Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Truss rod


antos

Anbefalte innlegg

En del gitarer har truss rod som kun kan strammes, på min Fender Stratocaster Standard f.eks. Har justert halsen ganske rett, hvordan blir dette når våren nærmer seg og luftfuktigheten går opp, vil ikke da halsen rette seg enda mer opp? Da er det vel ikke mulig å slakke den igjen?

Har Epiphone Dot samme type, eller kan den justeres begge veier? Noen som vet?

Endret av antos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at en vanlig trussrod kan justeres begge veier, så dette er ikke noe problem. Har aldri hørt om eller vært borti en trussrod som ikke kan justeres begge veier, det ville jo være helt borti natta idiotisk om det bare skulle gå an å stramme den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truss rod er ikke noe annet enn en laaaaang skrue, med et metallblokk som ligger på tvers i halsen i den ene enden, og en mutter man kan stramme i den andre enden. Som nevnt over, skru med klokka så strammer du, motsatt så slakker du. En lang maskinskrue, that's it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeez...ok...her er det altså kraftige misforståelser ute og går, fra flere parter skjønner jeg. Let me explain:

Det finnes TO typer trussrods:

Den "originale/tradisjonelle/vanligste/normale" typen, er kun i stand til å "bøye" halsen den ene veien. Mutteren kan fortsatt skrues BEGGE veier, som resulterer i at den enten STRAMMES eller SLAKKES. Hele poenget med trussroden, er å motvirke dragningen fra strengene. Altså, man strammer rodden for å rette ut bøyen i halsen som strengene ellers ville forårsaket. Dersom du setter på tykkere strenger (som dermed drar mer), så bør trussrodden også strammes, for å "balansere" med den økte dragningen i strengene. Setter du på tynnere strenger, så må du sannsynligvis slakke litt på trussrodden, for å opprettholde denne balansen. Skal du lagre gitaren i ukesvis/månedsvis uten strenger, så bør du også slakke den, så den ikke ligger med kjempebøy bakover.

Den "nye/toveis/bi-flex" typen, finnes på noen nyere/dyrere gitarer, og er slik jeg ser det bare en salgsgimmik. Denne typen fungerer nemlig ikke som "stramme vs. slakke", som på den andre. Den nye typen er nemlig laget slik at du "strammer" halsen bakover (som vanlig), eller "strammer" den forover, istedet for å "slakke opp" forover, som til syvende og sist gir samme effekt. Stramming begge veier altså. Fullstendig poengløst, siden strengene likevel tar seg av "fremoverbøyen".

Til slutt, to ting jeg føler jeg må få sagt:

1. Hvis du ikke visste dette, eller har andre spørsmål relatert til trussrod, så bør du ikke skru på den heller. Overlat det til fagfolk. Gjør du feil her, så kan du strippe gjengene, eller løsne hele festet innvendig i halsen, med en SVÆRT kostbar reparasjon som gevinst.

2. Når du justerer, så kan det ta opp mot et halvt døgn før halsen "gir etter". Skru derfor maksimalt en halv omdreining i døgnet, frem til ønsket effekt er oppnådd.

Endret av GummiTZ
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.