Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Custom shop gitarer pt II


Gluke

Anbefalte innlegg

Starter en ny tråd siden Castor stengte den andre tråden før jeg rakk å skrive no mer. Enkelte ting jeg skrev der ble tatt fullstendig ut av sammenheng og brukt som argumenter noe helt annet en det jeg skrev. Jeg vil derfor bare understreke et par ting.

"Custom gitarer som suger baller" - Som Debris skrev i mitt fravær. Det var ikke noe "feil" på noen av disse. Jeg tror f.eks faktisk aldri jeg har sett en Suhr gitar med feil på. Det var snakk om en Custom Suhr strat. Den var absolutt 100% klin strøken. Men den var litt tung og låt ikke så bra som forventet. Det skjer innimellom og det er ikke no gøy når man har bestilt seg en 20-30k custom gitar.

Det er ikke alltid man får "magi" når man setter to trebiter sammen. Dette har ingen ting med hvordan gitaren er satt sammen å gjøre eller hvem som har bygd den. Det har med treverket å gjøre. Jeg vet ikke om noen som bygger gitarer "bedre" enn John Suhr. Alt fra toleransenen på CNC fresingen, skjerming av hulrommene i kroppen til Plek'ing av halsen gjøres så godt som det er mulig. Men det er ingen ting av dette som gjør gitarene mer "magiske" enn andre.

Man må gjerne gå å tro at det finns gitarbyggere som kun har tilgang på "magisk" trevirke og som kan love deg en ekstra god gitar men jeg har aldri prøvd en sånn gitar og jeg har prøvd endel. Alle som bestiller seg en custom gitar vil selvfølgelig at akkurat deres gitar skal bli "spesiell" og det blir den forhåpentlighvis også for dem. Men det at man får lov å bestemme fargen, alt av hardware og kanskje til og med formen på gitaren har relativt liten påvirkning på hvor bra trebitenene passer sammen. Man betaler for valgfriheten når det gjelder spec og for at gitaren forhåpentlig settes sammen med ekstra fokus på nøyaktivhet i alle ledd av bra og godt tørket trevirke. Men man kan ikke bestille seg "magi".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer i samme ånd, for min egen del.

Jeg har bestilt meg en custom, som har de greiene ved seg som jeg ønsker at den skal ha, både contours, hardware og finish. Den kommer hjem til meg for totalt 14k inkl. hardcase, frakt og mva. Jeg forventer ingen magi, bare en god bruksgitar som har de tingene jeg gjerne vil ha i denne omgangen.

Men det er klart, at dersom jeg var innstilt på å bruke 30-50k på drømmegitaren, da ville jeg jo gjerne at den skulle være magisk, for meg.

Men jeg er ikke der......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starter en ny tråd siden Castor stengte den andre tråden før jeg rakk å skrive no mer. Enkelte ting jeg skrev der ble tatt fullstendig ut av sammenheng og brukt som argumenter noe helt annet en det jeg skrev. Jeg vil derfor bare understreke et par ting.

"Custom gitarer som suger baller" - Som Debris skrev i mitt fravær. Det var ikke noe "feil" på noen av disse. Jeg tror f.eks faktisk aldri jeg har sett en Suhr gitar med feil på. Det var snakk om en Custom Suhr strat. Den var absolutt 100% klin strøken. Men den var litt tung og låt ikke så bra som forventet. Det skjer innimellom og det er ikke no gøy når man har bestilt seg en 20-30k custom gitar.

Det er ikke alltid man får "magi" når man setter to trebiter sammen. Dette har ingen ting med hvordan gitaren er satt sammen å gjøre eller hvem som har bygd den. Det har med treverket å gjøre. Jeg vet ikke om noen som bygger gitarer "bedre" enn John Suhr. Alt fra toleransenen på CNC fresingen, skjerming av hulrommene i kroppen til Plek'ing av halsen gjøres så godt som det er mulig. Men det er ingen ting av dette som gjør gitarene mer "magiske" enn andre.

Man må gjerne gå å tro at det finns gitarbyggere som kun har tilgang på "magisk" trevirke og som kan love deg en ekstra god gitar men jeg har aldri prøvd en sånn gitar og jeg har prøvd endel. Alle som bestiller seg en custom gitar vil selvfølgelig at akkurat deres gitar skal bli "spesiell" og det blir den forhåpentlighvis også for dem. Men det at man får lov å bestemme fargen, alt av hardware og kanskje til og med formen på gitaren har relativt liten påvirkning på hvor bra trebitenene passer sammen. Man betaler for valgfriheten når det gjelder spec og for at gitaren forhåpentlig settes sammen med ekstra fokus på nøyaktivhet i alle ledd av bra og godt tørket trevirke. Men man kan ikke bestille seg "magi".

Amen!

Men lykke til med å forklare dette til Tordenskrald, jeg har prøvd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starter en ny tråd siden Castor stengte den andre tråden før jeg rakk å skrive no mer. Enkelte ting jeg skrev der ble tatt fullstendig ut av sammenheng og brukt som argumenter noe helt annet en det jeg skrev. Jeg vil derfor bare understreke et par ting.

"Custom gitarer som suger baller" - Som Debris skrev i mitt fravær. Det var ikke noe "feil" på noen av disse. Jeg tror f.eks faktisk aldri jeg har sett en Suhr gitar med feil på. Det var snakk om en Custom Suhr strat. Den var absolutt 100% klin strøken. Men den var litt tung og låt ikke så bra som forventet. Det skjer innimellom og det er ikke no gøy når man har bestilt seg en 20-30k custom gitar.

Det er ikke alltid man får "magi" når man setter to trebiter sammen. Dette har ingen ting med hvordan gitaren er satt sammen å gjøre eller hvem som har bygd den. Det har med treverket å gjøre. Jeg vet ikke om noen som bygger gitarer "bedre" enn John Suhr. Alt fra toleransenen på CNC fresingen, skjerming av hulrommene i kroppen til Plek'ing av halsen gjøres så godt som det er mulig. Men det er ingen ting av dette som gjør gitarene mer "magiske" enn andre.

Man må gjerne gå å tro at det finns gitarbyggere som kun har tilgang på "magisk" trevirke og som kan love deg en ekstra god gitar men jeg har aldri prøvd en sånn gitar og jeg har prøvd endel. Alle som bestiller seg en custom gitar vil selvfølgelig at akkurat deres gitar skal bli "spesiell" og det blir den forhåpentlighvis også for dem. Men det at man får lov å bestemme fargen, alt av hardware og kanskje til og med formen på gitaren har relativt liten påvirkning på hvor bra trebitenene passer sammen. Man betaler for valgfriheten når det gjelder spec og for at gitaren forhåpentlig settes sammen med ekstra fokus på nøyaktivhet i alle ledd av bra og godt tørket trevirke. Men man kan ikke bestille seg "magi".

Kunne ikke vært mer enig med deg Gluke! Som kjøper skal en rett og slett ha "flaks" med trebitene for at gitaren er god, uten å betale skjorta selvsagt.

Hvorfor en Gibson LPC koster 35 høvdinger og en Jackson USA Soloist koster 25 her i landet gjør meg undrende...

Jeg kan kjøpe begge fra USA for henholdsvis 15 og 11 høvdinger... Overpriset og ikke særlig "custom"? Oh yes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor en Gibson LPC koster 35 høvdinger og en Jackson USA Soloist koster 25 her i landet gjør meg undrende...

Jeg kan kjøpe begge fra USA for henholdsvis 15 og 11 høvdinger... Overpriset og ikke særlig "custom"? Oh yes!

Dette er reissue modellen til Gibson du snakker om, en "vanlig" custom ligger på 23 500,- her, og den forskjellen i pris har også en hel del å gjøre med kronekurs ikke bare det at de norske forhandlerne tar seg godt betalt.

Forøvrig blir det helt feil å snakke om en LPC som en "custom"-modell i den forstand det snakkes om her.

Endret av MartheyG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har nok rett i det, ser det nå.

Når vi snakker om Gibson...har andre også fått med seg det sinnsykt lave prisnivået på Gibson i Norge anno 2012???

Jeg streifet innom Luthman sine sider og fikk hakeslæpp når jeg så hva Gibson (og spes left hand-modeller) koster nå.

http://www.luthman.no/Produsent/28/Gibson_Electrics

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibson har laget dårlige gitarer nå, derfor er det lav pris på dem. Som i den gamle tråden. En mann i usa prøvde 9 forskjellige ES339 Customs og alle låt shit. Dødt osv. Løse deler etc. Man får ikke det man betaler lenger føler mange. Derfor ville vel det kalles mer custom å bestille fra små leverandører som er nøyere. Det er hva jeg ville fram til med eksemplene. Peace. Word. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell det kan være en forklaring, en annen kan være en generell dårlig verdensøkonomi som fører til at ikke kjøpekraften er like sterk lengre og Gibson må senke prisene for å selge. Det samme ser vi at Fender gjør nå.

Et resultat av dette er å redusere kostnadene på gitarene som vi kan se både GIbson og Fender gjør, som fører til redusert kvalitet, og i tillegg introduserer de flere modeller i mellom-klassen istedet (pga at markedet for de gamle high end-modellene ikke er der, og da ser vi bort fra custom shopen).

En annen ting er Gibsons nye valg av matriale i halsen, som kjent er gitarister konservative folk og liker det gamle og kjente best, derfor må prisene reduserers for å retferdiggjøre kjøp av gitarer med "feil" matriale i.

Så på en måte kan man fremdeles si at man får det man betaler for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibson har laget dårlige gitarer nå, derfor er det lav pris på dem. Som i den gamle tråden. En mann i usa prøvde 9 forskjellige ES339 Customs og alle låt shit. Dødt osv. Løse deler etc. Man får ikke det man betaler lenger føler mange. Derfor ville vel det kalles mer custom å bestille fra små leverandører som er nøyere. Det er hva jeg ville fram til med eksemplene. Peace. Word. :P

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.