Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Jeg driver å eksperimenter med forskjellige strengetyper og størrelser på min akustiske gitar for tida. den hadde fender dura tone 12-52 originalt. noen som har noen innspill på hva slags andre strengestørrelser jeg kan gå for?? og hva slags innvirkning det vil ha på halsen å bytte til større eller mindre strenger f.eks.

Alle innspill mottas med takk :) :) :D:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker godt D'Addarios EJ serie som finnes i mange tykkelser (EJ17, 16, 15 & 26), f ex her: http://www.stikker.no/kategori/Gitarstrenger/Akustisk/D'Addario

Enkel fysikk sier at med tykkere strenger trengs større strekk for å oppnå samme tone. Større strekk betyr mer belastning på gitarhalsen, som derfor vil krumme seg mer. Dette må av og til kompenseres med å skru litt på truss rod (stålstanga i halsen).

Virker naturligvis motsatt med tynnere strenger.

Halsen er ofte optimalt justert for den strengetykkelsen som leveres originalt. Om du holder deg til denne, bør justering kunne unngås.

Som tidligere nevnt av ØysteinV, gir tykke strenger gjerne en fyldigere (kraftigere) lyd i gitaren. Tynne strenger gjør det enklere å bende ved fingerspill.

Spill & prøv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hatt 11ere en god stund nå...skifta til 12-54 uten at dette har gjort noe med halsen...har nå 11ere igjen..11-50 ghs vintage...og det ser foreløpig ut til å ga bra...men det er vel kanskje forskjellig spenn i materialene også...(phosphor vs 80/20 vs 85/15) ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har D'addario Extra Light på en av mine. 0.10-0.47. Den har svært lav radius på halsen og kort mensur, så noe annet enn akkorder har vært vanskelig å spille på den. Har før veksla mellom 0.11 og 0.12. Måtte justere litt på trussen, men det var ikke mye, kanskje en kvart tørn.

Du mister som sagt noe av fyldigheten i lyden, men det kan være hensiktsmessig å bruke såpass tynne strenger hvis gitaren er hardspilt, ved mye solospill eller hvis du kjører gjennom PA eller lydkort og bruker EQ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slått meg til ro med RotoSound .12-.52 på min GS Mini. De er litt dyre, men prøvde de etter å ha blitt anbefalt dem fra 4sound. De låter kjempebra og har akkurat den lyden jeg liker på min GS mini, men syns ikke de funket så bra på dreadnaught'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har egentlig kommet til at noe mindre enn 11-52 ikke passer for meg...synes de blir litt vel "myke" for min smak.. så perfekt for min gitar og smak blir 11-52 12-53 12-54 eller større...gidder ikke prøve 13 enda da jeg ser for meg justeringer av halsen og det har jeg aldri gjort før så vil helst ha hjelp med dette første gangen.... takk for innspill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.