Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Pickup eller Mic til Akustisk gitar


Ekipeni

Anbefalte innlegg

Hei, takker for mange svar.

Det praktiske med arbeidet bekymrer meg ikke. Er tømrer på dagtid og driver alle mulige prosjekter på fritiden.

Nå er det ikke den dyreste gitaren eg har nei, så eg regner ikke med å invistere mer enn rundt en tusenlapp på pickupen.

Når det gjelder lyd så er eg i grunn ute etter å få mye den lyden som er i gitaren ut i en forsterker. Så det blir vel at eg vil ha akustisk lyd, ikke noe særlig el-gitar lyd.

Har kikket litt og funne: http://www.gitarhuset.no/product/strenger-rekvisita-og-mye-annet/gitarmikrofoner-/3001558/mic-preamp-system-aeq-30-epj

Denne var jo svært rimelig, er den noen som har noe erfaring med den? Er den for billig til å være verdt å kjøpe`?

Den LR Baggs M1A virker jo grei, men eg vil helst ikke ha noe i lydhullet, bare fordi eg ikke synes det ser så fint ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør du lurt i. Jeg kjøpte et slikt sett for en tid tilbake, og det er klart at det er lyd, men det er det. For å være helt ærlig, er det ikke det helt store. Jeg tror ikke du hadde blitt fornøyd.

Dette låter som Piezo- settene fra åttitallet, med alle de særtrekk som gjorde at piexo- pickups fikk et dårlig rykte. Metallisk, diskantpreget, og kunstig, uansett hvordan man ratter EQ.

Jeg byttet ut selve elementet med et annet et jeg hadde liggende fra en gitar med defekt elektronikk, og det hjalp en del slik at det ble "brukbart under tvil hvis man ikke skal bruke det så mye."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg hadde i en tid både LR Baggs M1 active og K&K Trinity innstallert i en Furch D-23. Siden Trinity har både mikrofon og "undersaddle" pickup'er, så fikk jeg god mulighet til å høre hvor ulikt disse tre måtene å fange opp lyd er. Dette er min erfaring i alle fall:

- LR Baggs/piezo: gjengir lyd ganske sterilt. Det er positivt på to måter: du har et knallbra utgangspunkt for å legge på effekter på den akustiske lyden (hvis du driver m/sånt da), og piezoen kan gjengi frekvenser som ikke fanges opp av gitarkroppen (Hør på Aerial Boundaries m Michael Hedges for et eksempel på hvordan bassfrekvenser kan fanges opp av en piezo).

- K&K Trinity/undersadel kontaktpickup: Dette er det pickup-systemet jeg ville valgt hvis jeg skulle bruke gitaren til akustiske gig'er (typiske trubadurjobber). Denne typen systemer er det absolutt vanligste i gitarer med ferdigmontert lydsystem (f.eks. fra Fishman e.a.). Dette systemet har den lyden som klart "sparker mest" og som låter rikt, fyldig og naturlig.

- K&K Trinity/mikrofon. Dette systemet låter svakere, men kan bidra med god fylde og "luft" i tillegg til et annet system. Dette systemet er en viktig del av lyden til f.eks. Tommy Emmanuel siden systemet fanger opp all banking, dunking, slåing, tapping ect på selve gitaren. Dette er for noen en del av deres musikalske uttrykk (Andy McKee f.eks.)

Lykke til!

Endret av Z0S0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.