Web Analytics
Jump to content

Basskabel fra Vox

Zo-So

Recommended Posts

370 spenn for en kabel?!?!? Kødder du nå? Kjøp heller en Supreme audiokabel på 4sound for 80 spenn og bruk resten på øl ;)

Takk for at du tok deg tid til å gi ett så veloverveid og konstruktivt svar, det var så alt for meget.

Det er sikkert en fin kabel, men "ekstra god til bass?"

Beklager, der er jeg veldig skeptisk..

Hype.

Jeg ser den jeg også. Men var mer ute etter brukererfaringer; om dette er en kvalitetskabel sammenlignbart med f.eks Solid, Evidence og lignende.

Takk for at du tok deg tid til å gi ett så veloverveid og konstruktivt svar, det var så alt for meget.

Ok. La meg utdype: Det er ingen fysisk grunn til at en kabel skal være nedre enn en annen. Elektroner beveger seg på overflaten av en leder, ikke "gjennom", og så lenge nok elektroner kommer gjennom (altså, så lenge konduktivitet eller overflateareal er tilstrekkelig), har ikke design og materialvalg noe som helst å si for lydkvaliteten. Dette er bekreftet gang på gang ved doble blindtester: Folk hører ikke forskjell, selv ikke de som påstår at de gjør det. Det er vitenskapelig bevist.

Det eneste som er bedre med en sånn kabel er konstruksjonen, de tåler kanskje litt mer knekk og brekk enn en billigkabel. Så derfor vil jeg anbefale å kjøpe en billigere kabel, og heller gå tilverks med loddebolt en gang i blant.. Da kaster du ikke pengene ut av vinduet. Som CF sier: Dette er ren hype, skapt for å få folk til å bruke tusenvis av kroner på kabler de ikke trenger. Jeg vil faktisk påstå det er ren svindel.

Edited by Orph

Det du sier Orph er sant for høytalerkabler. For instrumentkabler blir det litt annerledes - da en kabel vil virke som en kapasitator. En annen ting er at instrumentkabler kan være veldig forskjellige iht til støy de tar inn.

Basically speaking, cable capacitance is a measure of the ability of a cable to store an electrical charge, which, in turn, affects how efficiently the cable transmits high frequencies. The net result of this phenomenon is that any cable essentially works like a secondary tone control across your pickups. All cables—including shielded guitar cables—generate some degree of capacitance. Capacitance in cables is typically measured in picofarads per foot (pf/ft), and the lower the capacitance of the cable, the better it will be at passing the highs coming from your guitar.

So does this mean you should simply seek out the lowest capacitance cable and buy it? Not necessarily. Cable capacitance is only part of the equation, and its effect is influenced by the input impedance of the amp or effect your guitar is driving (the higher the input impedance, the more you may notice the effect), as well as the output impedance of your guitar (the lower the output impedance, the less you may notice the effect). Generally speaking, if your guitar has active pickups, you can probably be less concerned with capacitance than a player who uses a guitar with passive pickups. Capacitance is best thought of as an ingredient in the “voodoo” of guitar tone, so if you’re a jazz guitarist who prefers a darker sound—or a rock player who just wants a more buttery distortion tone—then you may actually want to use cable that has a higher capacitance rating.

Dette er ikke noe overraskende eller ekstremt for oss som har tilbragt noen år som hifi-entusiaster. Der er kabeldiskusjonene noen av de mest opphetede og seiglivede, og prisene er ekstreme. 100.000kr for 2x3 meter høyttalerkabel er langt fra ukjent.

Selv hører jeg til de som mener at en kabel som er konstruert etter få, enkle grunnprinsipper flytter alle ytterligere effekter utenfor det hørbare området, både frekvensmessig og i størrelsesorden.

Jeg vil, etter å ha lest det som står skrevet fra produsenten om denne kabelen, konkludere med at dette er "snake oil", ref: http://en.wikipedia.org/wiki/Snake_oil .

Typisk for denne typen kabelprodukter er:

• Krav om overlegne tekniske egenskaper, men uten tallfestede spesifikasjoner.
  • Konstruksjonen er bekreftet overlegen gjennom langvarige lyttetester. Det er ingen målinger som støtter påstanden.
  • Direkte feilaktige påstander, i dette tilfellet:
    • "Finest grade 99.99% purity, oxygen-free, copper cable conductors for superior sound" - I dag er det faktisk ganske uvanlig at ren kobber produseres med en dårligere finhetsgrad enn "5 nines", altså 99.999% renhet. Dette er altså en middelmådig kobberkvalitet etter dagens standard. Til sammenligning leveres en god del hifi-kabler i høyere prisklasser med renhetsgrad på 7 eller opp til 9 "nines", altså en renhet på 99.9999999%.
    • "The large solid core bass conductors result in fuller, deeper, more extended bass response, and this is combined with thinner gauge stranded conductors that give better mid and upper bass response." - Den eneste grunnen til å bruke tykk kabel er for å minske motstanden i kabelen. Tykk signalkabel gir ikke bedre bassrespons, og kabelens motstand er uansett neglisjerbar når man sammenligner den med resten av kretsen (impedansen i hhv. pickups og inngangen på forsterkeren).
    • "Multi-gauge conductors to give optimum performance at all sound frequencies" - det er ikke noe grunnlag for å hevde at forskjellig diameter på trådene i lederen endrer frevensresponsen i audiofrekvensbåndet.

[*]Overdrevent positive påstander om produktet, som f.eks. "With VOX Class A cables nothing comes between you and your tone." - vel, det er vel fortsatt en kabel der, er det ikke?

[*]Overdrevent negative påstander om andre produkter, som f.eks. "Standard guitar/speaker cables compromise performance by using lower grade conventional copper conductors" - Nei, andre kabler bruker svært sjelden "lower grade conventional copper". Slikt kobber er nesten ikke å få kjøpt lenger fordi kobberprodusentene enkelt oppnår den renhetsgraden som disse kablene er oppgitt til å ha.

Når alt dette er sagt, så kan det godt hende dette er en god, godt støyskjermet, fleksibel og ikke minst solid kabel. Da synes jeg faktisk ikke at 370 kroner for 6 meter er fryktelig dyrt, ferdig med strømpe og plugger. Kommer an på hva man prioriterer.

Edited by sarge

Når alt dette er sagt, så kan det godt hende dette er en god, godt støyskjermet, fleksibel og ikke minst solid kabel. Da synes jeg faktisk ikke at 370 kroner for 6 meter er fryktelig dyrt, ferdig med strømpe og plugger. Kommer an på hva man prioriterer.

Det er nettopp det jeg prøver å spørre om, og ikke om gimmicken i annonsen. Jeg hadde ikke til hensikt å starte en debatt om en kan bruke lampettledning til kabel bare loddebolten er tilgjengelig(satt på spissen), og beklager om jeg ikke har formulert meg godt nok i tidligere innlegg. . Om noen faktisk har erfaring med denne type kabel er jeg lutter øre, om ikke er det ikke verre enn å la være å svare.

Edited by Zo-So

Elektroner beveger seg på overflaten av en leder, ikke "gjennom",

Det er ikke korrekt. Elektronene beveger seg i hele lederen, ihvertfall ved audiofrekvenser. Det er noe som kalles "skin effect" som viser til at elektroner ved økende frekvenser tenderer til å bevege seg i ytterkanten av lederen og at isolasjonsmaterialet i disse tilfellene også kan spille inn, men dette er kun relevant ved langt høyere frekvenser enn for hørbar lyd. Dette er en kjent kabelmyte som er mye diskutert i hifiverdenen.

Er du lydtekniker Sarge? Høres logisk ut dette.

Nei, men har teknisk utdannelse, har utøvd en del DIY-elektronikk, inkludert konstruksjon av egne kabler og har forsøkt å sette meg inn i de tekniske aspektene av dette gjennom en sterkt framskreden, men pragmatisk hifi-interesse og uendelige kabeldiskusjoner på andre fora (f.eks. hifisentralen.no og avforum.no).

Det er forresten også i denne konteksten jeg har utviklet en sterk motvilje mot å ukritisk tro at høyere pris betyr et bedre produkt.

Edited by sarge

Ja da har du sikkert en heftig hifi anlegg med rør forsterker? Mcintosh?

Nei. Har DIY høyttalere drevet av Midgard Audio 600W monoblokker basert på ICEpower klasse D-moduler. Det henger også på en lukket subwoofer fra SVS som hjelper til fra 40Hz og ned. Det har variert mye hva som har sittet foran monoblokkene i lydkjeden, og jeg har et hvilende preamp-prosjekt liggende som er basert på rør som jeg har stor tro på. Akkurat nå kommer musikken gjennom en rimelig Beresford DAC med innebygget analog volumkontroll og buffer som igjen er foret fra enten en Marantz SACD-spiller eller digitalt fra Squeezeboks som igjen mates fra flac-filer på en dedikert musikkstreamer. Alle analoge kabler er loddet selv, gjerne med utgangspunkt i løsvektkabel fra Supra.

Men nå ble dette veldig off topic, ikke sant?

Edited by sarge