Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Firewire virker ikke på iMac


nikotro

Anbefalte innlegg

Jeg har en iMac 27" som ble kjøpt inn i november 2009. Siden den gang har jeg benyttet ulike USB lydkort, men gikk til anskaffelse av et Firewire lydkort (Mackie onyx Blackbird) for ca en uke siden. Jeg trodde at dette var plug-and-play, og tok derfor for gitt at jeg skulle bruke minimal tid på å koble dette opp. Der tok jeg veldig feil. Når jeg koblet lydkortet til iMacen skjedde det ingenting, og det er ingenting som tyder på at lydkortet er tilkoblet. Det vises i alle fall ikke på iMacen, og LEDen på Mackien blinker, noe som indikerer at det ikke eksisterer noen link. Etter å ha saumfart ulike nettforum for råd, har jeg forsøkt flere triks for å få dette til å fungere. Reset av SMC og PRAM samt andre tips har blitt prøvd, uten resultat. I tillegg har flere kabler vært testet ut for å eliminere at det er dette som kan være feil. Jeg har også forsøkt å koble en Firewire HD på iMacen, og heller ikke denne kommer opp. En LED på HDen lyser riktignok, men det opprettes ingen kontakt.

For å sjekke om det kan være feil på lydkortet har jeg koblet det opp mot en ACER laptop, og her funker alt med en gang.

Er det noen som har liknende problemer eller tips til hvordan jeg kan fikse dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, lydkortet dukker ikke opp der heller.

Først gå på "verktøy" og "konsoll" for logg. Velg alle meldinger på venstre side og søk i søkefeltet på høyre etter "firewire". Dukker det opp noe der?

F,eks slik:

"08.02.12 20:31:00,000 kernel: FireWire (OHCI) Lucent ID 5901 built-in now active, GUID d83062fffee7e7be; max speed s800."

Dra ut alle FW enheter. Dra opp terminalen og skriv: (evt kopier)

sudo kextunload /System/Library/Extensions/IOFireWireFamily.kext/Contents/PlugIns/AppleFWOHCI.kext/

sudo kextload /System/Library/Extensions/IOFireWireFamily.kext/Contents/PlugIns/AppleFWOHCI.kext/

Koble til og sjekk på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.