Web Analytics
Jump to content

Potmetertråden...

Recommended Posts

Sitter her og skal bestille deler til et DIY-prosjekt, og skal ha to 50k'ere, den ene er A og den andre B. Tenkte at dette var lineære poter og logmarytmiske poter, men hva er hva? Takker for svar...

Edited by MrHåvar

Vet ikke helt hva du bygger, men jeg ville gjettet at hvis det er et Volum/Level-pot, så er det A for audio, dvs log..

Gain og tonekontroller er oftest Lin type B altså..

Vill gjetting da jeg ikke aner hva slags krets det er du holder på med...

Edited by askret

Jeg ser to stk 50k B potmeter.. (Lin) og ett 5k A pot (log)

Kun volum-poten er A type.

Skjemaet der følger 'moderne' standard benevnelser.

Edit: Kjapp han der Loztboy, men vi er enige!

Edited by askret

perfekt, da er vi i mål... endrer overskrift til noe annet nyttig; merker man forskjell ved bruk av forskjellige merker på komponenter? tenker da på F.eks. orange drop kondiser, contra andre MYE billigere merker... Anyone?

Edited by MrHåvar

Da skal du i alle fall ha et svært godt trent øre, om ikke overtrent!

Komponenter har i og for seg forskjellige kvaliteter, men gir nok mer utslag på tung HiFi, og dyre gitarforsterkere hvor det beste er brukt i alle ledd.

Men i disse små boksene som drives på 9V er det nærmest hipp som happ hva du bruker.

Og det kommer helt an på hvem du snakker med: Som eksempel har de to tantal-kondensatorene som sitter i Tubescreameren vært gjenstand for hyppig diskusjon. Noen mener de ødelegger hele boksen, mens andre mener at de hører hjemme der, og Tubescreameren har jo tross alt blitt en legende!

I det store og det hele så er det en del "forstårsegpåere" eller "besserwissere" som er litt for store i kjeften, og egentlig ikke har den kompetansen de ytrer å ha, og som må mene at det er graverende forskjeller. Forskjellen er etter min mening ikke hørbar i en stompbox, men jeg eier ikke fasiten heller.

Jeg har holdt på med lydelektronikk siden slutten av 1970-tallet, og hører godt forskjell på en god eller dårlig HiFi og gitarforsterker,

men jeg hører ikke forskjell om det er brukt kjeramiske, polypropylen eller orange drop i en stompbox.

Edited by Hank Annicke Noe

Jeg har holdt på med lydelektronikk siden slutten av 1970-tallet, og hører godt forskjell på en god eller dårlig HiFi og gitarforsterker,

men jeg hører ikke forskjell om det er brukt kjeramiske, polypropylen eller orange drop i en stompbox.

Jeg prøvde i en plexi krets å skifte mellom forskjellige merker kondiser, men for å vøre helt ærlig så blir man så fort sliten i øra på det volumet at etter 5 min hører man ikke forskjell på noen ting. Jeg har byugd amper med Sozo og med helt standard kondiser fra RS og det låt helt kult begge deler. det gjør livet betraktelig enklere og bli helt anal på sånt.

Leste forresten et innlegg om den nye Klon pedalen hvor han duden mente alle kopiene med feil komponenter låter galt osv.