Web Analytics
Jump to content

Custom shop gitarer pt II


Gluke
 Share

Recommended Posts

Starter en ny tråd siden Castor stengte den andre tråden før jeg rakk å skrive no mer. Enkelte ting jeg skrev der ble tatt fullstendig ut av sammenheng og brukt som argumenter noe helt annet en det jeg skrev. Jeg vil derfor bare understreke et par ting.

"Custom gitarer som suger baller" - Som Debris skrev i mitt fravær. Det var ikke noe "feil" på noen av disse. Jeg tror f.eks faktisk aldri jeg har sett en Suhr gitar med feil på. Det var snakk om en Custom Suhr strat. Den var absolutt 100% klin strøken. Men den var litt tung og låt ikke så bra som forventet. Det skjer innimellom og det er ikke no gøy når man har bestilt seg en 20-30k custom gitar.

Det er ikke alltid man får "magi" når man setter to trebiter sammen. Dette har ingen ting med hvordan gitaren er satt sammen å gjøre eller hvem som har bygd den. Det har med treverket å gjøre. Jeg vet ikke om noen som bygger gitarer "bedre" enn John Suhr. Alt fra toleransenen på CNC fresingen, skjerming av hulrommene i kroppen til Plek'ing av halsen gjøres så godt som det er mulig. Men det er ingen ting av dette som gjør gitarene mer "magiske" enn andre.

Man må gjerne gå å tro at det finns gitarbyggere som kun har tilgang på "magisk" trevirke og som kan love deg en ekstra god gitar men jeg har aldri prøvd en sånn gitar og jeg har prøvd endel. Alle som bestiller seg en custom gitar vil selvfølgelig at akkurat deres gitar skal bli "spesiell" og det blir den forhåpentlighvis også for dem. Men det at man får lov å bestemme fargen, alt av hardware og kanskje til og med formen på gitaren har relativt liten påvirkning på hvor bra trebitenene passer sammen. Man betaler for valgfriheten når det gjelder spec og for at gitaren forhåpentlig settes sammen med ekstra fokus på nøyaktivhet i alle ledd av bra og godt tørket trevirke. Men man kan ikke bestille seg "magi".

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Svarer i samme ånd, for min egen del.

Jeg har bestilt meg en custom, som har de greiene ved seg som jeg ønsker at den skal ha, både contours, hardware og finish. Den kommer hjem til meg for totalt 14k inkl. hardcase, frakt og mva. Jeg forventer ingen magi, bare en god bruksgitar som har de tingene jeg gjerne vil ha i denne omgangen.

Men det er klart, at dersom jeg var innstilt på å bruke 30-50k på drømmegitaren, da ville jeg jo gjerne at den skulle være magisk, for meg.

Men jeg er ikke der......

Link to comment
Share on other sites

Starter en ny tråd siden Castor stengte den andre tråden før jeg rakk å skrive no mer. Enkelte ting jeg skrev der ble tatt fullstendig ut av sammenheng og brukt som argumenter noe helt annet en det jeg skrev. Jeg vil derfor bare understreke et par ting.

"Custom gitarer som suger baller" - Som Debris skrev i mitt fravær. Det var ikke noe "feil" på noen av disse. Jeg tror f.eks faktisk aldri jeg har sett en Suhr gitar med feil på. Det var snakk om en Custom Suhr strat. Den var absolutt 100% klin strøken. Men den var litt tung og låt ikke så bra som forventet. Det skjer innimellom og det er ikke no gøy når man har bestilt seg en 20-30k custom gitar.

Det er ikke alltid man får "magi" når man setter to trebiter sammen. Dette har ingen ting med hvordan gitaren er satt sammen å gjøre eller hvem som har bygd den. Det har med treverket å gjøre. Jeg vet ikke om noen som bygger gitarer "bedre" enn John Suhr. Alt fra toleransenen på CNC fresingen, skjerming av hulrommene i kroppen til Plek'ing av halsen gjøres så godt som det er mulig. Men det er ingen ting av dette som gjør gitarene mer "magiske" enn andre.

Man må gjerne gå å tro at det finns gitarbyggere som kun har tilgang på "magisk" trevirke og som kan love deg en ekstra god gitar men jeg har aldri prøvd en sånn gitar og jeg har prøvd endel. Alle som bestiller seg en custom gitar vil selvfølgelig at akkurat deres gitar skal bli "spesiell" og det blir den forhåpentlighvis også for dem. Men det at man får lov å bestemme fargen, alt av hardware og kanskje til og med formen på gitaren har relativt liten påvirkning på hvor bra trebitenene passer sammen. Man betaler for valgfriheten når det gjelder spec og for at gitaren forhåpentlig settes sammen med ekstra fokus på nøyaktivhet i alle ledd av bra og godt tørket trevirke. Men man kan ikke bestille seg "magi".

Amen!

Men lykke til med å forklare dette til Tordenskrald, jeg har prøvd :D

Link to comment
Share on other sites

Starter en ny tråd siden Castor stengte den andre tråden før jeg rakk å skrive no mer. Enkelte ting jeg skrev der ble tatt fullstendig ut av sammenheng og brukt som argumenter noe helt annet en det jeg skrev. Jeg vil derfor bare understreke et par ting.

"Custom gitarer som suger baller" - Som Debris skrev i mitt fravær. Det var ikke noe "feil" på noen av disse. Jeg tror f.eks faktisk aldri jeg har sett en Suhr gitar med feil på. Det var snakk om en Custom Suhr strat. Den var absolutt 100% klin strøken. Men den var litt tung og låt ikke så bra som forventet. Det skjer innimellom og det er ikke no gøy når man har bestilt seg en 20-30k custom gitar.

Det er ikke alltid man får "magi" når man setter to trebiter sammen. Dette har ingen ting med hvordan gitaren er satt sammen å gjøre eller hvem som har bygd den. Det har med treverket å gjøre. Jeg vet ikke om noen som bygger gitarer "bedre" enn John Suhr. Alt fra toleransenen på CNC fresingen, skjerming av hulrommene i kroppen til Plek'ing av halsen gjøres så godt som det er mulig. Men det er ingen ting av dette som gjør gitarene mer "magiske" enn andre.

Man må gjerne gå å tro at det finns gitarbyggere som kun har tilgang på "magisk" trevirke og som kan love deg en ekstra god gitar men jeg har aldri prøvd en sånn gitar og jeg har prøvd endel. Alle som bestiller seg en custom gitar vil selvfølgelig at akkurat deres gitar skal bli "spesiell" og det blir den forhåpentlighvis også for dem. Men det at man får lov å bestemme fargen, alt av hardware og kanskje til og med formen på gitaren har relativt liten påvirkning på hvor bra trebitenene passer sammen. Man betaler for valgfriheten når det gjelder spec og for at gitaren forhåpentlig settes sammen med ekstra fokus på nøyaktivhet i alle ledd av bra og godt tørket trevirke. Men man kan ikke bestille seg "magi".

Kunne ikke vært mer enig med deg Gluke! Som kjøper skal en rett og slett ha "flaks" med trebitene for at gitaren er god, uten å betale skjorta selvsagt.

Hvorfor en Gibson LPC koster 35 høvdinger og en Jackson USA Soloist koster 25 her i landet gjør meg undrende...

Jeg kan kjøpe begge fra USA for henholdsvis 15 og 11 høvdinger... Overpriset og ikke særlig "custom"? Oh yes!

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor en Gibson LPC koster 35 høvdinger og en Jackson USA Soloist koster 25 her i landet gjør meg undrende...

Jeg kan kjøpe begge fra USA for henholdsvis 15 og 11 høvdinger... Overpriset og ikke særlig "custom"? Oh yes!

Dette er reissue modellen til Gibson du snakker om, en "vanlig" custom ligger på 23 500,- her, og den forskjellen i pris har også en hel del å gjøre med kronekurs ikke bare det at de norske forhandlerne tar seg godt betalt.

Forøvrig blir det helt feil å snakke om en LPC som en "custom"-modell i den forstand det snakkes om her.

Edited by MartheyG
Link to comment
Share on other sites

Ja, du har nok rett i det, ser det nå.

Når vi snakker om Gibson...har andre også fått med seg det sinnsykt lave prisnivået på Gibson i Norge anno 2012???

Jeg streifet innom Luthman sine sider og fikk hakeslæpp når jeg så hva Gibson (og spes left hand-modeller) koster nå.

http://www.luthman.no/Produsent/28/Gibson_Electrics

Link to comment
Share on other sites

Gibson har laget dårlige gitarer nå, derfor er det lav pris på dem. Som i den gamle tråden. En mann i usa prøvde 9 forskjellige ES339 Customs og alle låt shit. Dødt osv. Løse deler etc. Man får ikke det man betaler lenger føler mange. Derfor ville vel det kalles mer custom å bestille fra små leverandører som er nøyere. Det er hva jeg ville fram til med eksemplene. Peace. Word. :P

Link to comment
Share on other sites

Vell det kan være en forklaring, en annen kan være en generell dårlig verdensøkonomi som fører til at ikke kjøpekraften er like sterk lengre og Gibson må senke prisene for å selge. Det samme ser vi at Fender gjør nå.

Et resultat av dette er å redusere kostnadene på gitarene som vi kan se både GIbson og Fender gjør, som fører til redusert kvalitet, og i tillegg introduserer de flere modeller i mellom-klassen istedet (pga at markedet for de gamle high end-modellene ikke er der, og da ser vi bort fra custom shopen).

En annen ting er Gibsons nye valg av matriale i halsen, som kjent er gitarister konservative folk og liker det gamle og kjente best, derfor må prisene reduserers for å retferdiggjøre kjøp av gitarer med "feil" matriale i.

Så på en måte kan man fremdeles si at man får det man betaler for.

Link to comment
Share on other sites

Gibson har laget dårlige gitarer nå, derfor er det lav pris på dem. Som i den gamle tråden. En mann i usa prøvde 9 forskjellige ES339 Customs og alle låt shit. Dødt osv. Løse deler etc. Man får ikke det man betaler lenger føler mange. Derfor ville vel det kalles mer custom å bestille fra små leverandører som er nøyere. Det er hva jeg ville fram til med eksemplene. Peace. Word. :P

:lol:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • Hør med Roy Bang,( rbguitars) https://www.facebook.com/rbguitars2/  
    • Har ikke oppgradert elektronikken, her er alt originalt. Husker det er fullsize pots inni der, men ikke så rent lite rotete satt sammen. Mer som et kråkereir i forhold til Gibson`en du deler bilde av. Kan ta et bilde senere og poste, så har du fasiten. Burde sikkert gjort noe, for det er et eller annet funky med måten volum/tonekontroller fungerer sammen. Bare ikke kommet så langt, de siste par dagene har den gamle DBZ`en fått tafsefingrene på seg. Kjøpt i i 2010 hos Powerguitar i Kristiansund. Kinaversjon, men mye å like. Grover tunere, ekte rosewood, en anstendig lønnetopp, perfekt kuttet oversaden (men sikkert plast?), jumbobånd, fullsize pots, coilsplit osv. Pickuper som er til å leve med. Tyngre enn den nevnte HB`en som har masse weight relief. Lav action uten buzzing, noe som er utrolig siden jeg finner fler bånd som er uenige med de andre....blir vel å tape den ned og planslipe i morgen Ville ikke vært redd for å kjøpe HB som et eksperiment, for halsene er som regel veldig bra men trenger ofte båndjobb for å bli skikkelig gode. Geniale moddeplattformer, men for min del er det mest for å få litt "feel" med ulike gitartyper uten å bruke 10-20K for hver en. Og ikke minst øve meg på diverse ting som involverer verktøy.  Har siktet meg inn på 1-2 litt mer "premium" gitarer som skal i samlingen etterhvert  
    • Interessant lesning.Jeg er nysjerrig på Harley Benton og kvaliteten på disse.Ikke at jeg har tenkt å kjøpe en selv,hehe,jeg har vel de gitarene jeg skal ha og er fornøyd med det.Men jeg har skrudd på en del billiggitarer oppigjennom tidene,og har vel dannet meg et bilde av hvordan det ser ut under den skinnende overflaten.Vet ikke om du tok noe bilde av elektronikken før du oppgraderte,men det hadde vært interressant å se hvordan det ser ut. Her er forøvrig et bilde av elektronikken på en Gibson:
    • Ser ut som det er kun i USA du kan få tak i dette.
    • Var redd den SC550-II ` en måtte kasseres etter å ha konstantert at halsen hadde en svak s-form når den ble forsøkt justert rett, men til min store overraskelse ble den veldig bra. Oversadelen var bare slengt nedi hakket uten å renske opp først, deretter hadde de kutta slottene. Tok den av, rensket og satte den i på ny. Da ble den marginalt lavere og et hakk under det jeg ville turt å file selv, men det fungerer helt perfekt. Og da kan det ikke bli bedre Båndene var så ujevne at gitaren ikke var spillbar uten ekstremt mye relief og kjempehøy action. Et bånd var mye høyere enn de andre til tross for at det tilsynelatende var forsøkt slipt allerede. Halsen ble ikke helt rett, som nevnt, ved å justere trussroden, så jeg satset på å kompensere med sliping av båndene. Her var det heldigvis masse å a av, og de er til og med rustfri. Holdt pusten etter at strengene var på, og kunne konstantere at den hadde fått ørlite relief av lasten strengene påførte. Action var svært lav, men - tadaa- ingen choking, unormal buzzing eller noe som helst. Det var ikke nødvendig å justere trussroden tilbake, halsen kom rett i stilling når strengene var spent opp. Justerte broa slik at action ved 1. streng havnet et sted mellom 1,25 og 1,5 og ca 1,75+ ved 6. Fungerte med lavere og, så jeg er veldig fornøyd med denne båndjobben - spesielt med et litt skremmende utgangspunkt. Tittet under pickup`ene og her hadde de på typisk Harley Benton-vis bomma med en skru slik at den stod nede i selve utsparingen. Får vel lime på en beta og bore et skikkelig hull. Ellers så pickupene forseggjorte ut med skikkelig strekkavlastning på kabel og 4 ledere til hver. Så her kan man sette opp coilsplitting om ønskelig. Alle hulrom er skjermet, og pot`ene er fullsize. Lønnetoppen ser ut til å være fullsize, men det er nok en veneer på toppen der igjen selv om den merkelig nok har en slående 3d-effekt. Gitaren låter bra akustisk og jeg høres sikkert dust ut når jeg påstår at disse Tesla-pickup`ene låter grisebra. Utrolig at denne gjengen klarer å selge en sånn haug med det som egentlig er kremdeler til den prisen - men det er dessverre ikke en ferdig gitar uten mye jobb når det er satt sammen på en sånn måte. Spesielt med tanke på at dette var erstatningen for et totalt vrak som ikke kunne reddes og gikk i retur. Vi vet jo at de får det til rett som det er - T-stylen jeg nevner over var nær perfekt i så måte (gitt bort til en ung musikkstudent som måtte flykte fra hjemlandet for et par måneder siden) og en TE40 Redblast (Filtertronsak)  hadde strøken hals og alle bånd sånn de skulle være. Nå må jeg bare få skaffet med en original Strat til samlingen. Og noe kult med floyd som den Solar`en nevnt over. Og få solgt den Big Muff Pi`en. Vi skjønner alle hvor dette bærer, ikke sant?          
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.