Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Seagulls


Knutern

Anbefalte innlegg

Liker komposisjonen!, akkurat passe bra "farout" for meg, liker det litt.. spesielt og stemningsfult :)

Bra at det var akkurat passe for din smak. At låta er spesiell og stemningsfull tar jeg som et stort kompliment, takker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott!

Jeg syns fortsatt, med referanse til din tidligere ss.org-tråd, at rytmesporene ikke har nok separasjon i stereobildet. Resultatet blir at senter får overveldende fokus av rytmegitarer og miksen oppfattes fra et hodetelefons perspektiv som veldig trangt. Det er selvfølgelig ingenting i veien med å eksperimentere med plassering av instrumenter i miksen. I jazz eksempelvis kan vi finne bassgitaren helle mot høyre eller venstre, noe som virker naturlig hvis man balanserer dette med å helle noe i tilsvarende mengde og frekvens i motsatt retning.

Komposisjonsmessig er dette earcandy å høre på. Progresjonen fra 20 sekunder ut passer utmerket. Du henter tilbake rytmetemaet fra start og avslutter høydepunktet med en følelse av aftermath som utvikler seg til en ny dyster groove. Jeg fikk ikke helt tittelen av sangen til å klaffe med det jeg følte gjennom musikken, med mindre det kanskje involverte skyting av måser, og det ga en viss tilfredshet.

Har ingenting å utsette på mixen ellers. Alt er flott balansert i volum, cleans har en fin snap, bassen er jevn og fin, spesielt i slutten. Denne greia kunne med fordel ha vært lengre og gjerne fått tilført flere elementer underveis. Er det ikke du som er glad i synther? Utgangsgrooven legger jo planker for hvor du skal kjøre videre! Kjølige glassy pads og litt enkel frasering med leads er jo ett eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott!

Jeg syns fortsatt, med referanse til din tidligere ss.org-tråd, at rytmesporene ikke har nok separasjon i stereobildet. Resultatet blir at senter får overveldende fokus av rytmegitarer og miksen oppfattes fra et hodetelefons perspektiv som veldig trangt. Det er selvfølgelig ingenting i veien med å eksperimentere med plassering av instrumenter i miksen. I jazz eksempelvis kan vi finne bassgitaren helle mot høyre eller venstre, noe som virker naturlig hvis man balanserer dette med å helle noe i tilsvarende mengde og frekvens i motsatt retning.

Under innspillingen hadde jeg i tankene det du nevnte med at gitarene var veldig sentral i miksen og jeg tenkte å spre sporene litt mer enn jeg tidligere har gjort. Jeg skjønner egentlig hva du mener, spesielt når jeg hører på miksene dine - de oppleves mer airy og luftig. Men hvor mye er overkill egentlig? Gitarene der er stilt inn ca 20% høyre til 100% høyre og speilet av den andre gitaren, i kontrast til låten fra ss.org-tråden. Husker ikke nøyaktig panning der akkurat nå, men den var betydelig "tettere".

Komposisjonsmessig er dette earcandy å høre på. Progresjonen fra 20 sekunder ut passer utmerket. Du henter tilbake rytmetemaet fra start og avslutter høydepunktet med en følelse av aftermath som utvikler seg til en ny dyster groove. Jeg fikk ikke helt tittelen av sangen til å klaffe med det jeg følte gjennom musikken, med mindre det kanskje involverte skyting av måser, og det ga en viss tilfredshet.

Titlene på låtene samsvarer veldig sjeldent med innholdet i låtene, spesielt når de er instrumentale og et tema er ikke fastsatt. Takker mye for tilbakemeldingen. Det blir nok en fortsettelse på låten etterhvert som jeg kommer meg tilbake til hybelen.

Har ingenting å utsette på mixen ellers. Alt er flott balansert i volum, cleans har en fin snap, bassen er jevn og fin, spesielt i slutten. Denne greia kunne med fordel ha vært lengre og gjerne fått tilført flere elementer underveis. Er det ikke du som er glad i synther? Utgangsgrooven legger jo planker for hvor du skal kjøre videre! Kjølige glassy pads og litt enkel frasering med leads er jo ett eksempel.

Jeg brukte tipset ditt med kompresjonen på cleansene og stilte nivået så de ikke peaket. Dette er definitivt en meget uferdig låt som trenger en del påbygging. Jeg er egentlig veldig glad i gode synther, men føler at Pro Tools sine standard-synther er tildels uekte og jeg finner liksom ikke noe jeg liker eller som vil passe i en del av en låt. Har du noe å anbefale?

Setter som alltid stor pris på tilbakemelding fra deg Iceythe! :) Håper flere pitcher inn med mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under innspillingen hadde jeg i tankene det du nevnte med at gitarene var veldig sentral i miksen og jeg tenkte å spre sporene litt mer enn jeg tidligere har gjort. Jeg skjønner egentlig hva du mener, spesielt når jeg hører på miksene dine - de oppleves mer airy og luftig. Men hvor mye er overkill egentlig? Gitarene der er stilt inn ca 20% høyre til 100% høyre og speilet av den andre gitaren, i kontrast til låten fra ss.org-tråden. Husker ikke nøyaktig panning der akkurat nå, men den var betydelig "tettere".

Forsto ikke helt den panningen. Hvis vi tar utgangspunkt i en standard combined panner så bruker du noe som 80/80? Jeg syns det høres mer ut som 20/20. Å bruke full vidde, eksempelvis 100/100 er absolutt ikke overkill. Det krever at man er nøyere å tracke gitarer likt og i tillegg balanserer frekvensene slik at de klaffer med alt annet for å unngå "separasjon".

Har du mye low-end i rytmegitarer så kan du trekke low-end litt nærmere senter eller øke brennvidden på bass for å fylle tomrommet. Er du ikke helt komfortabel med 100/100 så kan 75/75 eller 80/80 være et bra sted å starte. Da har du en sweetspot som er lettere å jobbe med pga kompromisset mellom vidde og tilsammenhørigheten. Jo lengere ut enkelte instrumenter ligger, jo mer arbeid må legges i balansen.

Jeg brukte tipset ditt med kompresjonen på cleansene og stilte nivået så de ikke peaket. Dette er definitivt en meget uferdig låt som trenger en del påbygging. Jeg er egentlig veldig glad i gode synther, men føler at Pro Tools sine standard-synther er tildels uekte og jeg finner liksom ikke noe jeg liker eller som vil passe i en del av en låt. Har du noe å anbefale?

Jeg er nok ikke riktig person å anbefale synther, for jeg er selv veldig minimalistisk i bruk av det. I tillegg med tanke på protools så er tilgjengeligheten av gode (og gratis) softsynther i RTAS noe jeg heller ikke kjenner til. Når jeg tenker på synther så er det ikke nødvendigvis ektheten som trenger å styre valget. Det må eksempelvis ikke bestå av strykere, selv om det kanskje er et populært valg blant mange. Selvsagt, det kommer helt an på hva du selv føler hva sangen skal ha.

Jeg er dog glad i gratis VSTi (DSK, Morphiza, Emily, peach og toad fra tweakbench og slikt enkle og skarpe synther) som jeg selv hiver på EQ, klang, delay og automatisering for å blande inn i en miks. Problemet er ofte å bruke en lyd i kontekst til miksen, og ofte må det tenkes på hvor stor innvirkning det skal ha i sin helhet, hvilke frekvenser det kan ligge på for å ikke stjele fokus fra det som allerede finnes, og så videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.