Web Analytics
Jump to content

Trenger hjelp med 1 stk høyt bånd!

Dallaz

Recommended Posts

Hei, har oppdaget et aldri så lite problem med et høyt bånd på den lyse e-strengen. Det virker som om det 22.båndet er litt høyere enn de andre, og dette gjør at den lyse strengen skurrer på bånd 20-21. Bortsett fra dette klinger alle strengene som de skal overalt.

Er det noen måte å få ned dette høye båndet? Tenkte på filing eller banking med hammer, men tør ikke prøve det før jeg har forhørt meg litt rundt. Kunne såklart levert gitaren på et verksted, men hadde vært fint å få til dette selv!

Takker for alle svar!

Du tar ett håndkle eller noe tykt og mjukt. Og slår ett hardt slag med hammeren over det båndet. Så er den nede igjen.

Mange ganger spretter ett bånd litt opp pga fukt eller tørt vær, eller om man har oljet for mye halsen etc...

Jeg har en plastikk hammer/klubbe som jeg bruker til sånt. Jeg betalte engang mye penger for ett bånd som stod opp. Gitarmakeren slo ett slag.. Etter de tapte pengene gjør jeg det selv:p

Edited by Tordenskrald

Dette er jo ikke noe farlig om man tenker litt over hva man gjør, om det da er at båndet har gått opp ifra halsen..

Ta en ok plast hammer.. dvs ikke slegge.. Begynn med veldig svake slag (ettersom størrelse på hammer) så slå den forsiktig ned igjen.. så lenge du ikke tar den største slegga du finner å drar til går nok bra. sunn fornuft som gjelder!

Hmmm, hadde visst ikke gummihammeren for hånd. Skal se i løpet av helgen om den ligger på hytta. Kanskje jeg tar med gitaren dit og prøver med noen forsiktige bank ;-)

Andre som har erfaring med høye bånd?

Hvis det ikke er det at det har "løsnet" litt fra sporet sitt, er det nok filing av båndet som er veien å gå.

Ja. Gjør som de har sagt. Bygg gjerne opp på "motsiden" med et trestykke pakket inn i et håndkle eller noe, slik at det ikke bare "fjærer tilbake". Sjekk at båndet faktisk flytter seg i den retningen du vil, og ikke bare "spretter fram og tilbake". Gjøre det det, kan supertynt lynlim være noe å tilføre. Som regel er det ikke nødvendig.

Husk at mange små klask som regel funker like bra som ett kraftig.

Samtidig, en slik jobb er som regel ikke 100%, fordi man ikke klarer å få båndet helt inn, men som regel blir det "close enough for rock'n roll"

Som Audun påpeker, båndet må kunne flyttes på . Sitter det fast, og er for høyt, så fil. Får du for eksempel eggen på en engangsbrytekniv under båndet før du starter, så er det potensiale.

• Like 1

takk for gode innspill. skal prøve meg litt fram nå i helgen.

hvis jeg blir nødt til å prøve sliping, er det en fin fil som gjelder?

Skal funke det. Du burde legge maskeringsteip på hver side av båndet før du gyver løs, spesielt om det er lakkert gripebrett av lønn på fjøla di.