Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Har planer om å forsøke å lefle litt med gitarbygging for egen hygge fremover. I et forsøk på ikke å gape for høyt første gangen har jeg bestemt meg for å lage noe så enkelt som en gitarkropp (eller rettere sagt en kopi av en Fender Bass VI-kropp som nevnt i "GAS-tråden"). Groper for pickups, Jazzmaster-tremolo, elektronikk og hals er ikke akkurat slikt en setter i gang med å lage med hoggjern og hammer, så da leter en altså etter en dugelig overfres.

Har noen med litt erfaring innen gitarbygging eller annet arbeid med tre noen tips eller erfaringer å dele vedrørende valg og bruk av overfres? Hva bør jeg eksempelvis se etter og ikke se etter?

Nå er det jo slik at pris er alltid et issue og eksempelvis en Bosch til 1500,- syns jeg muligens er akkurat i det dyreste laget, eller er det så at gode overfreser nettopp begynner i det prisleiet?

Hva bør jeg peile meg inn på og hva bør jeg absolutt styre unna (Clas Ohlson for eksempel)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge DIY- trådene så er det mange medlemmer som har langt mer peiling på dette enn meg, men her er nå min ringe mening:

Cotech- fresene til Clas er helt OK, de.

Det er litt forskjell på en som skal frese hver dag, og en som skal frese litt i en gitarkropp en gang i ny og ne.

Som regel er det mer å hente på teknikken på den som skal håndtere fresen enn på utstyret. Trist men sant, og omtrent på samme vis om det er med gitarer..

Når jeg kjøper meg utstyr til trearbeid, pleier jeg som regel å kjøpe en relativt rimelig dings først. Så bruker jeg den som det det er, en billig dings, det vil si at jeg ikke presser den, og lar den hvile hvis den blir varm. Går den i stykker ganske fort, så viser det seg at jeg trenger noe med litt mer kvalitet, og da bruker jeg mer penger når jeg kjøper en ny.

Veldig mye av utstyret jeg har bruker jeg så lite at en rimelig sak holder i mange år.

Ikke la deg imponere av instruksjonsvideoer der folket "svusjer" rundt med fresen omtrent som om de freser i smør. Det å frese må sitte i henda, og det lærer man bare ved å frese. Dessuten må slike demovideoer være laget med balsatre eller noe..

En gitarkropp er hard, veldig hard, og det tar litt tid å frese ut la oss si en pickuplomme. Vanlig amatørfeil er å kjøre med for høyt turtall og presse for hardt. Det skal ikke bli svimerker i treet når man freser. DA ødelegger man fresestålet ganske fort. det vet jeg av bitter erfaring.

Sjefbutikken for fresing i Norge er www.verktoyas.no

Prisene er også sjef, men de der vet hva de driver med. De rimeligste tingene koster ikke all verden, men det er dyrere enn clas, biltema og jula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen med litt erfaring innen gitarbygging eller annet arbeid med tre noen tips eller erfaringer å dele vedrørende valg og bruk av overfres? Hva bør jeg eksempelvis se etter og ikke se etter?

Nå er det jo slik at pris er alltid et issue og eksempelvis en Bosch til 1500,- syns jeg muligens er akkurat i det dyreste laget, eller er det så at gode overfreser nettopp begynner i det prisleiet?

Hva bør jeg peile meg inn på og hva bør jeg absolutt styre unna (Clas Ohlson for eksempel)?

Hvis du vil ha en fres å starte med, kan du få en Biltema-fres av meg :) Den tar 6mm og 8mm fresestål.

Jeg har nå en Triton MOF001 fra aurus.no. Jeg har foreløpig bare brukt den til å frese ut bindingskanal på et ukulelebyggesett, og det var fullstendig overkill. Bunnplaten på fresen er nesten større enn ukulelen :D

Lillebroren Triton JOF001: http://www.aurus.no/...=41745#products til 1800 kr også fin ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fres å starte med er alltid greit, men innkjøp blir det uansett. :) Rundet 30 år for en snau uke siden og har fått håndoverfres av svigerforeldrene mine i bursdagsgave.

Triton-fresen så ut som et realt monster, men er nok for dyr i første omgang. Noe slikt blir det ikke før det ev skulle vise seg at jeg får dreisen på dette. Jeg tror jeg setter et absolutt tak på 1500,-. Noe dyrere enn det og jeg vil ha dårlig samvittighet hver gang jeg ser overfresen hvis den ender opp med å samle støv...

Har dog notert meg navnet og modellen, så får jeg holde øynene oppe på bruktmarkedet også, ved siden av å kikke på nytt.

I første omgang blir det i hvert fall bare å øve seg, frese ut for humbucker for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å øve litt på et trestykke eller to før man setter fresen i en gitarkropp er lurt. Etter min erfaring er tar det ikke veldig lang tid å bli vesentlig flinkere enn det man er ved første forsøk. Og så gjelder det å innse at å frese i kjempehardt tørt tre tar noe tid. Uansett er en fres veldig effektiv, noe som tar timer med hoggjern tar bare et kvarter med fresen. Men det tar ikke tretti sekunder, som det kan se ut på en del youtubevideoer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se her...

Bosch POF1400, er det noe tess?

http://www.jernia.no/k/ki.aspx?sku=608687&cks=ASS&assoc=1126A59A-8A01-4C3A-BA2E-05525D1A3E33&utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Bosch%20overfreser%20POF%201400%20ACE

Prismessig er det innenfor målet, men hvordan er kvaliteten kontra pris? Noen som har erfaring med denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har POF1200AE og er fornøyd med den i alle fall. De er veldig like, men POF1400 har mer effekt og innebygget arbeidslampe (noe som sikkert er ganske hendig). Uansett skal Bosch være skikkelig kvalitet.

Du kan få POF1200 på Clas til en 1100-lapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Sjekk kopieringsringen/guide bushing. Jeg kjøpte meg nettop lillebroren POF1200AE - og den ringen/skiven som fulgte med var bare søppel. Etter mye bortkastet tid og krefter på korrespondanse med customer service fikk jeg en ny ring som synes være OK, men det tok en del tid og var et stort irritasjonsmoment. Problemet med min var at "røret" ikke var klinket ordentlig fast i "skiven" og det var såpass slark at "røret" kunne rigles flerfoldige millimetre sidelengs i forhold til skiven som røret er festet i. Litt vanskelig å forklare kort med ord, men jeg har en videosnutt jeg kan sende deg som viser problemet hvis du er interessert.

Den erstatningsplaten jeg fikk tilsendt ser ut til å være OK. Og jeg må si at jeg ellers ikke har noe å utsette på fresen, og din er nok hakket fjongere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.