Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spille orgel akkorder på et midi fotbrett?


Dagen

Anbefalte innlegg

Hei igjen

Jeg har stort sett bare gitar duppeditter, men jeg har et Axiom midi keybord jeg trykker litt på i ny og ne men da kobler jeg det opp mot PC og bruker soft synter.

Jeg tenkte og eventuelt kjøpe en mondul med noenlunde orgel og string lyder på og kjøre det fra et midi pedal bord?

Jeg er ikke ekspert på synth monduler og slike ting men noen sa engang til meg at man kunne lage "samples" uten at jeg egentlig forstod noe av det :-)

Tar gjerne i mot tips til utstyr jeg bør kikke nærmere på.

Mvh

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har i utgangspunktet to veier å gå.

Enten en sampler, der du spiller av en akkord, eller rettere sagt flere, og så trigger du det rette samplet ved å fortelle sampleren hvilket sample det skal spille av når du basser i vei på pedalene.

Me denne løsningen kan du egentlig bruke hva som helst som "donor", enten en gitar, et orgel, en annen synth eller tomflasker for den del.

En annen mulighet er å bruke en synth, der du lager en patch som inneholder de tre tonene du vil ha avspilt i den samme "lyden". Du må altså programmere en lyd som spiller grunntone, ters og kvint.

Hvordan dette låter, se det avhenger av dine kunnskaper om programmering av den aktuelle synthen, samt hvordan den er laget- additiv, subtraktiv eller AM/FM- syntesebasert, hvor gode/mange filtere den har osv.

Og så har det sikkert kommet til andre måter også.

Du sier ikke noe om du skal bruke dette live eller hjemme. Skal du bruke det hjemme, kan helt sikkert et musikkprogram av litt størrelse filtrere midisignalene opp til de tre tonene, og så bruke en softsynth til å spille akkordene.

Jeg kunne vel ha skrevet litt mer, men dette er det viktigste. Håper det hjalp noe, i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA supert, takk for tips. Jeg vil nok bruke det mest i øvingstudioet, men også ute på jobber hvis jeg får det til og funke. Vi er et tremans band og litt av utfordringen er at med en "live" trommis å ser jeg for meg at det blir stort sett bagrunns orgel og string som kan brukes på en slik måte, tenker da på tempo forandring.

Sampling høres jo greit ut uten at jeg vet annet en teorien med en sampler da :-) Finns det da samplere som har muligheten for Midi?

Eventuelt har noen tips til synter hvor man kan lage patcher?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, her finnes det en liten snedig sak (fantes om ikke annet) som kanskje kunne fungere... Jeg skal lete litt, men i hovedsak er det en stripe med sensorer som du fester bak på gitarhalsen, slik at du kan spille bass med tommelen (MIDI) samtidig som du spiller gitar. Jeg vil tro at å bruke det signalet til å spille noe annet enn bass ikke er umulig. Om denne saken ble en suksess, nei, men den kan jo ha sine bruksområder likevel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen mulighet du har, er jo step-trigging. Det vil si at du trykker på en pedal, knott, dings eller hva det nå er hver gang du vil gå til "neste steg". Da vil du kunne programmere inn akkordrekker og slikt i en sequencer, og gå til neste akkord/hendelse når du trykker på pedalen, knotten dingsen og så videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.