Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Custom shop gitarer pt II


Gluke

Anbefalte innlegg

Må si meg enig med Gluke her. Hvis jeg kjøper en custom Canadian Breed på bruktmarkedet, så kan ikke jeg kalle den custom fordi det var ikke JEG som specca den i første omgang? Et Warmoth-byggesett som jeg har specca ned til minste detalj, skrudd sammen av meg selv er da like mye custom som noe som helst annet?

Hvis du kjøper en brukt Canadian Breed, f.eks. en T-Style, som er bygget annerledes enn standard Tele, så kjøper du en brukt Custom T-Style. Er ikke det innlysende da? Og ja, Warmoth'en din ville jo også vært det, en hjemmebygget partso custom gitar, som ikke er å få kjøpt over disk noe sted.

Mayo kan kalles både og. Du kan kjøpe en standard modell, uten noe custom valg. Men du kan også si at du vil ha gitaren sjokkrosa, bestemme selv hvor på kroppen volume og andre kontrollere skal være. Du bestemmer hvilke kontroller du vil ha - du kan bestemme om du vil ha standard H-H oppsett - eller noe annet, du bestemmer hvilke pickups du vil ha, du kan designe den villeste innlayene i halsen etc. etc.... Det er altså fult mulig - og veldig vanlig - å få laget en Mayo spesifikt for deg, og som det finnes kun en av i hele verden. Det burde vel kvalifisere til å kalles custom?

Ett veldig røft anslag er at ca. 50% av Mayoene jeg selger er specka av kunden i større eller mindre grad.

Det er skikkelig customizing, mener jeg. Altså, de gitarene er ikke hyllevare, men produseres etter kundens ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg stiller spørsmålstegn ved, er at man produserer en serie gitarer, feks en superstrat-variant, lakker dem noe annerledes enn hva Fender gjør, konfigurerer litt annerledes enn Fender, og vips så er det en custom. For meg er det en SE / Special Edition, ikke en custom. Om serien er stor eller liten, er mindre relevant.

Men er det så mange som gjør det da? Kanskje gått meg hus forbi, men jeg har ikke inntrykk av at det er masse folk som skryter på seg Custom Shop stempelet. Hvis du f.eks går på Godlyd å ser er det ganske klart skille mellom Suhr Pro gitarene og Custom greiene. De koster ikke 50k heller. Man har vel hele spekterert av pris hva gjelder custom gitarer også. Mitt inntrykk er at norske ligger rundt 20-30 tusen. Mange utenlandske og som ligger rundt der. Noen ligger litt lavere og de virkelig store ligger litt høyere. Hva man får for prisen er mest en personlig greie. Whatever makes you happy.

Clapton ville ha en strat i Mercedes lakkfarge......... han dreit i gitaren bare den var riktig farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia mi er bare at jeg syntes det er synd om den allmenne oppfatning av custom-begrepet blir så utvannet at det ikke har noen konkret betydning lenger. Man må gjerne kjøpe en gitar fra en Custom-shop, og vite at den er laget av en produsent som har et godt renommé for å lage gode instrumenter. Men dersom denne produsenten produserer 50 identiske gitarer pr år, så er det ikke en custom gitar, men en gitar som er serieprodusert ved en custom-shop... ;) Trur jeg bør ha fått frem hva jeg mener nå ... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overraskende nok var hendvendelsene til Gibson om å lage custom gitarer ofte spørsmålet om å customlage replikaer av 1959 Les Paul.

Da er den ene replikaen som er laget på bestilling en Custom?

Men hvis Custom Shop'en i stedet for å sitte å vente på bestilling av flere 1959 replikaer,

bestemmer seg for å lage flere og spesialisere seg på modellen.

Da er ingen av replikaene Custom lengre?

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg konstaterer at utvanningen av custom-begrepet antagelig er et sørgelig faktum.

Jeg ser av denne og andre tråder at begrepet "Custom" ikke har noen spesifikk mening lenger. Det har bare blitt et "Pynte-emblem". Kunne like gjerne stått ... GTI. .... De Luxe....

I rest my case....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis Custom Shop'en i stedet for å sitte å vente på bestilling av flere 1959 replikaer,

bestemmer seg for å lage flere og spesialisere seg på modellen.

Da er ingen av replikaene Custom lengre?

Det ville jeg kalt en Re-Issue.... eller, en Replica...

Endret av Tommern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner på en måte hva du mener, men da gjelder dette først og fremst Fender og Gibson custom shop'ene for de er jo så inni helvete mye større enn alle andre (uten at jeg skal skyte på meg at jeg vet hvor mange gitarer Gibson CS lager per år ass). Men de felste små produsenter er jo på mange måter Custom Shopper for de overlever jo på å gjøre jo stort sett det du ber om. Men alle av dem bygger jo gitarer hele tiden uavhengig om de har kundebestillinger eller ikke. Det er jo ikke sånn at de står å tvinner tommler helt til det kommer en bestilling og så hiver seg rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nettopp. Da lager de en del Custom Shop gitarer, og så lager de noen Custom gitarer på bestilling etter kundens spesifikke ønsker. Og det er to forskjellige ting. De som lages på dautid har en eller annen form for standard-spec, som kan kjøpes over disk type hyllevare, finnes i en katalog e.l., i motsetning til en Custom gitar som er spec'et av kunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeps men hva tror du blir den beste gitaren. At jeg forteller James Tyler hvordan han skal lage gitar eller at jeg bare ber ham lage no fett? Hvem av oss vet mest om hva som funker best? Just sayin.

Jeg tror mye av grunnen til at mange custom gitarer selges for latterlig lave bruktpriser er at de er sært spekka. Man blir revet med og spekker opp ting i hytt og gevær.

Og jeg syntes kanskje du drar'n litt lang med å skille mellom to gitarer som er lage på samme sted av de samme folka og på samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, da tror jeg du må lese meg litt om igjen. Jeg sier ikke at en gitar jeg får bygget til mine specs er bedre enn en annen gitar bygget av samme eller annen gitarbyggerguru. Jeg sier bare at den har det jeg har bedt om å få. Hvor god den er, det gjenstår å se.

Forøvrig følger jeg deg helt på at dersom James Tyler har laget en gitar han trekker frem og sier at "Denne, ble veldig bra", så er det sikkert en dødsbra gitar. Men det var altså selve oppfattelsen og bruken av begrepet Custom jeg var opptatt av her da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte det, men syntes bare det er rart å bruke forskjellig label på relativt like gitarer fra de samme folka. Da tenker jeg på mindre custom sjapper. Hos F&G er jo custom shop'en en separat avdeling. Så vidt jeg har skjønt lager Gibson CS delene sine selv mens Fender CS plukker dem fra den vanige produsjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker, som noen nå sikkert er lei av å lese, at dersom man får bygget en gitar etter egen spec, så er det en custom, uansett hvor delene kommer fra osv. I det den er bygget slik man bestiller den, og dette skiller den fra den vanlige produksjonen, som altså da er en eller annen form for standard, så er det en custom. Og det er det som gjør den til en custom, at den ikke produseres slik av noen.

At man da operer med forskjellig label på to kanskje svært like gitarer fra samme produsent, endrer ikke på det faktum at de er forskjellige, men forteller bare at de er det. Og da er vi tilbake til at begrepet custom bør beholde sin opprinnelige betydning, mener jeg da... :P

My god, nå har jeg gjentatt meg sjæl mange ganger her.... :lol:

Tilt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra John Suhr:

"But remember that many of us builders use the same vintage style truss rod construction and wood so there isn't a whole lot of room for differences that are not changeable. Nobody knows about the magic J-Lo tree. Here are things you can play with to fatten up and mellow most guitars providing the wood has good properties to begin with.

1) The larger Hybrid headstock has more mass that a Fender vintage (has to be ordered that way of course) I find this to be minor but doesn't hurt to cover your bases.

2) Many older Strats have 200K pots, definitely mellows things out lowers the resonant peak.

3) you can use a .1 tone cap, this will smooth things out we use .047 as stock but .1uf was also stock on Fenders for many years.

4) You can go for more of 200k tone posts as well something I found in Landaus old LPB strat

5) Using good old fashioned cable if you cable run is 20 feet or less will increase mids and sweetness. If you are using 10 ft try and use 20 ft. Use low capacitance cable if you feel you are loosing too much highs.

6) Clip the cap/resistor network on the volume pot. We put them in as well as many others but some companies leave them off. Landau and Henderson prefer nothing there.

I am considering removing them from Classic or at least cooling it out a bit. Some people love it some don't, really depends on the rest of your setup, cable lengths etc.

7) Stay away from Brazilian and tighter grain fingerboard woods, stick with Indian Rosewood.

icon_cool.gif Non traditional but you can also try a brass block for the trem and try different saddles. The Vintage S saddles from the 510 are great or Raw Vintage.

9) the Classic body has more mass than the standard but the T shape has the most ass so the hybrid T with Classic S pickguard is a very punchy guitar.

10) the Roasted neck wood is the bomb, at least IMO.

11) a Hum single Hum pickup rout will make things sound more airy and sweet. We do this on the Pro series by default but it needs to be specified on other guitars.

All these things together can make a major difference."

Det jeg liker best med John er at han forteller ting som han ser det uten å legge skjul på noe og hvis du spør ham om noe får du faen meg svar på omtrent hva som helst. Samtidig har alle Suhr gitarene jeg har prøvd en "feel" som er veldig Suhr. Minner mye om Anderson men allikevel annerledes.

Endret av Gluke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.