Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fender Mustang (I-V)


Kossoff

Anbefalte innlegg

Hei!

Tenkte vi trengte en anmeldelse av denne fine soveromsforsterkeren!

Jeg har selv en Mustang II, og har hatt den noen dager nå. Mitt førsteinntrykk er at ampen er lett i bruk, av solid kvalitet og ikke nødvendigvis laget bare for nybegynneren. Kontrollene fungerer godt, det er lett å sette seg inn i de forskjellige funksjonene og den er faktisk stilig designet også.

Lydene som kanskje er hovedfokuset, er veldig overbevisende! Spesielt Deluxe Reverb, Bassman og Twin Reverb låter godt! De låter ganske nerme, kanskje ikke helt 100%, men tror mange, meg selv inkludert, hadde fått problemer i en blindtest.

De andre lydene, er så som så, 60's British og 80's er skuffende, men kanskje dette kan gjøres bedre i Fuse-programmet, men jeg har ikke fått testet dette enda. Super-Sonic får jeg noe vetugt ut av, men den er heller ikke helt der. American 90's er heller ikke overbevisende, men fungerer helt ok.

Det må nevnes at vrengen i bassman er utrolig kul! Så man kan få veldig stilige vrenglyder fra denne ampen, selv om dem som kanskje er laget for vreng, ikke er like bra som cleanlydene.

Effektene i forsterkeren er bra. Jeg liker spesielt romklangen! For å være helt ærlig har jeg ikke testet stort annet en reverb og romklang. Men de andre høres også bra ut. Effektene tror jeg også er noe som kan bli veldig mye bedre med bruk av Fuse-programmet.

Vel. Kanskje ikke verdens beste anmeldelse, men dette er jo en tråd hvor folk kan fylle ut! Vet at andre på forumet også har denne ampen. Utfylling ang. Fuse hadde jo vært veldig kult!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har en Mustang III., og den har FX-loop.

I mangel av et sluttrinn så kobler jeg nå ut fra Peavey Rock Master pre-amp inn på FX-loopens Return.

Må si det låter ganske bra! Det er jo krefter nok i massevis i Mustangen, og den er dønn clean når jeg hopper over preampen dens.

Koblet slik er det bare master volum som fungerer, tonekontrollen og alle effektene er bypassed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Tenkte jeg skulle skrive litt om Fuse-programmet som følger med ampen! Nå har jeg fått testet dette programmet godt ut og gjort meg noen erfaringer.

Som sagt er "Fuse" et program som følger med ampen, når du kjøper den. Dette er et program som brukes for å endre innstillinger på ampen via datamaskin. Programmet fungerer godt og gir virkelig muligheten til å forbedre lydene. De fleste ampene utvides med flere eq-kontroller (mids, prec. bl.a) og effektene er en lek å styre på med. Nois gate er også hendig for enkelte av ampene. Med nye funksjoner er det også greiere å få godlyd ut av "ikke-fender"-ampene, noe som er kult! Men det er en ting i dette programmet som virkelig har tatt min oppmerksomhet og det er et verktøy som kalles "post gain". Jeg vet ikke helt hva dette tilsvarer i den virkelige verden, men at det drastisk forbedrer lyden i alle ampene, det er helt klart. Denne kontrollen bør lekes med for alle som har muligheten.

Fuse er veldig lett å bruke. Jeg vil tro alle oppegående gitarister kan få gode resultater ut av dette. Det er lett lagt opp, brukervennlig og kult å se på. Tommel opp!

Så, konklusjonen min er at Fender Fuse virkelig gjør denne ampen til et godt øvingsverktøy. Funksjonene du får i programmet gjør også ampen mye mer anvendelig om du skal farte litt rundt med den!

Endret av Kossoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare legge til at det er bare I og II som er avhengig av Fuse for å gjøre alle settingene. Fra Mustang III og oppover er alt tilgjengelig på kontrollpanelet på ampen! Men det er jo litt morsomt å gjøre endringene i Fuse.

Og dersom du skal hente ned patcher fra nettet er det Fuse du må bruke for å legge dem inn i ampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bytter presets ved å bruke hjulet på ampen... ikke helt bra

Eller fotbryteren.

2-knappers fotbryter kan programmeres til enten patch opp eller ned, eller til å bytte mellom to favorittpatcher

Noe tilsvarende med 4-bryters switchen, antar du kan programmere 4 favoritter på den.

Eller ved å bruke pc med USB kabel... Ikke helt bra det heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hei,

Etter skuffelsen med manglende Midi-kontroller har jeg nå tatt turen til en musikkforretning og testet en Mustang IV. Det er sagt veldig mye positivt om denne ampen, men også litt ”bob bob” om enkelte ampsimuleringer.

Etter mine ører har Kossoff veldig rett i at de gamle Fender-simuleringene låter veldig fint og jeg ble umiddebart helt betatt av Bassman crunch. Men jeg syntes mange andre simuleringer låt bra også, jeg. Jeg kunne kjenne igjen VOX AC30, men det er jo ikke totalt orginalen. 80´s Marshall type fikk jeg også mye ut av, og american ´90-ties det samme. Har egentlig aldri vært ute etter å måtte ha akkurat lyden av en kjent amp som koster 100000,- spenn og denne ampen får du tross alt til under 4000,-. Da synes jeg dette er imponerende!

Vi testet litt effekter også, men ikke mange, overdrive hadde et snev av å løfte en vintage amp til et litt råere nivå, hvis dere forstår meg, noe jeg også likte.

Videre låt reverb, delay, tape delay osv. Som forventet.

Det jeg ikke fikk sjekket godt var modulasjonseffektene. Jeg er stor fan av Boss CE-1 og jeg er ikke sikker om denne finnes. Mulig en test til er påkrevd. Jeg fikk også dårlig tid til å teste flanger, men det bruker jeg sjelden, men tremoloen jeg hørte imponerte meg ikke. Det kan bare være feil justering.

Jeg har fortsatt den store innvendingen med at en slik amp med 100 presets ikke har standard midi inn og ut!

Derfor tok jeg en telefon til en bekjent som jobber hos Fender sentralt. Han lovet å sjekke ut om det var noe som kunne ordnes med en overgang fra USB til MIDI. Så får vi se.

Ved å ikke kunne bruke midi programskift på en så fleksibel forsterker blir det samme for meg som å ha fått tak i Tone Damli med gjensydd skritt ;-)

Endret av Hank Annicke Noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Ok, da må jeg tilstå å ha kjøpt en Fender Mustang IV.

Den var et halvt år gammel, brukt og kosta meg kr. 2300,- (Strøken)

Jeg har brukt den mye her hjemme og tatt den med noen turer på hytta. Og jeg må bare si: Fy f....... for amp til den prisen!

Har alltid vært skeptisk til alt annet enn rør, men nå gir jeg meg! Det som sier meg noe er at mange her inne ikke ville tatt den med på en gig.

Folk i salen ville ikke merket noe til dårlig gitarlyd! Jeg tør, når den tid kommer ;-)

Det som er ekstra morsomt er å kunne leke med gamle Fender-amper og Marshall-kabinetter evt. VOX osv., og skru sammen sin egen golyd. Masse knall simulerte amper og kabinetter.

En viss begrensing er det i effektavdelingen. Med en Mustang IV ville jeg forventet at klangen var i stereo. Det er den ikke, selv om den heter "hall" og ikke "spring".

Mens alle flanger, chorus og ekko-effekter er det. Snodig!

Likte heller ikke overdriven som var innebygd, men nå har jeg lært meg å bruke den, og da funker jo den også :-)

En av mine favoritter er Fender Twin Reverb 65, som trøkker ut clean med klang så du skulle tro det var ekte ;-)

Eneste ankepunkt foreløpig er høyttalerelementene. Jeg synes disse låter vel chrispy på høyt volum. (Da snakker vi høyt!), men jeg gir dem litt tid for innspilling osv. så får vi se hvordan den blir etterhvert. Denne skal ikke ut av heimen med det første :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt å høre at du spiller sammen med ei jente, jeg velger å kalle ho det framfor ei "dame".

Har egentlig jaktet på en Mustang III men det kan vel hende det holder men en Mustang II for permanent oppbevaring på hytta eller i båten?

Har jakta litt på en hytte/båt-amp!

Edit: Absolutt ikke vondt ment: Flere jenter inn i bransjen! Jeg har ikke noe å tape, dattera mi er 17 ;-)

Speller ikke noe da ;-)

Endret av Hank Annicke Noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt å høre at du spiller sammen med ei jente, jeg velger å kalle ho det framfor ei "dame".

Har egentlig jaktet på en Mustang III men det kan vel hende det holder men en Mustang II for permanent oppbevaring på hytta eller i båten?

Har jakta litt på en hytte/båt-amp!

Edit: Absolutt ikke vondt ment: Flere jenter inn i bransjen! Jeg har ikke noe å tape, dattera mi er 17 ;-)

Speller ikke noe da ;-)

Kjøpe en Fender te ho kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.