Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Joringsfeil i gitaren?


Esp_ltd@95

Anbefalte innlegg

Hei.

For eit par veker sidan, leverte eg min el gitar (med 2 dimarzoi humbuckers) til 4sound haugesund , for att de skulle bytte ut potmeters, inputjack (betalte 1300,-). Når eg fekk gitaren tilbake, merka eg umiddelbart ein joringstøy som kom når eg ikkje var borti noko av metalldelene på gitaren. Eg prøvde med 4 forsjellige forsterkere i 3 forsjellige hus, og støyen var der forsatt. Eg hadde brukt gitaren i samme forsterkere før eg ga den in til reperasjon, og det var ingen joringstøy der. Eg har ein annen elgitar, som ikkje lagar noko støy med samme forsterkere.

Siden mamma skulle til haugesund ei veke seinare, tok ho gitaren tilbke til 4sound haugesund. Dei sa at det ikkje var noko galt med gitaren. Seinare tok ho den til 4sound bergen, og dei sa nettop det samme. :(

Kva skal eg gjere?? Det er jo noko galt med gitaren, sidan feilen ikkje var der før eg ga den til reperasjon, og det er ikkje problem med min andre elgitar i samme forsterkere.

Eg hadde vert evig takknemlig om nokon kunne hjelpa meg, for dette er veldig frustrerende. :)

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har et multimeter og sjekker motstand mellom bro og jack så kan du finne ut om strengene er tilkoblet jord. Prøvde du identisk rig på samme sted før og etter du leverte inn gitaren? Er du sikker på at lyden ikke var der før? Eldre bygg kombinert med det norske strømnettet gir ofte mye støy når en ikke tar i strengene, til tross for at gitaren er koblet og jordet riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo kjedelig å ta med gitaren til en annen repparatør og betale han for å se på den når 4sound burde gjort dette.

Det er rare greier at to 4sound forhandlere sier imot deg, mens du bestemt mener at gitaren støyer.

Har du vært vitne til at de har testet den forran deg, med vreng?

Hvis du er fast bestemt på at den støyer unormalt, ta den med til en 4sound-sjappe igjen og test den ut selv mens de observerer at du gjør det. For dette høres veldig rart ut.

Skal du til Bergen igjen snart, så kan jeg gjerne teste den for deg.. Bor i sentrum, så det burde ikke tatt mer enn 5-10 minutter å få testet den :)

Men det beste er som nevnt å ta den med til forhandleren og teste den der, gjerne sammenligne med andre gitarer de har i butikken (som ikke har EMG eller Blackout pickups)

Gitarer med passive pickups skal støye litt når man ikke holder på metalldelene, da man bruker kroppen som jordingspunkt. Men det skal gå grenser et sted.. :)

Hvilken gitar er det snakk om, og hvilke pickups? Hva er den andre gitaren din?

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

M55ikael:

Det er akkuratt samme hus, akkurat samme forsterkere akuat samme steder etc... Eg er 110% sikker på at støyen ikkje var der før, ettersom eg spelte på gitaren i fleire timer kvar dag med samme utstyr.

Troll:

Var ikkje der personlig, men mamma var der. Han tok ampen på clean, og sa han ikkje høyrte noko. Dette er ein periodisk feil, dvs, avogtil kjem det meir joringstøy avogtil kjem det mindre etc (sjølv om eg sitter på samme plass). Støyen er som regel like høg som volumet på gitaren. Gitaren er ein ltd mh-1000 deluxe, med dimarzo chrunch lab og liquifire. Den andre gitaren er ltd h-1001 deluxe med emg 81/85. Som sagt støya ikkje gitaren før eg sendte den på reperasjon første gang.

Condemned: Ja, Det er litt kjedelig når eg betaler 1300 til 4sound, og får ein gitar som er mykje verre en da eg leverte den inn. Det kom som et sjokk. :/

Endret av Esp_ltd@95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det faktisk viser seg å være noe de har gjort galt, burde de se på det som reklamasjon og gi deg pengene tilbake. Ikke gi deg før du får det du har betalt for iallefall!

Det er jo noko dei har gjort galt, siden støyen ikkje var der før eg leverte den inn :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har du feilen din.

De bør teste den med vreng, siden man med engang hører støy og forstyrrelse lettere da.

Men når eg prøver gitaren heime på clean, hører eg forsatt joringsfeilen veldig tydlig (omtrent samme volum som gitaren, så de burde ha hørt det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også være "feil" (belastning) på selve strømnettet hjemme hos deg. Du merker det godt når kjøleskap slår seg på eller om du bruker dimmere, disse kan gi ganske kraftig støy til strømnettet og da selvsagt forsterkeren. Det blir selvsagt avhengig av hvordan strømforsyningen til forsterkeren er og hvor den er på hustets nett og hvordan løsninger med dimmere og annet tilkoblet. Husker en episode der noen skulle demonstrere kinman pickups, som jo er dødsstille. Men ampen støyet og durte som bare det. Viste seg å være i strømnettet og ikke i verken gitar eller amp som vedkommende feilaktig antok. Slå av dimmere og annet som har med strømstyring og prøv.

Endret av SteikBacon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også være "feil" (belastning) på selve strømnettet hjemme hos deg. Du merker det godt når kjøleskap slår seg på eller om du bruker dimmere, disse kan gi ganske kraftig støy til strømnettet og da selvsagt forsterkeren. Det blir selvsagt avhengig av hvordan strømforsyningen til forsterkeren er og hvor den er på hustets nett og hvordan løsninger med dimmere og annet tilkoblet. Husker en episode der noen skulle demonstrere kinman pickups, som jo er dødsstille. Men ampen støyet og durte som bare det. Viste seg å være i strømnettet og ikke i verken gitar eller amp som vedkommende feilaktig antok. Slå av dimmere og annet som har med strømstyring og prøv.

Ok skal prøve.

Men eg har også ein roland microcube som kan gå på batteri. Gitaren støyer forsatt, selv om eg ikkje er kobla til stikkkontakt :wacko: Eg er klar over at 90% av gitarer har litt støy som dette, men denne støyen er så høg at det ødlegger spillegleden :huh: Den er ikkje heilt borte selv om eg er borti gitaren, men den blir redusert. Om eg er borti gitaren med berre 1 finger på ein streng er det ganske høg joringstøy.

Endret av Esp_ltd@95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Eg fant ut at om eg skrur tone knappen heilt ned (dvs eg er på den bløteste/mjukaste tonen) forsvinner støyen. Om eg hadde fjerna toneknappen, er eg garantert at støyen forsvinner? Ikkje at eg ikkje vil han noko toneknapp, men kan det vere ein utvei?

Edit. sorry for dobbelpost, glømte meg ut :-)

Endret av Esp_ltd@95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ingen god måte å fjerne støy på.

Når du skrur toneknappen på det dypeste, så fjerner du en del høye frekvenser; gjerne det området der støyen ligger.

Så det er ikke tonekontrolleren din som støyer, den bare filtrerer vekk støy når den er på det mørkeste punktet.

Det beste og eneste rette du kan gjøre, er å stikke bort dit og bevise dem at gitaren din støyer. Dette sier jeg fordi du har BETALT for en tjeneste, og da har du rett på at de ikke overleverer gitaren defekt til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.