Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bytte switch på Korg Pitchblack?


Aphelion

Anbefalte innlegg

Switchen på Pitchblacken min har begynt å kuke, noe som gjør at jeg ikke tar sjansen på å bruke den live. Den fungerer bare av og til. Prøvde med litt elektronikkrens, men det hjalp ikke... Er det mulig å bytte ut denne switchen?

Den ser sånn ut innvendig:

pblack.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tre deler av de som er med på switchingen som enkelt kan fikses eller byttes:

korgpitchblackswitches.jpg

1. Den mekaniske aktuatoren, den som du tråkker på. Denne kan justeres av hvem som helst, hvis problemet er at den ikke når frem til trykkbryteren.

2. Trykkbryteren. Denne er overflatemontert og enkel å bytte. Denne er prime suspect.

3. Relé. Det er her selve bypassen foregår. Denne er også overflatemontert, og også lett å bytte.

De andre delene av switchingen er det vanskelig å si noe om ut fra bildet, da må pedalen traces. Sannsynligvis er mikroprosessoren med, og muligens motstanden og kondensatoren like under releet. Det er uansett lite sannsynlig at feilen ligger i disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg åpna den og knota litt, og nå funker den fint... Inntil videre :P Tror det er noe bugs med switchen, måtte trykke «nederst» på den for at den skulle reagere. Får satse på at den holder ut gigen i kveld, ellers har jeg noe TU2-skrot i bakhånd :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant et bilde av undersiden, og det viser seg at trykkbryteren jeg har kalt "2" ikke er overflatemontert likevel. Den har vanlige bein som går gjennom kortet, og da er den enda enklere å bytte.

Du må finne ut størrelsen og bestille en som ligner. Elfa har sikkert, og her er en kandidat fra Farnell som koster 90 øre pluss mva/frakt.

Hvis du gir opp og kjøper ny tuner tar jeg gjerne imot den gamle ;)

Hvorfor gjør de det sånn tro? Blir det for dyrt for dem med en skikkelig stomp-switch?

Relé gir overlegen holdbarhet, komponentene koster mindre, opplegget tar det mindre plass enn en 3PDT, og det er mindre manuelt arbeid for å bygge. Egentlig burde man heller lure hvorfor folk bruker store og klumsete 3PDT-brytere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Relé gir overlegen holdbarhet, komponentene koster mindre, opplegget tar det mindre plass enn en 3PDT, og det er mindre manuelt arbeid for å bygge. Egentlig burde man heller lure hvorfor folk bruker store og klumsete 3PDT-brytere!

Releet ja. De mikrobryterne bryter sammen i ett sett i min erfaring... Jeg tror jeg er på bryter nummer 5 i TS9en (men ok, greit, jeg har hatt den i 30 år).

--Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.