Web Analytics
Jump to content

"Renere" sololyd

TixO

Recommended Posts

Jeg lurer på om noen har noen bra tips til en pedal som kan gjøre lyde på soloene mine litt "renere".

Jeg har en Marshall JCM 2000 100W forsterker og spiller med ganske mye vreng, men kunne tenkt meg en litt mindre bråkete sololyd, så lurte på om noen hadde noen tips til en pedal eller to som kan rense opp lyden litt.

Du må tenke motsatt, du bruker ikke pedal for å rense opp ampvreng.

En JCM 2000 skal være være kapabel til å få fin clean. På ampen bruker du lite gain og juster volum deretter. På gitaren tar du av litt volum, dvs ikke kjør på maks, men rundt 7-8, gjerne neck pickup. Mellom gitar og amp kan du kanskje prøve deg på en kompressor.

Skriver under på at det å rulle ned på vrengen i ampen er en god idé. JCM2000 har i utgangspunktet ganske så ren og klar lyd.. Vil du absolutt ha mye vreng til rytmespill, så kjøper du deg en overdrivepedal for å booste ampen til rytme, og heller skrur av pedalen til solo..

Men det gøyeste er jo å ha en boost til vreng, og en boost til solo :)

Det ligger overraskende mye i teknikk, har jeg lært meg med årene....

Tror alle bruker alt for mye gain i starten av gitarkarrieren.

Amen!

Hvis man vil ha renere teknikk er det beste å øve med bare litt gain.

Har funnet ut at hvis det låter rent med lite gain, låter det rimelig bra med mer gain også! ;)

Men nå er det kanskje ikke det trådstarter var ute etter! :P

Jeg er ikke akkurat verdens beste gitarist, men teknikken tror jeg ikke helt er problemet da lyden ble litt "grøtete" bare av å holde en tone. :)

Det som er problemet derimot, er at jeg bruker mye veldig mye vreng på rytma.

Jeg endte opp med å kjøpe meg en compressor som hjalp veldig mye, men har også fulgt noen av tipsa her med å skru ned vrengen litt, og kjører også noen av soloene på clean kanalen med en distortionpedal.

Takk for tips :)

Mye vreng kan låte kult på soveromsøvingene, men sammen med band vil det ofte lønne seg å skru kraftig ned på vrengen (fra "High gain" til "Crunch").

Ser noen nevner teknikk også. Mye vreng maskerer gjerne de småfeilene som skiller mellom skikkelig tight og definert spilling og mer rotete spill. Jeg foretrekker derfor faktisk å gå helt ned på clean lyd når jeg skal øve inn nye riff/skalaer/soloer. Da hører man mye bedre de feilene man gjør og kan perfeksjonere. Lydsignaturen med vreng osv. kan man skru etterhvert.