Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"Renere" sololyd


TixO

Anbefalte innlegg

Mye vreng kan låte kult på soveromsøvingene, men sammen med band vil det ofte lønne seg å skru kraftig ned på vrengen (fra "High gain" til "Crunch").

Ser noen nevner teknikk også. Mye vreng maskerer gjerne de småfeilene som skiller mellom skikkelig tight og definert spilling og mer rotete spill. Jeg foretrekker derfor faktisk å gå helt ned på clean lyd når jeg skal øve inn nye riff/skalaer/soloer. Da hører man mye bedre de feilene man gjør og kan perfeksjonere. Lydsignaturen med vreng osv. kan man skru etterhvert.

Jeg kunne ikke vært mere enig.

Jeg er en "soveromsgitarist", hvorav jeg bruker mye av tiden til å spille meg selv inn såfrem til at naboene ikke sover. Jeg sleit som bare juling de første årene med å få til god lyd. Jeg hadde kjøpt inn dyre mikrofoner til å mikke opp amp, jeg hadde skaffet dyre lydkort og software osv. Problemet var at uansett hvor mye jeg la i å få fram god lyd, klarte jeg det ikke.

Jeg begynte å miste "piffen", helt fram til jeg fikk besøk av min gamle gitarlærer som ville teste ampen min. Jeg fortalte at jeg ikke hadde så mye motivasjon til overs, ettersom alt jeg gjorde hørtes ganske "midt på treet" ut. Vi satte oss ned og hørte på noe av det jeg hadde spilt inn i løpet av de siste årene.

Han ba meg om å fyre opp et backingtrack og mikke opp ampen slik at han kunne få spille inn noe med riggen min. Det første han gjorde var å bruke 10 sekunder på EQ'en på ampen, deriblandt gainkontrollen. Han rullet den til 50% av det jeg brukte å spille inn med til vanlig. Han guffa opp volumet på preampen for å skvise safta ut av rørene, og alt det der. Og vips, så hadde han i løpet av kort tid tryllet fram helt konge lyd. Ting låt mye renere og ryddigere med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ikke vært mere enig.

Jeg er en "soveromsgitarist", hvorav jeg bruker mye av tiden til å spille meg selv inn såfrem til at naboene ikke sover. Jeg sleit som bare juling de første årene med å få til god lyd. Jeg hadde kjøpt inn dyre mikrofoner til å mikke opp amp, jeg hadde skaffet dyre lydkort og software osv. Problemet var at uansett hvor mye jeg la i å få fram god lyd, klarte jeg det ikke.

Jeg begynte å miste "piffen", helt fram til jeg fikk besøk av min gamle gitarlærer som ville teste ampen min. Jeg fortalte at jeg ikke hadde så mye motivasjon til overs, ettersom alt jeg gjorde hørtes ganske "midt på treet" ut. Vi satte oss ned og hørte på noe av det jeg hadde spilt inn i løpet av de siste årene.

Han ba meg om å fyre opp et backingtrack og mikke opp ampen slik at han kunne få spille inn noe med riggen min. Det første han gjorde var å bruke 10 sekunder på EQ'en på ampen, deriblandt gainkontrollen. Han rullet den til 50% av det jeg brukte å spille inn med til vanlig. Han guffa opp volumet på preampen for å skvise safta ut av rørene, og alt det der. Og vips, så hadde han i løpet av kort tid tryllet fram helt konge lyd. Ting låt mye renere og ryddigere med en gang.

Gøy med sånne opplevelser! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknikk betyr mye, men du sier ikke noe om type gitar og da spesielt pickups. Noen pickups kan f.eks være suverene til clean mellow-jazz, men ha en tendens til å grøte det med high-gain. Jeg støtter foregående forslag om redusert gain på amp, men det er gitarer som trenger hottere pickups for å levere den lyden du synes å være ute etter. Hvis ikke signalet ut av gitaren egner seg til high-gain er det begrenset hva man kan oppnå med forsterkere og elektronikk. Slike problemer kan delvis maskeres ved bruk av dist-pedal, men det løser ikke problemet.

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve en amp med 6L6 rør, EL34 rør låter dirty med masse mids og overtoner.

På min amp kan jeg bytte mellom 6L6 og EL34 rør. 6L6 låter renere på leads og finere på cleans enn EL34, men i 9 av 10 tilfelle har jeg EL34 i min amp.

Jeg synes det er mer dynamiske muligheter med EL34 rør.

Ellers er jeg enig med de fleste her, mindre gain.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.