Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rør vs. transistor


Pottifar

Anbefalte innlegg

Jeg har i mange år klart meg emd en Marshall Valvestate 8080 med rør i forforsterkeren. Men vurderer nå oppgradere til en fullblods rørforsterker.

Jeg kan lite om emnet annet enn at jeg hører svært tydelig at lyden er vesentlig bedre i en fullblods røramp. Mitt spørsmål er hvor kraftig røramp må jeg ha for å kunne bruke den på bandøving og mindre gigs uten å mikke den opp? Har hørt at rør spiller vesentlig høyere enn transistoramper, men finnes dte noen oversikt over forhodlet mellom de to typene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er vel at den oppgitte wattstyrken gjerne er det den leverer før den begynner å vrenge. Dvs at hvis du har tenkt å spille helt clean, så trenger du masse watt. Hvis du cranker skurregitaren så er det ikke så himla nøye med de wattene--en rørforsterker på 15 watt spiller jo nesten like høyt som en på 50 uansett.

Om du må mikke opp på mindre gigs tror jeg egentlig er mer avhengig av lokalet enn av forsterkeren.

--Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor høyt man selv spiller kommer litt ann på hvilken musikk man spiller, og hvor hardtslående de andre i bandet er. TinyTerror har 15watt og den var akkurat i grenseland for meg. Spilte høyt nok på øving, men var bare pittelitt for svak live uten mik. I det bandet jeg spiller i nå, ville ikke TT dugd siden trommisen er på fullt volum :P

Nå har jeg en 100W som er alt for kraftig egentlig, og en 30W som er MER ENN NOK kraftig til mitt bruk. Det med watt gir jo ingen direkte indikasjon på hvor høyt den spiller, men en 100W spiller jo høyere enn 30W.

I tillegg har de aller fleste amper en master-volum som man kan bruke for å dempe ampen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høytaler leveres med forskjellig effektivitet. (d.v.s. hvor høyt de spiller pr. watt)

En Eminence høytaler på 103dB vil derfor spille like høyt som en Greenback på 97dB,

hvis Eminence'n brukes på en 25w amp og Greenbacken brukes på en 100w amp.

Så å si noe om hvor høyt en amp spiller uten å ta med høytalerne i beregningen gir ingen mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd en 50W fullrøramp som spiller like høyt som en 100W transistoramp volummessig. Men med begge på fullt høres(for de som ikke tar skade av slikt) vet jeg faktisk ikke hvordan det låter. Noe sier meg at det knekker ganske fort opp på rørampen da også.

Min Mesa 50 watter gruser 100watts valvestaten min i volum med samme kabinett i hvertfall.2xGH12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.