Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe custom gitar, trenger tips :)


Dead Theory

Anbefalte innlegg

Å vente i 3 måneder på custom gitar regnes som "Kort tid" ;)

Du er nok ganske safe med alle de merkene du lister der. Så det er smak og behag som skiller seg ut der. Liker du utseende på Mayones så er du ganske safe mtp kvalitet. Så støtter du jo en norsk forhandler samtidig, og det er ikke feil :)

Har du penger så bestill deg hele pakken med BKP og alt i med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett en del på suhr sine gitarer, å etter det jeg har lest her inne virker det som at dette er kvalitetsplanker! Er det noen som har erfaring med carvin? Å hvordan de ligger an i forhold til pris? Var innom å titta litt på schecter sine Sider, men gitaren jeg satte sammen der kom på 35k, å det ble litt dyrt.

Jeg har spilt endel Carvin gitarer og de har vært helt greie men jeg har ikke "elsket" noen av dem. Har spilt et par dritfete Suhr Modern gitarer og er ikke sælig tvil om hva jeg ville valgt, men jeg har vært å besøkt John også så jeg er nok ikke særlig objektiv lenger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å vente i 3 måneder på custom gitar regnes som "Kort tid" ;)

Du er nok ganske safe med alle de merkene du lister der. Så det er smak og behag som skiller seg ut der. Liker du utseende på Mayones så er du ganske safe mtp kvalitet. Så støtter du jo en norsk forhandler samtidig, og det er ikke feil :)

Har du penger så bestill deg hele pakken med BKP og alt i med en gang.

Tror nok det blir en mayo.

Setius med dirty redburst, BKP aftermath, ebony gripebrett++ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har aldri bestilt custom, men med mange års erfaring har jeg jo flere ganger fundert på hvorfor jeg liker enkelte gitarer så undelig mye bedre enn andre når det gjelder spillbarhet. Jeg har kommet frem til at dette har mye med hva slags hender jeg har og muligens også andre fysiske sider ved meg selv.

Jeg er stadig forundret over hvor mye anbefalinger som blir gitt uten at man tenker på dette. Før jeg bestiller en custom til meg selv er det viktigste jeg vil finne ut av hva slags halsprofil passer meg best. Halsprofilen er grunnen til at jeg aldri klarer å bl 100% med min høyt skattede -92 Les Paul Standard. Uansett hva jeg gjør med denne i forhold til strengetykkelse, pickups og tuning for øvrig, kommer den aldri i nærheten av min Fender Stratocaster Ultra som er mitt førstevalg. For min gitarmakker er dette helt motsatt.

Halsprofil, halsbredde, gripebrettradius, lengde/scale, vekt er eksempler på ting å ta hensyn til som kan ha mye å si for i hvilken grad du blir fornøyd med din CS-gitar. Og utseende da...

Har du prøvd en gitar du likte spesielt godt å spille på. I så fall er du nok i nærheten av noe å ta utgangspunkt i. All verdens eksotiske materialer og hardware kan ikke kompensere for en gitar som ikke passer hendene og kroppen din.

EDIT; sjekk ut www.warmoth.com forsøk å bygge deg en gitar, se hvor mange ting du ikke har tenkt på, men som du må ta stilling ved bestilling av custom-gitar. Her kan man også lese en del om hva de enkelte valgene innebærer.

Lykke til!

PS; mitt subjektive valg; Tom Anderson Guitarworks, jeg synes de ser fantastiske ut :)

Endret av lakris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.