Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Basskabel fra Vox


Zo-So

Anbefalte innlegg

Nei, men har teknisk utdannelse, har utøvd en del DIY-elektronikk, inkludert konstruksjon av egne kabler og har forsøkt å sette meg inn i de tekniske aspektene av dette gjennom en sterkt framskreden, men pragmatisk hifi-interesse og uendelige kabeldiskusjoner på andre fora (f.eks. hifisentralen.no og avforum.no).

Det er forresten også i denne konteksten jeg har utviklet en sterk motvilje mot å ukritisk tro at høyere pris betyr et bedre produkt.

Skal ærlig innrømme at vi ikke gikk dypt inn i elektrofysikken da jeg hadde fysikk i fjor, der brukte vi hvertfall å anta at elektronene alltid bevegde seg langs overflaten til et ledende medium (noe vi også antar i petrofysikken mtp. motstandssonder i borehull), men du har vel muligens rett i det du sier om at det ikke gjelder for frekvensene vi snakker om her. Det vet jeg ikke nok om til å kunne si noe på.

Konklusjonen vår er hvertfall lik: Dyre kabler er snake oil.

Det du sier Orph er sant for høytalerkabler. For instrumentkabler blir det litt annerledes - da en kabel vil virke som en kapasitator. En annen ting er at instrumentkabler kan være veldig forskjellige iht til støy de tar inn.

Mtp. støy har du et poeng. Angående resten kan jeg bare anta at det er tull. Jeg har sett for mange doble blindtester som avfeier det fullstendig (i dette tilfellet er det kun på hobbybasis blant hobbymusikere, dog) til å tro at det er noe som helst hold i det som sies i den artikkelen du siterer.

Endret av Orph
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sett blindtester på høytalerkabler der man ikke kan skille mellom lampetkabel og 10.000,- kr, "hi-fi" kabler.

Men jeg har også sett/hørt gitarkabeltester der ALLE hører forskjell. Man trenger ikke være enige om hva som låter best, og noen vil like en kabel, mens noen kanskje foretrekke en annen. Men at det er hørbar forskjell - det er det ikke tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.