Web Analytics
Jump to content

Ceriatone forsterkere - noen som har erfaringer med disse?

Guest Hans Hansen

Recommended Posts

Guest Hans Hansen

www.ceriatone.com

jeg skal kjøpe meg en amp herfra, det er allerede bestemt:) har lest så mye bra om disse forsterkerne og sett noen klipp på youtube og det er i grunnen nok til å bli overbevist om å legge inn en bestilling!

problemet er egentlig å velge hvilken topp jeg skal gå for!

Soundet jeg er ute etter er i gata Jimmy Page, Thin Lizzy solos, Pearl Jam etc.

de toppene jeg vurderer er:

Plexi 50 1987 Lead 50 watt

JTM45 30watt

36 watt TMB

er det noen her som enten har en av disse eller som har spilt på en av de?

ved første tanke ser 1987 Lead ut som ett førstealternativ, men de to andre virker også veeeeldig bra og burde gi meg den sounden jeg er ute etter!

Nå har jeg ikke noe kabinett men jeg lurer på om ikke ett 212 kab holder i massevis?

klart 412 ser coolt ut men trenger man det egentlig?

jeg skal ikke spille på soverommet, toppen skal brukes og crankes i øvingslokale og ved mindre gigs!

på samtlige tre topper jeg har nevnt ovenfor kan man få satt inn en Mastervolume og en 1/2 powerswitch så cranking ved lavere volum er ikke noe problem!

jeg har dessuten en Blackstone Appliances Mosfet Overdrive og en Ibanez TS808 Handwired, så vreng blir ikke ett problem!

men er jo rør vrengen jeg først og fremst er ute etter med en liten dæsj tubescreamer på toppen kanskje!

Har bare hørt positive ting om Ceriatone!

Ang kabinett, er 4x12 tøffest, 2x12 holder, 1x12 er det du ender opp med å gigge med.

Når det kommer til cranking, så hadde jeg mastervolume på min jcm800 på 1,5 sist gig jeg brukte den, fuck yea! Det var lokale med plass til rundt 300 mennesker.

Har aldri prøvd noe amper derfra, men vi har bestilt chassis til 50W plexi prosjektet våre der og det får jeg se i kveld. Er spent på hvordan det ser ut. Vi har valgt trafoer og div komponenter fra andre av litt forskjellige grunner. Vi kommer til å kjøre 1986 kretsen som de tidligste 50W plexiene hadde (tatt fra JTM45).

Som Øystein sier 2x12 holder for en 50W men 1960Ax er fetest......

Har aldri prøvd noe amper derfra, men vi har bestilt chassis til 50W plexi prosjektet våre der og det får jeg se i kveld. Er spent på hvordan det ser ut. Vi har valgt trafoer og div komponenter fra andre av litt forskjellige grunner. Vi kommer til å kjøre 1986 kretsen som de tidligste 50W plexiene hadde (tatt fra JTM45).

Som Øystein sier 2x12 holder for en 50W men 1960Ax er fetest......

Putter du enn en rørlikeretter nå, så er det en klone av 50wattern min.

Putter du enn en rørlikeretter nå, så er det en klone av 50wattern min.

Jeps, that's what we're going for. JTM45 kretsen med rør likeretter, Plexi 50W utgangstrafo og NOS Mullard EL34 = feteste 50W Plexi.

Det eneste jeg skal endre er å lage plass til diodene på kretskortet så vi slipper å ha dem hengende i løse lufta.

Det ser bra ut, men det er litt for mange deler der jeg ikke ville brukt. Men det er ikke spes for Ceriatone ass, det gjelder nesten all kit produsentene vi har sjekka ut.

OP - skal du kjøpe en ferdig amp eller bygge et kit?

Det ser bra ut, men det er litt for mange deler der jeg ikke ville brukt. Men det er ikke spes for Ceriatone ass, det gjelder nesten all kit produsentene vi har sjekka ut.

Hadde satt pris på om du hadde utdypet. :)

(Til trådstarter beklager jeg Hi-jacking av tråden... )

Guest Hans Hansen

Hadde satt pris på om du hadde utdypet. :)

(Til trådstarter beklager jeg Hi-jacking av tråden... )

no worries:) suger til meg all info om disse ampene! jeg vurderer selv en JTM45 fra Ceriatone! men da med Mastervolum og 1/2 power switch.

hvilke mods fikk du fikset på din? ser ikke ut som din har MV?

hvordan er den i forhold til vreng? må du spille høyt for å få skikkelig vreng? om du ikke har mastervolum eller 1/2 power switch kan jeg tenke meg det blir høyt før den cranker:) kan tenke meg den spiller jævlig fint cleant!

jeg vurderer denne oppimot 1987 Plexin og da også med MV og power switchen samt det beste han har av mods på øvrige komponenter!

hva er egentlig hovedforskjellen på JTM45 og Plexi 1987? Plexin har vel mye mer vreng men øvrig forskjell?

har alltid hatt 412 kab og det ser kulest ut såklart, men trenger man det virkelig... jeg tror jeg går for ett 212 kab med Scumback M75 speakers!

det holder nok mer enn nok:)

Du får ikke særlig vreng, før du er godt oppi volum, nei, men da spiller den til gjengjeld übertøft! (Ikke metalvreng for å si det sånn) Bra med clean headroom og fin og varm tone. Spesielt med Celestion Greenbacks høyttalere.

Guest Hans Hansen

Du får ikke særlig vreng, før du er godt oppi volum, nei, men da spiller den til gjengjeld übertøft! (Ikke metalvreng for å si det sånn) Bra med clean headroom og fin og varm tone. Spesielt med Celestion Greenbacks høyttalere.

Men med mastervolum mod og 1/2 powerswitch blir det ingen sak å få govrengen på lavere volum!

Er bare veldig usikker på hvilken av disse jeg skal gå for, jtm45, plexi1987 eller evt 36watt TMB...

Luksus problem med andre ord:)

1x12 er det du ender opp med å gigge med.

NEVAR!!!1

Jeg brukte forresten en 1987x på en gig en gang. Da kjørte jeg den clean med en Tonebone Hot British foran, men det var fortsatt så høyt at lydmannen holdt på å klikke :D Det gikk fra nesten ingen lyd til altfor mye lyd bare man blåste på volumpoten.

NEVAR!!!1

Jeg brukte forresten en 1987x på en gig en gang. Da kjørte jeg den clean med en Tonebone Hot British foran, men det var fortsatt så høyt at lydmannen holdt på å klikke :D Det gikk fra nesten ingen lyd til altfor mye lyd bare man blåste på volumpoten.

Det er fordi ampen har en Bright cap med veldig høy verdi.

Bright cap er en kondensator som slipper gjennom frekvenser i diskant og mellomtoneområdet

for at ampen ikke skal låte for tamt på lavt volum.

På 1987x slipper den gjennom så mye frekvenser at volunkontrollen nærmest virker som en on/off bryter.

Problemer er at den ikke låter bra på lavt volum allikevel, fordi det fortsatt mangler store frekvensområder for å få skikkelig Marshall lyd.

Når du skrur ampen opp på det volumet der den låter bra har bright cap lite å si, fordi volum pot'en da slipper gjennom hele frekvensregisteret.

Ut av dette skjønnet du at jeg ikke er særlig fan av bright caps med høy verdi. Etter min mening er 1987x nærmest ubrukelig før den er fjernet.