Web Analytics
Jump to content

Recommended Posts

Jeg driver å eksperimenter med forskjellige strengetyper og størrelser på min akustiske gitar for tida. den hadde fender dura tone 12-52 originalt. noen som har noen innspill på hva slags andre strengestørrelser jeg kan gå for?? og hva slags innvirkning det vil ha på halsen å bytte til større eller mindre strenger f.eks.

Alle innspill mottas med takk :) :) :D:o

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker godt D'Addarios EJ serie som finnes i mange tykkelser (EJ17, 16, 15 & 26), f ex her: http://www.stikker.no/kategori/Gitarstrenger/Akustisk/D'Addario

Enkel fysikk sier at med tykkere strenger trengs større strekk for å oppnå samme tone. Større strekk betyr mer belastning på gitarhalsen, som derfor vil krumme seg mer. Dette må av og til kompenseres med å skru litt på truss rod (stålstanga i halsen).

Virker naturligvis motsatt med tynnere strenger.

Halsen er ofte optimalt justert for den strengetykkelsen som leveres originalt. Om du holder deg til denne, bør justering kunne unngås.

Som tidligere nevnt av ØysteinV, gir tykke strenger gjerne en fyldigere (kraftigere) lyd i gitaren. Tynne strenger gjør det enklere å bende ved fingerspill.

Spill & prøv :)

Link to comment
Share on other sites

har hatt 11ere en god stund nå...skifta til 12-54 uten at dette har gjort noe med halsen...har nå 11ere igjen..11-50 ghs vintage...og det ser foreløpig ut til å ga bra...men det er vel kanskje forskjellig spenn i materialene også...(phosphor vs 80/20 vs 85/15) ??

Link to comment
Share on other sites

Jeg har D'addario Extra Light på en av mine. 0.10-0.47. Den har svært lav radius på halsen og kort mensur, så noe annet enn akkorder har vært vanskelig å spille på den. Har før veksla mellom 0.11 og 0.12. Måtte justere litt på trussen, men det var ikke mye, kanskje en kvart tørn.

Du mister som sagt noe av fyldigheten i lyden, men det kan være hensiktsmessig å bruke såpass tynne strenger hvis gitaren er hardspilt, ved mye solospill eller hvis du kjører gjennom PA eller lydkort og bruker EQ.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har slått meg til ro med RotoSound .12-.52 på min GS Mini. De er litt dyre, men prøvde de etter å ha blitt anbefalt dem fra 4sound. De låter kjempebra og har akkurat den lyden jeg liker på min GS mini, men syns ikke de funket så bra på dreadnaught'en.

Link to comment
Share on other sites

har egentlig kommet til at noe mindre enn 11-52 ikke passer for meg...synes de blir litt vel "myke" for min smak.. så perfekt for min gitar og smak blir 11-52 12-53 12-54 eller større...gidder ikke prøve 13 enda da jeg ser for meg justeringer av halsen og det har jeg aldri gjort før så vil helst ha hjelp med dette første gangen.... takk for innspill

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Siste aktive tråder

    • Hør med Roy Bang,( rbguitars) https://www.facebook.com/rbguitars2/  
    • Har ikke oppgradert elektronikken, her er alt originalt. Husker det er fullsize pots inni der, men ikke så rent lite rotete satt sammen. Mer som et kråkereir i forhold til Gibson`en du deler bilde av. Kan ta et bilde senere og poste, så har du fasiten. Burde sikkert gjort noe, for det er et eller annet funky med måten volum/tonekontroller fungerer sammen. Bare ikke kommet så langt, de siste par dagene har den gamle DBZ`en fått tafsefingrene på seg. Kjøpt i i 2010 hos Powerguitar i Kristiansund. Kinaversjon, men mye å like. Grover tunere, ekte rosewood, en anstendig lønnetopp, perfekt kuttet oversaden (men sikkert plast?), jumbobånd, fullsize pots, coilsplit osv. Pickuper som er til å leve med. Tyngre enn den nevnte HB`en som har masse weight relief. Lav action uten buzzing, noe som er utrolig siden jeg finner fler bånd som er uenige med de andre....blir vel å tape den ned og planslipe i morgen Ville ikke vært redd for å kjøpe HB som et eksperiment, for halsene er som regel veldig bra men trenger ofte båndjobb for å bli skikkelig gode. Geniale moddeplattformer, men for min del er det mest for å få litt "feel" med ulike gitartyper uten å bruke 10-20K for hver en. Og ikke minst øve meg på diverse ting som involverer verktøy.  Har siktet meg inn på 1-2 litt mer "premium" gitarer som skal i samlingen etterhvert  
    • Interessant lesning.Jeg er nysjerrig på Harley Benton og kvaliteten på disse.Ikke at jeg har tenkt å kjøpe en selv,hehe,jeg har vel de gitarene jeg skal ha og er fornøyd med det.Men jeg har skrudd på en del billiggitarer oppigjennom tidene,og har vel dannet meg et bilde av hvordan det ser ut under den skinnende overflaten.Vet ikke om du tok noe bilde av elektronikken før du oppgraderte,men det hadde vært interressant å se hvordan det ser ut. Her er forøvrig et bilde av elektronikken på en Gibson:
    • Ser ut som det er kun i USA du kan få tak i dette.
    • Var redd den SC550-II ` en måtte kasseres etter å ha konstantert at halsen hadde en svak s-form når den ble forsøkt justert rett, men til min store overraskelse ble den veldig bra. Oversadelen var bare slengt nedi hakket uten å renske opp først, deretter hadde de kutta slottene. Tok den av, rensket og satte den i på ny. Da ble den marginalt lavere og et hakk under det jeg ville turt å file selv, men det fungerer helt perfekt. Og da kan det ikke bli bedre Båndene var så ujevne at gitaren ikke var spillbar uten ekstremt mye relief og kjempehøy action. Et bånd var mye høyere enn de andre til tross for at det tilsynelatende var forsøkt slipt allerede. Halsen ble ikke helt rett, som nevnt, ved å justere trussroden, så jeg satset på å kompensere med sliping av båndene. Her var det heldigvis masse å a av, og de er til og med rustfri. Holdt pusten etter at strengene var på, og kunne konstantere at den hadde fått ørlite relief av lasten strengene påførte. Action var svært lav, men - tadaa- ingen choking, unormal buzzing eller noe som helst. Det var ikke nødvendig å justere trussroden tilbake, halsen kom rett i stilling når strengene var spent opp. Justerte broa slik at action ved 1. streng havnet et sted mellom 1,25 og 1,5 og ca 1,75+ ved 6. Fungerte med lavere og, så jeg er veldig fornøyd med denne båndjobben - spesielt med et litt skremmende utgangspunkt. Tittet under pickup`ene og her hadde de på typisk Harley Benton-vis bomma med en skru slik at den stod nede i selve utsparingen. Får vel lime på en beta og bore et skikkelig hull. Ellers så pickupene forseggjorte ut med skikkelig strekkavlastning på kabel og 4 ledere til hver. Så her kan man sette opp coilsplitting om ønskelig. Alle hulrom er skjermet, og pot`ene er fullsize. Lønnetoppen ser ut til å være fullsize, men det er nok en veneer på toppen der igjen selv om den merkelig nok har en slående 3d-effekt. Gitaren låter bra akustisk og jeg høres sikkert dust ut når jeg påstår at disse Tesla-pickup`ene låter grisebra. Utrolig at denne gjengen klarer å selge en sånn haug med det som egentlig er kremdeler til den prisen - men det er dessverre ikke en ferdig gitar uten mye jobb når det er satt sammen på en sånn måte. Spesielt med tanke på at dette var erstatningen for et totalt vrak som ikke kunne reddes og gikk i retur. Vi vet jo at de får det til rett som det er - T-stylen jeg nevner over var nær perfekt i så måte (gitt bort til en ung musikkstudent som måtte flykte fra hjemlandet for et par måneder siden) og en TE40 Redblast (Filtertronsak)  hadde strøken hals og alle bånd sånn de skulle være. Nå må jeg bare få skaffet med en original Strat til samlingen. Og noe kult med floyd som den Solar`en nevnt over. Og få solgt den Big Muff Pi`en. Vi skjønner alle hvor dette bærer, ikke sant?          
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.