Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Partscaster body


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg driver å skal bygge en stratocasterkopi og tenkte at siden det er første bygg så skal jeg kjøpe de fleste delene fra finn eller tilsvarende så jeg slipper å lakke kroppen for eksempel. Så det jeg lurer på er hvor mye kroppen på en stratocaster påvirker lyden?

Jeg ser det er mange forskjellige prisklasser og modeller (American Standard, Squire, Warmoth, ...). Hva er forskjellen på disse i forhold til lyd?

Her er noen eksempler:

http://www.guitarbody.co.uk/strat/sea-foam-green-strat-body.html

http://www.warmoth.com/Showcase/ShowcaseItem.aspx?i=PS6334&Body=2&Path=Body

Hva er en god, men billig kropp til å sette på en første partscaster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Type treverk, og ikke minst kvaliteten på treemnet er med på å påvirke lyden. Som feks treverkets evne til å bære lyden (sustain). Jeg mener å ha hørt at Warmoth bygger etter lisens fra Fender, så der skal kvaliteten være på høyde med de amerikanske modellene.

Men om du kommer over en brukt Squire-kropp så kan dette være muligens det smarteste med tanke på pris. De kan være helt topp notch de også.

Hadde jeg vært deg hadde jeg gått for Warmoth. De kroppene er jo ganske billige hvis du bestemmer deg for å lakkere selv. Enda billigere om du vil gjøre rutinga selv også.

Endret av davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville funnet den billigste på ebay i "riktig" treslag. (osp eller ask)

Ofte er det like billig å kjøpe en ferdig lakkert kropp som å kjøpe en ubehandlet på en av de "proffe" sjappene.

Ville kanskje gått for en allparts hals. De lager også på lisens fra Fender, så de skal være gode. Om du vet AKKURAT hva du vil ha, med tanke på frets, radius og shape ville jeg gått for en hals fra warmoth, men om du ikke er helt sikker synes jeg de blir unødvendig dyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om pris er et issue så kan det være en ide å kikke litt på hva mighty mite har å tilby. Er ikke veldig kjent med kroppene deres, men halsene er av ålreit budsjett-partso-kvalitet.

Prismessig nye ligger de litt over hva en må ut med for en Squier-kropp av akseptabel kvalitet (type classic vibe-Squier eller standard-utgaven). Også verdt å kikke på hvis du vil ha litt større utvalg når det gjelder farge og utførelse da de leveres i ganske mange fargeutførelser i tillegg til mulighet for å velge back- eller top-routing.

Når det gjelder Squier Affinity så tror jeg det er en viss sjanse for at kropp og hals ikke passer med andre kropper eller halser som ikke er nettopp Affinity, uten å være for sikker om dette er sant...

En tommelfingerregel generelt er vel at så lenge det er snakk om Fender knock-offs som er produsert på lisens fra Fender så passer det sammen.

Sendt fra iPhone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.