Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

AX84 Ampprosjekt


Anbefalte innlegg

Hei, morsomt at dette blir tatt opp her :-)

Hele AX84 prosjektet ble startet i statene med den hensikt å sammen fra worldwide bygge sin egen enkle single-ended lille Marshall versjon.

Skjemaet og konstruksjoner ble bestemt omtrnt som GN-gitaren konstrueres nå. Dvs. noen gikk sammen om å lage et skjema for en helt enkel amp som kan lages av folk med minimal peil på elektronikk (dog ikke null peil).

P1 ble resultatet, noe jeg aldri selv har laget, men det er en amp på ca. 6W og den låter utrolig fint! Har hørt den selv :-)

Videre har de videreuviklet P1 til P1 Extreme, som er en litt mer hotrodda versjon. Litt mer punch men ikke mye.

Hi Ochtane er med en preamp som likner en Marshall JCM800, og da vil du få mer trash-lyd som nærmer seg metal osv.

Noe de arkiverte men var et aktivt prosjekt for ca. ti år siden var "The November". Dette var en amp som var tenkt låte som en Marshall JTM45 eller JMP men med mindre Watt, derfor brukte de 2XEL84 i stedet for 2XEL34. Det var her jeg hev meg på, akkurat som Randall på Mesa og Howard på Dumble ;-)

Jeg lagde en ultra Hi Gain metal preamp til sluttrinnet til November. Selfølgelig amp etter mitt øre! Denne er en-kanals, men med mulighet for å switche inn flere rørtrinn, slik at den låter alt fra fløyelsmyk 410 Bassman jazz via blues til brutal Metal… Er litt stolt av den der, for den har blitt bygget i Nederland, Belgia, Syd Afrika, Seattle USA og New York, ja også Tyrkia :-) Men dette er ikke noe for nybegynnere!

Og den ligger nå i arkivet til AX84, fordi de nå satser på sammensettbare amper.

Jeg ville gått for en extreme. Litt mer trøkk enn orginalen og allikeven overkommelig å bygge.

Er du god på elektronikk, kan jeg jo bidra med tips fra min modell, for da får du alt, og jeg har lydklipp hvis det er interresant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynner å bli farlig lenge siden jeg så (eller hørte) den ampen. Jeg var fornøyd den gangen. Min var ikke helt "standard" heller mht jern, både spenning og utgangstrafo var litt annen enn "standard".

Hva slags utgangstrafo har du? (hvilken forsterker kom den fra?)

Hæhæ, det var jo den jeg hørte, og ble så imponert av :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, kult å ha kompetansen her på forumet. :-)

Har jern fra Marshall Class 5. Relativt spinkle trafoer, men regner med at disse kan brukes.

Tror det blir å gå for en P1, eller extreme. Tar deg på ordet jeg, om x'en er vassere. Er dog usikker på hvor mye jeg kan få ut av jernet jeg har. Det må jeg se å finne ut av..

Hva tenker du med egen variant? Er ikke god på elektro, men kan the basics. Så lenge jeg har en layout så er jo ting overkommelig. Knall med lydklipp om du har lett tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant skjema for class 5'en her http://www.sewatt.com/files/sewatt/C5_Circuit_Diagram_complete.pdf

Ser at P1 extreme legger opp til oktal rør i utgangstrinnet. Jeg ville sjekket spec'en på PT. Særlig hvor mange ampere glødespenning den kan levere. oktalene trekker gjerne noe mer enn en EL84 om jeg husker riktig. Se om det står noe på trafoen. Ser forresten at X'en bare bruker 1 12ax7 mens class5'en bruker to, så da får du vel 300mA ekstra glødespenning å rutte med til utgangsrøret (Summer opp 12ax7: 300mA + det EL84'en trekker (600-800mA? husker ikke i farten, du får sjekke databladet link nedenfor) og se om det blir nok til det nye utgangsrøret.)

Om du går for et annet utgangsrør enn EL84, så får du også se litt på problemstillingen med utgangstrafo/impedans.

Rørdata finner du på denne siden : http://www.duncanamps.com ---> gå til TDSL og søk opp på rørnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har bygget to stk. Firefly varianter, med bra resultat. En på kretskort og en såkalt Point-to-Point (Gamlemetoden).

Nå er ikke jeg FRYKTELIG bevandret i hva som er "bra" lyd og "dårlig" lyd, men jeg synes de låter bra :) Vekker naboen hvertfall, hehe

Jeg tror faktisk jeg har ett ekstra kretskort liggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.