Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg driver å eksperimenter med forskjellige strengetyper og størrelser på min akustiske gitar for tida. den hadde fender dura tone 12-52 originalt. noen som har noen innspill på hva slags andre strengestørrelser jeg kan gå for?? og hva slags innvirkning det vil ha på halsen å bytte til større eller mindre strenger f.eks.

Alle innspill mottas med takk :) :) :D:o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo alltids prøve .010 og .011, men du får jo ikke like fyldig og god lyd i gitaren.

Kommer litt ann på hvilken gitar du har, men du kan sannsynligvis oppleve at halsen må justeres om du bytter til tykkere eller tynnere strenger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg liker godt D'Addarios EJ serie som finnes i mange tykkelser (EJ17, 16, 15 & 26), f ex her: http://www.stikker.no/kategori/Gitarstrenger/Akustisk/D'Addario

Enkel fysikk sier at med tykkere strenger trengs større strekk for å oppnå samme tone. Større strekk betyr mer belastning på gitarhalsen, som derfor vil krumme seg mer. Dette må av og til kompenseres med å skru litt på truss rod (stålstanga i halsen).

Virker naturligvis motsatt med tynnere strenger.

Halsen er ofte optimalt justert for den strengetykkelsen som leveres originalt. Om du holder deg til denne, bør justering kunne unngås.

Som tidligere nevnt av ØysteinV, gir tykke strenger gjerne en fyldigere (kraftigere) lyd i gitaren. Tynne strenger gjør det enklere å bende ved fingerspill.

Spill & prøv :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har hatt 11ere en god stund nå...skifta til 12-54 uten at dette har gjort noe med halsen...har nå 11ere igjen..11-50 ghs vintage...og det ser foreløpig ut til å ga bra...men det er vel kanskje forskjellig spenn i materialene også...(phosphor vs 80/20 vs 85/15) ??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

gitaren det er snakk om er en fender t-bucket 300ce...bruker den til å eksperimentere litt før jeg gjør det samme med min furch d41:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har D'addario Extra Light på en av mine. 0.10-0.47. Den har svært lav radius på halsen og kort mensur, så noe annet enn akkorder har vært vanskelig å spille på den. Har før veksla mellom 0.11 og 0.12. Måtte justere litt på trussen, men det var ikke mye, kanskje en kvart tørn.

Du mister som sagt noe av fyldigheten i lyden, men det kan være hensiktsmessig å bruke såpass tynne strenger hvis gitaren er hardspilt, ved mye solospill eller hvis du kjører gjennom PA eller lydkort og bruker EQ.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

...men det er vel kanskje forskjellig spenn i materialene også...(phosphor vs 80/20 vs 85/15) ??

Sannsynligvis, men jeg vil tro at strengetykkelse betyr langt mer ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har slått meg til ro med RotoSound .12-.52 på min GS Mini. De er litt dyre, men prøvde de etter å ha blitt anbefalt dem fra 4sound. De låter kjempebra og har akkurat den lyden jeg liker på min GS mini, men syns ikke de funket så bra på dreadnaught'en.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjøp fra usa (ebay) koster jo 1/3 av hva det koster herover.. så tester du mye! :)

er helt utrolig å mye strengene har å si på lyden kontra mye annet..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo ikke så veldig utrolig hvis man tenker litt på det. De er jo de som skaper lyden i første omgang :)

Men test masse forskjellig ja! Som gilmour-fanboy bruker jeg GHS boomers.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har egentlig kommet til at noe mindre enn 11-52 ikke passer for meg...synes de blir litt vel "myke" for min smak.. så perfekt for min gitar og smak blir 11-52 12-53 12-54 eller større...gidder ikke prøve 13 enda da jeg ser for meg justeringer av halsen og det har jeg aldri gjort før så vil helst ha hjelp med dette første gangen.... takk for innspill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ERNIE BALL Acoustic slinky med titanium coating 12-54 er de beste jeg har prøvd så langt . litt dyre men god levetid...har hamstra inn noen sett nå...godlyd

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av ebbe
      Er det noen på strekningen Oslo - Gjøvik som har tvinger til å lime bridge på akustisk? Trenger de neste helg (6-8 mars).
    • Av Jegsann!
      Er det noen som vet hva det engelske ordet for "besifring" er? Chordal voicing? Takk.
    • Av Brattanorski
      Hei og hopp! 

Jeg tilbyr rimelig undervisning i el-gitar, hjemme hos meg i Dalbakkveien i Oslo. Ca 5min fra Godlia t-bane stopp.  Selv er jeg låtskriver og utøvende musiker, men også tidligere musikkstudent ved Staffeldts i Oslo. Jeg 26år og har spilt gitar siden barneskolen

Metodikk:
      Jeg baserer mine kurs på hva eleven selv ønsker å oppnå. Hva er ditt mål?

1. Er du viderekommen og ønsker å bli dreven på rask alternate picking så fokuserer vi på teknikk (da kan vi nerde og ha det gøy!)
      2. Er du nybegynner, så starter vi lett og jobber mot å kunne spille den musikken du selv hører på

Jeg ønsker først og fremst at du skal lære å kjenne hva som definerer DEG som gitarist og hvordan DU låter. Det synes jeg er kjempe spennende. Da kan vi skreddersy et opplegg rettet mot dine mål og preferanser. Jeg er resultatorientert og tålmodig. Er blitt fortalt at jeg har gode pedagogiske egenskaper og kan forklare avanserte konsepter på en forståelig måte.

Jeg tar foreløpig 200kr timen (45min).
      Send meg gjerne en melding så tar vi en prat.
      Bjørn.

Her er en liten link så dere kan se hva jeg bruker mine dager på :)
    • Av Troll
      Hvis jeg skulle brukt en tusenlapp på en reverb, hva burde jeg gått for? Tc Hall of Fame 2? Ser de går for rett over tusenlappen helt ny.
      Ligger et par EH Cathedral på finn. Er det noe stas? 
      Fordel om den har shimmer. Kunne tenkt meg Strymon Big Sky, men den blir for heftig siden jeg kun skal bruke det til litt testing og leking i loopen på Mooer Preamp Live. 
    • Av Rokamy
      Noen som kan hjelpe med en verdivurdering av denne gitaren som jeg kjøpte i begynnelsen av 80?
      Meget lite brukt og i meget godt stand.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.