Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fender Mustang (I-V)


Kossoff

Anbefalte innlegg

Men det er en ting i dette programmet som virkelig har tatt min oppmerksomhet og det er et verktøy som kalles "post gain". Jeg vet ikke helt hva dette tilsvarer i den virkelige verden, men at det drastisk forbedrer lyden i alle ampene, det er helt klart. Denne kontrollen bør lekes med for alle som har muligheten.

Hei, Kossof! Hvordan bruker du post gain? Kan du forklare? Har ikke funnet frem til denne funksjonen selv, og finner ikke noe info på internett, men hvis det er så bra som du eier vil jeg gjerne teste det ut på min Mustang II :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Tilbake til topic.

Har lekt litt med diverse stompboxer.

Jeg synes Mustang IV tar stomps utrolig bra, og jeg snakker selfølgelig vrengpedaler.

Jeg brukte Twin Reverb (som er veldig clean) og Deluxe Reverb (som er litt mer rufsete), samt de "gamle": ´57 Champ, ´57Deluxe og ´59 Bassman.

For det første vil jeg si at man kan få utrolig mye ut av disse "ampene" ved å tweeke med forskjellige kabinett-simuleringer. Synes spesielt 4x12G og 4x12M er morsomme. Disse hører vel egntlig til Marshall- verden men låter her utrolig kult sammen med Fender-simuleringene.

Jeg har prøvd ut Boss Blues Driver, Super Overdrive, MXR Distortion+, RAT, og seff Tubescreamer TS-808.

Med glede kan jeg si at jeg kjenner igjen alle, sammenliknet fra min Fender Bassman Blonde. Og det låter bra!

Må bare si at favoritten er en moderat TS-808 foran disse ampene. Trenger jeg egentlig gamle Bassman lenger?

Når det er sagt, leveres Mustang med en innebygget overdrive. Alle de orginale stompene jeg har nevnt over gruser denne digitale innmaten.

Men allikevel har jeg fått mye tøft ut av denne også, men med andre ampmodeller.

Ellers har jeg testet MXR Dyna Comp, phase 90, En Boss phaser (PH-1b?) foran input, men det er vel ikke der det måles. Disse låter også som de skal.

Mustangen har innebygget Chorus, Flanger osv. Disse synes ikke jeg låter optimalt. Bruker ikke flanger noe særlig, men er nærmest avhengig av min gamle Boss CE-1, og synes den interne chorusen godt kunne simulert denne (CE-1 er the holy grail!). Den interne blir for masete, med chorus i begge høyttalere.

Mustang IV er jo stereo med stereo effektsløyfe, noe som kan være tungvint med enkle effekter. Jeg tok en en Boss CH-1 og kjørte med rein choruseffekt i venstre kanal.

Jada, der var vi. Skikkelig Boss CE-1 feeling. Det som er trist her er at jeg ikke har funnet noen mulighet til å kople effektsløyfa inn og ut i hvert preset. Det er jo ikke alt man vil ha stereochorus på.

Sånn foreløpig feeling er at det er utrolig mye internt i ampen å forske ut. Jeg har mange modeller og kombinasjoner som venter, og så mye tøft man kan få til ved å kombinere eksterne effekter etc. Gleder meg til å teste ut de to gamle Dynacord rør-ekkomaskinene mine i effektsløyfa. Men de står på jobben og jeg er sykmeldt.

Jeg unner egentlig alle gitarister å ha en Mustang av noe slag å leke med en periode. Det er faktisk veldig moro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

off topic igjen da,

Aphelion, denne gamle Bassman står i vårt studio. Jeg jobber på videregående skole, og det er utrolig mange av ungdommene som har tatt den til seg.

De fyrer´n opp, lar den stå en halvtime og gjør glimrende opptak. Rart, når det står metal-amper ved siden av lissom. De bruker jo noen "front ends" innimellom men sykt morsomt at unga får sansen for sånn gammal dritt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig mente jeg reverb og klang (delay).

Hei, Kossof! Hvordan bruker du post gain? Kan du forklare? Har ikke funnet frem til denne funksjonen selv, og finner ikke noe info på internett, men hvis det er så bra som du eier vil jeg gjerne teste det ut på min Mustang II :P

Post-gain greien finner du i redigeringsprogrammet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig synd at de la inn en så dårlig "overdrive stompbox". Den funker ikke, altså!

Satt og lekte litt nå med en patch: ´57 Champ med 4x12M cab. I front av ampen satte jeg en DIY TS-808 med orginal JRC4558D (fått av Torgersen).

Fyyyyyy f**n det låter bra! Nå har jeg ikke testa på 110dB, men på vanlig volum fikk jeg rått kick.

Jeg brukte en Gibson SG med GFS vintage bridge, og ble nesten frisk i både hjerte og hode :)

Det låt som en høytrykka ´70´s Marshall JMP.

Dette beviser til de grader at man ikke må over kr. 60000,- for å få steinlyd. Og dette med lyd ligger mellom øra på gitaristen, ikke hos publikum.

Jeg hadde aldri nølt med å bruke dette her live.

Steikje bra! :) Bare synd man må spe på med eksterne stomps :(

Endret av Hank Annicke Noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har blåst den skikkelig ut en liten periode. Dvs. bånn spiker! Høyttalerne i sitt beste velgående.

Men det lukta direkte kumøkk i hele furterummet mitt! Faen det er høyt altså!

Siden jeg for tiden er sykmeldt, skal jeg presse denne ampen til det ytterste noen timer i morra også.

Da får vi jo se om elementene holder. Nå har familien kommet hjem, så jeg må holde meg i ro til de har dratt på jobb og skole i morra.

Ja, blåser jeg elementene så har jeg råd til det! Skulle de bli bra har jeg jo bare vunnet ;-)

EDIT: bare språkvask ;-)

Endret av Hank Annicke Noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Jada, nå har jeg testet min Mustang IV på gig.

Måtte dra av masse diskant og mellomtone på metall-presets.

Men vi fikk den da jammen til å låte skikkelig gitaramp-altså!

Jeg brukte kun tre presets og clean var Twin Reverb, ferdig med det!

Chrunsh vaglte jeg JCM800 med G12M simulering---> funka nydelig.

Ultra Hi Gain var den som kalles "metal 2000" tror jeg, og her måtte jeg jobbe litt for å få ned skarpheten. Men det gikk det også, så jeg er ikke redd for en framtidig jobb med en modellerings amp.

Og så lett, med alle effekter innebygget. Det eneste peset for meg var å lage en volumpedal som taklet ei stereo effektsløyfe.

Fikk det til med et gammelt skall av en Morley Oil-Can Ecko, og dens innebygde LDR-motstander.

Konklusjon: Steike morsomt :)

Endret av Hank Annicke Noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.