Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Modde Squier classic vibe 50s Strat


Anbefalte innlegg

Hei Hei

Har en stund tenkt på og fikle litt på squieren min. Gitaren i seg selv er egentlig veldig god. Den er god å spille på og har minimalt med streng buzz , hadde man ikke sett squier merket så kunne man nesten blitt lurt ...hehe. Men Den holder ikke så altfor godt på stemingen og har fått intrykk av at stemmeskruene ikke er av den beste kvaliteten, mulig også oversadelen spiller en vis role... lyden er helt ok. Men føler det blir litt innstengt når man sameligner med dyrere gitarer. Den har også en ganske lys klang og jeg kun egentlig tenkt meg noe mer varme og punch i lyden. Kunne også tenkt meg tykkere strenger

Så hva lønner det seg og oppgradere her? Eller er det i helle tatt vits i oppgradere og heller bare selge gitaren og kjøpe en ny..?

Endret av Yostone
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit ser jo at du faktisk har en classic vibe ^^

Av egen erfaring så er min Classic vibe telecaster custom av veldig god kvalitet, eneste jeg har byttet ut er switchen, ellers er alt av veldig bra kvalitet.

Samt om man leser litt rundt så går disse gitarene for å være minst like gode som Fender^ Mexico serie, uten at jeg har eid en mim gitar..

Så er spørs om du har vært litt uheldig med akkurat din gitar da disse skal være veldig gode instrumenter for prisen.

Angående at den ikke holder på stemminga så kan jo det være at du bruker veldig tynne strenger? eller at tremolo systemet ditt ikke er helt bra, jeg tviler litt på at det er stemmeskruene da jeg tror du har samme type som på min gitar, da altså vintage med flate spor. (nå bruker jeg 012 strenger også.. noe som helt klart vil ha mye å si på at den holder stemminga meget bra..)

Jeg ville først å fremst fått en service mann til å gå over den, kan hende en liten justering er mer en nok, og evt prøve sette inn en Wilkinson tremolo da disse er rimelige og av helt ok kvalitet.

Angående pickups så har 50's strat ganske lys tone, det skal være slik, om du ønsker mer punch og mids, så ville jeg satt inn noen texas specials, eller kloner av disse da de bruker alnico 5 kontra 2, som da gir deg mer punch og mids, kan også her anbefale Wilkinson sine 60's pickups, jeg har ikke prøvd akkurat de, men jeg har god erfaring med wilkinson pickups, og man ser på reviews at også disse skal være helt konge for prisen

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan setter du på strenger? Har du veldig mye streng på stemmeskruen? Låser du strengen i seg selv når du fester den? Hvis du har mye streng på skruen eller glemmer å låse strengen så kan dette være årsaken til ustabil tuning.

Jeg har en gitar til under 1500kr som har original mekanikk, og den er stabil som pokker når det kommer til stemming, selv om det skal sies at jeg ikke bruker tremoloen på den. Det er mange som tror de har dårlige stemmeskruer, som egentlig bare trenger å lære seg å feste strenger ordentlig :) Om du dog setter på strengene skikkelig så kan det jo hende at du har fått noen dårlige stemmeskruer på gitaren din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmeskruene på min Squire Standard var ræva, og jeg måtte bytte dem. Men det var først etter at jeg hadde filt oversadelen, fjernet et tvilsomt strengetre og gått opp en strengestørrelse jeg kunne konstatere det.

Du kan få litt mer punch i lyden ved å heve pickupene, men 50's Stratter er nokså lyse i lyden.

Endret av Ichi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker vanlige 012-042 strenger som sadelen er bergenet for...Når fester strengen så låser jeg den i seg selv ja og har ikke mer 3-4 runder med streng på..

Gitaren har jeg justert selv. Har justert trossrod. strengehøyde og inntonering i henhold til fender spesifikasjoner og har fått et supert resultat med det :) Altså gitaren holder ikke dårlig stemingen men spiller jeg fks 2-3 timer strekk så er 1-3 strenger litt småsure.. Spesielt dersom jeg har bøyd en del strenger... Men da har kanskje ikke med gitaren å gjøre..? og mulig det er srtengen som streker seg..? Grunnen til at jeg mistenker stemmeskruene, er at de er veldig lette og justere. det skal jo ikke så mye til for at hode sklir den ene eller andre veien dersom man hopper og spreter litt med gitaren.. på dyrere gitarer jeg har vert borti har hvertfall stemmeskruene hvert mye tightere....

Men for aldell gitaren er veldig god og man skal lette lenger etter for og finne noe bedre til den prisen... Har planer om og kjøpe en ny gitar med humbuckere eller p90s, i et dyrere prisleie men har lust på en fender singelcoil også...hehe Tenkte da og oppgrader squieren for jeg har ikke råd til å kjøpe 2 gitarer

Så er det noen som har anbefalinger til stemmeskruer, pickups og eventuelt en ny oversadel for hakke tykker strenger..? får man foresten oversadler fedig juster for strater

Endret av Yostone
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker vanlige 012-042 strenger som sadelen er bergenet for...Når fester strengen så låser jeg den i seg selv ja og har ikke mer 3-4 runder med streng på..

Gitaren har jeg justert selv. Har justert trossrod. strengehøyde og inntonering i henhold til fender spesifikasjoner og har fått et supert resultat med det :) Altså gitaren holder ikke dårlig stemingen men spiller jeg fks 2-3 timer strekk så er 1-3 strenger litt småsure.. Spesielt dersom jeg har bøyd en del strenger... Men da har kanskje ikke med gitaren å gjøre..? og mulig det er srtengen som streker seg..? Grunnen til at jeg mistenker stemmeskruene, er at de er veldig lette og justere. det skal jo ikke så mye til for at hode sklir den ene eller andre veien dersom man hopper og spreter litt med gitaren.. på dyrere gitarer jeg har vert borti har hvertfall stemmeskruene hvert mye tightere....

Men for aldell gitaren er veldig god og man skal lette lenger etter for og finne noe bedre til den prisen... Har planer om og kjøpe en ny gitar humbuckere eller p90s i et dyrere prisleie men har lust på en fender singelcoil også...heheTenkte da og oppgrader squieren for jeg har ikke råd til å kjøpe 2 gitarer

Så er det noen som har anbefalinger til stemmeskruer, pickups og eventuelt en ny oversadel for hakke tykker strenger..? får man foresten oversadler fedig juster for strater

Haha.

Altså 012 er jo noe av det tykkeste du kan bruke, originalt er vel 09 på de her.

Jeg bruker bare 1/2 runder med streng, det har ikke så alt for mye å si på slik stemme mekanikk.. Danny gatton fyrte jo rundt hele strengen bestandig.

Og etter 2-3 timer med bends så vil jo så klart noen strenger strekke seg.. dette er noe du må forvente.. er jo en grunn at gitarister stemmer opp igjen gitaren mellom sanger..

Slike stemmeskruer skal gå lett.. det har med ratio og gjøre, størrelse på tannhjulene inne i mekanikken, personlig ville jeg ikke ha byttet dem da de er helt samme som du finner på standar fender gitarer.

Saddelen kan en service mann bare slipe til.

Nei høres ut som du har en helt normal gitar, jeg ville kun ha byttet om til 60's pickups så har du nok en helt knall gitar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikke litt i spinningen bruker 09-42 strenger ja ikke 012-42... Men uansett calssic vibe serien er jo en billig gitar og en vis forskjell vil det jo være til en dyrere gitar vil det jo være... kan umulig vær same stemmeskureune på en gitar til 10k og 3.5k

Endret av Yostone
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikke litt i spinningen bruker 09-42 strenger ja... Men uansett calssic vibe serien er jo en billig gitar og en vis forskjell vil det jo være til en dyrere gitar vil det jo være...

Joda, såklart, men fender har gitt veldig mye, nesten for mye av det gode i denne serien da den matcher mim gitarene på kvalitet til en billigere pris.

Men jeg vil anbefale deg å gå opp litt på strenge tykkelse, begynn med 10, så senere prøv med 11,

Krever jo at du har sterke nok fingre til å spille med dem såklart, men tykkere strenger holder lenger, vil holde på stemmingen mye bedre, samt du får mye mer fyldig lyd ut av gitaren din, 09 låter fort litt spinkelt kontra 011, Samt prøv litt forskjellige strenge merker, jeg synes ghs boomers, dr pure blues er gode alternativer om du allerede har veldig lys tone, å vil ha mer mids

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig tror jeg nut, saddler, tremolosystem har mer å si en stemmeskruene også.. men 09 får ikke blitt stabilt, prøv 010 eller enda bedre 011.

Hardware på classic vibe er gode greier.. men å klage på at 09 strenger ikke stemmer helt etter 3 timers spilling blir for dumt..

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant disse pickupsene på ebay

http://www.ebay.com/itm/New-Fender-Custom-Shop-Texas-Special-Strat-Stratocaster-Pickup-Set-Pickups-/160736393488?pt=Guitar_Accessories&hash=item256ca2b910#ht_577wt_905

Noen som vet om en av disse sadlene passer squieren min

http://www.gitarist.no/products/grafitt-nut-til-fender

http://www.gitarist.no/products/graphtech-grafitt-oversadel-til-strat-og-tele

Hvilken strengtykkelse er det eventuelt bergnet for..?

eller må man tilpasse dette selv..?

planen var og sette på en nøtt for 0.12-0.46 er drit lei av at e strengen rykker til alle tider med 09 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.