Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Custom shop gitarer pt II


Gluke

Anbefalte innlegg

Nå skjønner jeg ærlig talt ikke helt hva du mener lenger. Leo Fender og Les Paul bestemte hvordan gitarer skal se ut for 50 år siden. 99% av alle gitarer i dag har minimale endringer fra de basisformene. Du har jo sjæl bestilt deg en "custom" gitar som ser kliss lik ut som en 50 år gammal Fender, bare med litt andre pickups og stemmeskruer. Og hva mener du med produksjonslinje? Tyler bygger vel rundt 350 gitarer i året. Suhr bygde for noen år tilbake 750 i året. Fender bygger 750 om dagen og de store kina fabrikkene 25000 i måneden.

Men nesten alle forhandlere jeg vet om som selger "custom" gitarer spek'er opp gitarer selv som de har hengende i sjappa. Da er det selvfølgelig hyllevare og hvis man skal ha akkurat den gitaren så må man ta den som den er. Men for produsenten er det like herlig en custom gitar bygd på bestilling etter spek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da tolker jeg deg dithen at dersom en forhandler, eller en produsent, bestiller eller spec'er opp en gitar som er annerledes enn de masseproduserte fra de store, og lager 100 slike, så anser du dette som en custom ? Eller at gitarene fra en nisjeprodusent, som Mayo, er custom-gitarer?

Sier ikke at det er feil jeg, lurte bare på hva dere andre legger i begrepet custom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg bare skulle svare litt på dette her også, bare for å klare opp litt:

Når vi snakker om Gibson...har andre også fått med seg det sinnsykt lave prisnivået på Gibson i Norge anno 2012???

Jeg streifet innom Luthman sine sider og fikk hakeslæpp når jeg så hva Gibson (og spes left hand-modeller) koster nå.

http://www.luthman.n...ibson_Electrics

Gibson har laget dårlige gitarer nå, derfor er det lav pris på dem.

Vell det kan være en forklaring, en annen kan være en generell dårlig verdensøkonomi som fører til at ikke kjøpekraften er like sterk lengre og Gibson må senke prisene for å selge. Det samme ser vi at Fender gjør nå.

Et resultat av dette er å redusere kostnadene på gitarene som vi kan se både GIbson og Fender gjør, som fører til redusert kvalitet, og i tillegg introduserer de flere modeller i mellom-klassen istedet (pga at markedet for de gamle high end-modellene ikke er der, og da ser vi bort fra custom shopen).

En annen ting er Gibsons nye valg av matriale i halsen, som kjent er gitarister konservative folk og liker det gamle og kjente best, derfor må prisene reduserers for å retferdiggjøre kjøp av gitarer med "feil" matriale i.

Så på en måte kan man fremdeles si at man får det man betaler for.

Det er et par viktige grunner til at Gibson-prisene har blitt lavere i 2012.

Den aller viktigste er at Luthman (som er den skandinaviske importøren) endelig har tatt til vettet og justert både sin egen fortjeneste og butikkenes fortjeneste lavere slik at vi nå er på et konkurransedyktig nivå med resten av verden. Akkurat dette punktet har ingenting med Gibson sin kvalitet å gjøre (ettersom det er forskjellen mellom USA, Tyskland etc mot Norge som er endret). Det har også kommet mye strengere krav i 2012 til hva som kreves av en Gibson-forhandler, så det er forventet at ved årsskifte 2013 er det ca 30 autoriserte butikker i landet, (samme konseptet som Fender, Taylor etc har gjort for å heve kompetansenivå og konkurranseevne).

Eksempelvis kan man se på nye Gibson Midtown Custom. Veiledende pris på den i USA er $2299. Legger man på 25% mva da er man på NOK 16.278 ifølge DN.no. Slår man av de "vanlige" 40% rabatt i USA (NOK 9766) ved netthandel havner man fortsatt over den nye veiledende prisen i Norge som er 9495,-

Riktignok er det sånn at vi som butikker kommer til å tjene lite (like lite som resten av verden) på hvert salg, men til gjengjeld kommer vi til å selge til alle som er i Norge fordi fordelen av å kjøpe i USA er borte. Det er samme retningen som alle bransjer går, og vi har ventet på dette i årevis. Det er jo bare tullete at vi skal betale mer i Norge når en gitar kjøpt fra utlandet kommer ca like raskt frem.

Dårlig verdensøkonomi har ikke hatt nevneverdig innvirkning på de internasjonale gitarprisene, så jeg tror forløpig ikke det er grunnen, men at Gibson har dårlig økonomi har de nok pushet over på importørene sine, som da blir bundet opp mot større uttak. Allikevel skal ikke det ha noe særlig med at prisene i Norge endelig er i balanse med resten av verden å gjøre.

Når det gjelder kvaliteten på Gibson-gitarene har ikke det noe med prisnedgangen å gjøre. Jeg har erfaring med at noen modeller har gått opp i kvalitet og noen har gått ned, men jeg vet at det er et vanvittig vepsebol, så den diskusjonen kan vi ta i en annen tråd som ikke egentlig omhandler custom-saker.

On topic: I den akustiske verden er det slik med Taylor og Martin at man kan vite hva man får før man bestiller hvis man kommuniserer tydelig. Riktignok er det lettere å vite med akustiske gitarer fordi du har alle materialene tilpasset og kan lytte på dem før du begynner å snekre, og det er færre variabler. Bruker du prima treverk og konstruerer gitaren perfekt får du et knallbra resultat. Så er jo spørsmålet om du har kommunisert tydelig hva det var du ville få, men jeg har fått bygget et tosiffret antall custom-gitarer nå, og alle har blitt akkurat som forventet. Men det er jo til gjengjeld bare to store importører å forholde seg til. Taylor og Martin har jo 80% av high end-markedet, og det er det jo en grunn til. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hvem som bygger gitaren plutselig noe å si for om den er custom eller ikke?

Jeg trodde vi snakket om gitarer hvor man kan i større eller mindre grad bestemme spek'en selv og så blir gitaren bygd på bestilling. Jeg kan være med på at det kanskje er en eller annen slags gråsone mellom en standard modell med "endless" options og en custom gitar, men det går begge veier. Når du bestiller deg en håndfrest telecaster så er'u på mange måter tilbake til start ass. Hva er custom med det liksom? Du kunne satt sammen akkurat det samme fra Warmoth deler med akkurat samme resultat på halvparten av tia. Jeg skjønner du gjerne vi ha oss med på at det er "mer" custom fordi det sitter en eller annen skrue å freser ut skiten for hånd og spikker og flikker, men hva ønsker du å oppnå med det? At alle som har en Mayo ikke skal få lov å si at de har en custom gitar? Føler du deg bedre hvis vi sier høyt i kor at gitaren din er mer custom enn en Mayo?

Jeg syntes det er drit morsomt å se videoene av gitaren din som kommer sammen. Jeg elsker godt håndarbeid og han lager bra clips også, men det er fint lite av det som gjør gitaren bedre eller værre. Det er bare en måte å gjøre det på. Gitaren hadde ikke blitt noe annerledes om han gjorde det på en annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg har fått bygget et tosiffret antall custom-gitarer nå, og alle har blitt akkurat som forventet. Men det er jo til gjengjeld bare to store importører å forholde seg til. Taylor og Martin har jo 80% av high end-markedet, og det er det jo en grunn til. ;)

dude, tror vi nettopp har kommet fram til at produsenter som Taylor og Martin ikke er "custom" nok til å kalle seg custom............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med Gluke her. Hvis jeg kjøper en custom Canadian Breed på bruktmarkedet, så kan ikke jeg kalle den custom fordi det var ikke JEG som specca den i første omgang? Et Warmoth-byggesett som jeg har specca ned til minste detalj, skrudd sammen av meg selv er da like mye custom som noe som helst annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller at gitarene fra en nisjeprodusent, som Mayo, er custom-gitarer?

Mayo kan kalles både og. Du kan kjøpe en standard modell, uten noe custom valg. Men du kan også si at du vil ha gitaren sjokkrosa, bestemme selv hvor på kroppen volume og andre kontrollere skal være. Du bestemmer hvilke kontroller du vil ha - du kan bestemme om du vil ha standard H-H oppsett - eller noe annet, du bestemmer hvilke pickups du vil ha, du kan designe den villeste innlayene i halsen etc. etc.... Det er altså fult mulig - og veldig vanlig - å få laget en Mayo spesifikt for deg, og som det finnes kun en av i hele verden. Det burde vel kvalifisere til å kalles custom?

Ett veldig røft anslag er at ca. 50% av Mayoene jeg selger er specka av kunden i større eller mindre grad.

Endret av rocktrond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dude, tror vi nettopp har kommet fram til at produsenter som Taylor og Martin ikke er "custom" nok til å kalle seg custom............

Bare for gøy, hva skal til for at det skal være custom da?

Ta f.eks den nest siste custom-gitaren jeg bygde:

1. Jeg gikk på rundt på fabrikken i USA og fikk plukke ut nøyaktig hvilket sett med treverk som sitter i sarg og bunn sammen med de to master builderne deres (Andy Powers og Larry Breedlove) der de ga meg tips til hvilket sett som hadde hvilke klanger (nå snakker jeg ikke om treslag, men om de faktiske trestykkene som skal på den ene gitaren).

2. Jeg bestemt helt selv ALLE specs på gitaren, dvs: antall strenger, strengesett, kroppsform, bracing-pattern, string spacing, bracing-materiale, skalalengde, halsinnfestning, lokk (håndplukket av meg), sarg/bunn (håndplukket av meg), bridge-materiale, bridge-form, wedgeform+materiale, halsmateriale, halsbredde, halsprofil, gripebrettskurve, gripebrettsmateriale, binding, purfling, kerfling rosett, innlays (headstock, fretboard, bridge), armrest, logo-farge, trimming, strengeinnfestning (slotted/standard), stemmemekanikk, finish på hals, topp, bakside, sarg, og peghead individuelt, sammen med valg av burst/farge etc. utover det valgte jeg også materiale i oversadel, materiale i stol, materiale i bridge pins, backstrap, plekterbrett (farge, type etc), materiale i truss rod cover, farge og type på kassen, om jeg skulle ha cutaway, hvilken type cutaway og hvilket mikrofonsystem jeg ville ha montert, setup. I tillegg er det en one of a kind-gitar, og treverket er en type Taylor kun har fått tak i et tre av, og antageligvis ikke får flere.

Hva mer skal egentlig til for at det skal være en "ekte" custom Gluke? Jeg kommer ikke på en eneste parameter jeg ikke bestemte helt fritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gluke. Jeg har ikke snakket om gode eller dårlige gitarer. Jeg drodler bare rundt begepet "Custom". Uten forkleinelse for etablerte customsjapper.

Når mayo bygger en gitar slik Trond beskriver det, så er det slik jeg oppfatter det et custombygge. Dvs at den ikke er i hht standard spe. For en modell, men helt etter kundens ønsker. Customized, tilpasset kunden.

Når jeg bestilte min custom var det fordi jeg fikk en bissarr ide om å putte mange av mine preferanser inn i en og samme gitar, og fordi det lot seg gjøre å få dette til en vettug pris. Og jeg snakker ikke om at den da er bedre enn andre gitarer, eller har "it".

Men det er en gitar man ikke får kjøpt noe annet sted. En True Custom, en One Off, bygget etter mitt hue. Og det er dette som etter mine begreper Custom. Og den vil være en custom selv om jeg selger den, fordi det kun er bygget ett stk av den. At den evt skulle være like bra eller bedre enn en gitar som kommer fra en av de anerkjente customsjappene har jeg ingen forventninger om. Greia er at den er bygget slik jeg ba om. Customized, for me :-)

(fra venteværelset under eu-kontroll ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er en gitar man ikke får kjøpt noe annet sted. En True Custom, en One Off, bygget etter mitt hue. Og det er dette som etter mine begreper Custom. Og den vil være en custom selv om jeg selger den, fordi det kun er bygget ett stk av den. At den evt skulle være like bra eller bedre enn en gitar som kommer fra en av de anerkjente customsjappene har jeg ingen forventninger om. Greia er at den er bygget slik jeg ba om. Customized, for me :-)

(fra venteværelset under eu-kontroll ;-))

Men da blir det litt forvirrende når du viser til andre som også tilbyr akkurat den type tilpasninger og stiller spørsmålstegn ved om de er "ekte" custom.

Og hvis jeg syntes gitaren din blir så fet at jeg bestemmer meg for å starte og importere CB og bestiller 5 stk. like å legger dem ut på FINN er de da fortsatt "custom"? I mine øyne er det litt ett fett om det er forhandleren eller sluttkunden som spekker opp gitaren. Det er noe forhandlere må gjøre for å ha noe som helst i butikken. Det blir for meg litt annerledes hvis produsenten evt. spekker opp og lager en serie som tinitus nevnte.

Og så er jo saken den at custom gitarer er like vanedannende som alt annet. Har du først fått laget en er det kort vei til neste. For du kommer sikkert fort på bare et par små små detaljer som du vil ha endra som ville gjordt den enda litte pitte granne bedre og så er helvete igang...........

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D At veien til custom addict kan være faretruend kort, trur jeg gjerne på ja... lurte fælt på om jeg skulle hatt en stetsbar på bygget mitt.... :D

Jeg har aldri stilt spørsmålstegn ved noen som leverer akkurat det kunden ønsker. De som gjør det, leverer et customized produkt.

Det jeg stiller spørsmålstegn ved, er at man produserer en serie gitarer, feks en superstrat-variant, lakker dem noe annerledes enn hva Fender gjør, konfigurerer litt annerledes enn Fender, og vips så er det en custom. For meg er det en SE / Special Edition, ikke en custom. Om serien er stor eller liten, er mindre relevant.

Hvis du liker custombygget mitt, og bestiller 10 slike fra Bill, så har du bestilt en serie av et custombygg. Hvor grensa går vet ikke jeg.

Hvis man gjør slik Trond beretter om at Mayo gjør, at de leverer i den konfigurasjon kunden vil ha, men kanskje basert på standard form og farger, så begynner vi å nærme oss custom. Men hvis kunden ikke kan velge contours, farger, eller hva han / hun nå måtte ønske, så er det fremdeles ikke skikkelig custom, syntes jeg.

Når jeg derimot bestiller en telekropp, i koa, true-oil finish, med strat contours, beefy c hals, og en pickup-konfigurasjon som ikke finnes på noen Fender, da er vi etter mine begreper på custom. En slik gitar kan man nemlig ikke kjøpe eller bestille noe sted, uten at den blir bygget spesielt for deg. Custom.

Det er sikkert mange andre som leverer nøyaktig den udda gitaren som kunden vil ha. Og de er custom-shops. Men om vi da spoler tilbake til den første tråden i denne serien, så havner vi på pris igjen. Mye mulig jeg hadde fått en enda bedre gitar, kanskje, om jeg bestilte en slik udda tele fra en av de store, og var villig til å betale 50k.

Men det er en annen sak... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.