Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Custom shop gitarer pt II


Gluke

Anbefalte innlegg

Hey hey....

Ord har en tendens til å få endret betydning over år, som resultat av endret bruk, med påfølgende endret oppfatning av betydning.

Jeg er så gammal, at da jeg lærte meg engelsk, så var ordet custom utledet av customized, oversatt med tilpasset, underforstått kundens ønsker. Over tid har det da gått litt inflasjon i dette, fordi at om man smykker et produkt med custom-betegnelsen, så gir det assosiasjoner til noe som er helt spesielt, eller veldig annerledes enn ordinært, om man vil.

Men når det er sagt, så skjønner jo selv jeg at jeg ikke kan stoppe utvikling, og endret oppfatning av et ords betydning. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at produksjonen ble flyttet til Gibson CS? Da lærte jeg noe nytt i dag også.

Ifølge denne tråden er den det. Googlet det en hel del etter at jeg fikk min '05 LPC.

http://www.mylespaul.com/forums/gibson-les-pauls/50210-gibson-les-paul-101-a.html

Gibson Custom Shop

Gibson's Custom Shop makes regular production guitars and historic reissues. The regular production guitars, such as the Les Paul Custom, are also weight-relieved. They do not have solid-bodies.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge denne tråden er den det. Googlet det en hel del etter at jeg fikk min '05 LPC.

http://www.mylespaul...paul-101-a.html

Jepp. Har sett den tråden der, men hadde ikke lagt merke til akkurat det som gjaldt LP Custom hos CS. Da kan man vel konkludere med at det er stort sett bare Historic re-issues som er "solid". (untatt chambered re-issues, naturligvis.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det blitt litt vanskelig med hva som er Gibson Custom Shop.

Den i Nashville er den gamle Custom Shop'en som lager Historics, dyre signaturer og annet.

Fabrikken i Memphis skulle vel først og fremst lage halvakkustiske vanlige produksjonsmodeller,

men så bestemte Gibson seg for at hele fabrikken Memphis plutselig var en Custom Shop.

Er produksjonen av LPC også flyttet til Memhis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ang. Gibson CS så har det visst skjedd noe. (Plukket opp tipset fra Germaniumkid/Hans på VG-forumet.)

Gibson CS ser ut til å ha innsett at Custom Shop må være mer "Custom" igjen. Det utvannede begrepet Custom Shop kan naturligvis ikke brukes lenger, så da blir det Custom Crimson. :) Applaus, Gibson!

Vel vel, vi ser det også på andre felt. Noen husker kanskje det som en gang ble kalt stormarked? Det ble jo etter hvert supermarked, og i dag heter det naturligvis hypermarked....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det blitt litt vanskelig med hva som er Gibson Custom Shop. Den i Nashville er den gamle Custom Shop'en som lager Historics, dyre signaturer og annet. Fabrikken i Memphis skulle vel først og fremst lage halvakkustiske vanlige produksjonsmodeller, men så bestemte Gibson seg for at hele fabrikken Memphis plutselig var en Custom Shop. Er produksjonen av LPC også flyttet til Memhis?
gibson beskriver jo selv på sidene sine at memphis også er custom shop. i tillegg blir jo alle es-er levert med coa hvor det står at de er blitt håndlaget. tror egentlig ikke at det er så stor forskjell på fabrikkene. Det kommer både gode og dårlige gitarer ut fra begge. tror bare det er de hvite lpc-ene som blir laget i memphis på grunn av fargen eller noe Endret av johs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har sagt i andre tråder, jeg var på Gibsons Memphis-fabrikk i november, og da produserte de alle Gibsons hule gitarer (ikke helakustiske), samt doubleneck gitarer. Ingenting annet. Alt annet av customshop greier blir produsert i nashville.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mistenkom til at Gibson selv skal være kilden til hva av Gibson som virkelig er Custom Shop.

Det meste av gitarproduksjonen i kinesiske fabrikker foregår også for hånd. Custom Shop?

Nå skal visstnok Gibson re-lansere Custom Shop. Søk på Gibson Custom Shop Crimson (mener jeg det var).

Du kan bestille en Gibson Custom Shop gjennom din lokale retailer etter spec, vente noen måneder og voila. Dette er tilgjengelig allerede i dag.

Vil aldri benytte meg av det selv da jeg aldri kommer til å kjøpe en gitar uten å prøve først med mindre jeg får angrerett.

Og uttrykket Custom Shop betyr vel ikke nødvendig at gitaren er custom, men at det er plassen hvor de ikke har samlebåndsproduksjon... dvs. dersom det skal lages noen Custom gitarer, så er det der de gjør det... slik jeg forstår uttrykket Custom Shop i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.