer det når alle pedalene er av? I så fall ville jeg bare begynt fra en kant å ta bort en pedal om gangen for å finne synderen.

Kan være en pedal, patchkabler, strømforsyning.. Hvis ikke du finner synderen kan du prøve med batteri i pedalene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Little Green Wonder er en OD- pedal, min er helt støyfri...

Støyer det når alle pedalene er av? I så fall ville jeg bare begynt fra en kant å ta bort en pedal om gangen for å finne synderen.

Kan være en pedal, patchkabler, strømforsyning.. Hvis ikke du finner synderen kan du prøve med batteri i pedalene..

This, prøv 1 og 1 pedal, se om du finner en spesiell som støyer mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, takker for kjappe svar.

Skal ta en runde på 1 og 1. Det er støy når alle pedalene er av, ja.

Støyen er uproblematisk med band, men litt verre til innspilling med oppmikket amp.

Angående Telecaster.

Altså, da høres det ut som at den er jordet, men er det slik at man bare skal leve med den støyen?

Den er temmelig merkabar sammenlignet med annen halvakustisk jazzgitar jeg har, som går helt stille i dørene.

Nå kan det jo være dårlig shielding etc her også, eller dårlig jording, løse ledninger osv.

Jeg har en Squier CV custom tele, den har 0 støy, ikke det minste, eneste jeg har gjort er å ha på litt alumiums folie rundt neck pickup, men om du har andre gitarer som rett i amp ikke støyer så kan det jo være noe rart med elektronikken i tele'n din. går jo ann å se etter dårlige loddinger, løse ledninger osv her også, men jeg ville først tatt gitar rett i amp, så høre hvor mye støy det faktisk er på et greit volume

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg kjører gitaren min igjennom følgende enkle system: GT-10-> Mikser -> Høyttalere. Uansett hvilken av gitarene mine jeg bruker støyer det ganske mye, men ved berøring av knotter/strenger på gitarene blir det mer eller mindre helt stille. Jeg lurer da fælt på hva som er problemet. Er det noen som vet hva dette kan være? GT-10'en har jo en liten skrue bak på hjørnet som er merket med jordings tegn. Hvordan er det tenkt at denne skruen skal brukes? Står jo ikke noe om det i manualen. Har jo selfølgelig en PC m/ vifte durende på samme vegguttak? Ingen av komponentene er jo jordet på strømtilførsel. Noen som er jordingseksperter her? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.