Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Amp-ohm-cab


Hammero

Anbefalte innlegg

En ting jeg har lurt på om dette ohm innstilling på ampen.

Hvis du har et cab som det står 8 ohm mono og 16 ohm stereo hva skal ampen da stå på om du skal bruke det i mono vs stereo? Eller annet cab for den saks skyld. Hadde vært greit å vite om jeg skal bruke andre cabs.

Ampen min har individuelle ohm innstillinger på høyre og venstre kanal.

Kan noen kaste litt lys på hvordan dette fungerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ampen har to utganger med hver sin ohm innstilling.

Om jeg da skal kjøre mono, hva skjer med den kanalen som ikke brukes? Må ikke den også ha "load"?

Og, om det står "stereo=16 ohm" på caben, for eksempel et splitta 412 cab, skal da hver kanal på ampen stå på 8 ohm slik at totalen blir 16? Eller?

Håper jeg gjør meg forstått. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om et slutt trinn VHT 2/50/2 og caben er et splitta 412 med et MC90 og et V30 element på 8 ohm hver på hver side. VHTen står nå på 8 ohm pr side.

Går ut i fra at sluttrinnet ditt er stereo. I første innlegg skriver du at kabbet har 16 ohm stereo og 8 ohm mono. Elementene må vel da være serie-koblet? Hvis kabbet er koblet slik at du ved stereokobling har 8 ohm pr. inngang/element, så blir det vel riktig at du har ampen på 8 ohm på hver utgang. Ble i tvil her nå. Ville vanligvis trodd at man hadde to 16 ohms elementer som var paralell koblet slik at ved bruk av begge elementer samtidig i mono, førte til 8 ohms last, mens stereo-kobling ville gi 16 ohm på hvert element.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt usikker selv men elementene er nok koblet i serie pr side, ja.

Grunnen til at jeg spør er at på cabet står det "mono= 8 ohm, stereo=16 ohm", så da er det rett at da hver kanal står på 8 slik jeg forstår deg?

Og for å se om jeg har skjønt dette nå, hvis du har et 212 cab med to elementer på 8 ohm hver og skal kjøre stereo skal da ampen stå på 8 ohm pr utgang men hvis du skal kjøre begge elementene sammen som mono så skal da den ene utgangen på ampen stå på 16 mens den den som ikke brukes kan stå på hva som helst siden den inne brukes? Har jeg skjønt dette nå eller er jeg helt på feil vidde? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må vel ha en Y kabel kobling fra begge sidene av vht , hvis den skal inn i ett "normalt" 4x12 cab med bare en input. jeg kan sende opp en sånn y kabel.

jeg tenker som hvert element er 4ohm.

på hughes and ketter ampen tok man ut av 16ohm og inn i venstre in på cab som stod 8/16ohm. tok man en kabel inni den høyre ble cabet splitt i 2stk 2x12 automatisk. det er vel kanskje standard på alle cabs? for den mesa black shadown du har er ombygd til loddrett splitt istedenfor liggende delt cab.

Endret av Tordenskrald
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.