Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Custom shop gitarer pt II


Gluke

Anbefalte innlegg

Har kanskje vært veldig heldig med mine Gibsoner jeg da? En studio tributegreie med p-90 og 339 som her var uthengt. Har bare 339 nå men har vært kanonfornøyd med begge jeg....Var før litt i hate Gibson-modus fordi jeg ikke klarte å skjønne hvorfor de var så dyre. nå synes ihvertfall jeg at begge gitarene jeg har/hatt absolut er verdt pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt noen gitarer fra Gibson Custom Shop i Nashville, og kan ikke si annet enn at alle har vært mye gitar for pengene.

Skal man være litt nøyaktig så er alle ES-modeller unntatt Historic laget i Memphis og ikke i Customshop'en i Nashville.

At Gibson lar det gå inflasjon i Custombegrepet ved å kalle alle Memphisbygde gitarer for Custom er forvirrende og ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som de fleste har skjønt hva jeg mente.

Vil også si at jeg tidligere alltid så på det å få bygd seg en custom gitar som det ultimate. Men hvis det man er ute etter er en garatert jævlig bra gitar vil jeg i dag kjøpt en ferdig gitar og ikke bestilt en custom. Da har man selvfølgelig ikke samme valgfrihet når det gjelder farge og spec osv, men til gjengjeld er man garantert no spesielt. Det avhenger seff at man har tilgang på noen som dealer endel gitarer og en hvis grad av tålmodighet.

Noe av det bedre jeg har hørt om var Tariqh som masa på Jim Tyler i tre år for å få kjøpe en SE han hadde i sjappa. Nå jeg kjøpte min Tyler hadde jeg egentlig egentlig tenkt å kjøpe meg en svart Suhr strat. Men jeg snakket med Godlyd å spurte hvordan Suhren var og hva det feteste de hadde var. Så det ble ikke no svart Suhr men en blå Tyler isteden. Det er en fet en. Ikke den feteste jeg har prøvd men up there. Fikk prøve Tariqh sin #1 backstage på Groban konserten. Den var no inni helvetes fet. Den og HRI Tyleren har IT. Min har litt IT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal henge meg litt på her, siden jeg har hatt 2 tylere og 3 suhr gitarer - og prøvd flere. Min erfaring er at det er forskjeller. Jevnt bra kvalitet, ja, men som Gluke skriver, har også jeg vært mer fornøyd med de gitarene jeg har kjøpt som andre har spec'et, enn de jeg har spesialbestilt selv. Nå slår jo dette med forventninger inn når det gjelder egenspec'et gitar, og ikke minst spec'ene, men jeg ville ikke ha spesialbestilt en ny gitar, hvis jeg ikke var 110% sikker på specs'ene, og at tilsv. gitar ville være svært vanskelig å få tak i brukt.

Når det gjelder it-faktoren og treverk, er jeg i utgangspunktet enig. Vil allikevel nevne at jeg har en tele bygd av en tidligere gitarbygger hos James Tyler, der halsen er en allparts tele hals som er bearbeidet. Denne var bedre enn av tylerne jeg hadde, og nesten på høyde med den andre (som var den beste tyler halsen jeg har eid og prøvd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vet jo at gitaren ikke er bra med mindre halsen og kroppen klinger med en liten ters forskjell... :lol:

Har enda tilgode å se noen motbevise akkurat den påstanden teoretisk, uansett om det i utgangspunktet ble ytret som fleip eller hellig overbevisning. Gjenstander har egenfrekvens, og det er ikke rart - i mitt hode - dersom noen av disse matcher bedre eller dårligere enn andre kombinasjoner. Litt dyrt å teste i praksis, er jeg redd. Må gå gjennom mange halser for å finne the Ab. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audun: som Gluke sa i part 1. magiske tingeling alven hadde ikke vært på din charvel gitar da. bare uflaks:p charvel model 6 er the boss.

Nei Tingeling var nok fraværende den dagen. Altså: gitaren var forsåvidt grei nok den, men jeg har ikke savnet den for å si det på den måten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver litt mer på bålet her......

Jeg har forsåvidt gjort rede for hva jeg anser som en Custom, altså en gitar man "specer" sjøl, helt og holdent, og som blir bygget "one-off" for deg.

Men hva mener folket egentlig med begrepet Custom ?

Handler dette om Custom ? :blush:

Er ikke dette hyllevare / standard produksjonslinje ?

(da tenker jeg ikke på kvaliteten, men på at tilvirkeren allerede har bestemt hvordan gitaren bygges og ser ut)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.